Performancing Metrics

قطع درختانی که کوهنوردان تبریزی کاشته بودند | اتاق خبر
کد خبر: 365960
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1395 - 13:06
درختانی که سال‌ها پیش کوهنوردان در یک تفرجگاه شهر تبریز کاشته بودند یکی یکی قطع می‌شوند. سازمان عون بن علی می‌گوید این درختان در حوزه ما نبوده و سن درختان ما از درختان قطع شده بسیارکمتر است.

اتاق خبر: برای کوهنورد سایه درخت مثل یک نعمت بهشتی است. سال ها پیش این جمله را از یک کوهنورد سالخورده شنیدم. وقتی پس از چند ساعت پیاده روی و کوهپیمایی به درخت می رسی و زیر سایه اش دقایقی می نشینی تازه میفهمی سایه درخت چه موهبتی است، تازه آنکه اگر این درخت را خودت کاشته باشی و هر هفته یکبار با دست خودت به آن آب داده باشی. شاید سهراب هم مثل آن کوهنورد پس از ساعت ها پیاده روی و کوهپیمایی وقتی زیر سایه درخت نشسته بود گفت، جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود ولی حکایت عون ابن علی تبریز روایت دیگری دارد.

عون ابن علی همان کوهی است که از هر کجای تبریز نگاه کنی دیده می شود و شهروندانش به آن می گویند عینالی و کوهپیمایی در همان عینالی انگار بخشی از زندگی شان شده است و همین توجه مردم باعث شده است تا مسئولان و مدیران شهرداری برنامه ریزی ویژه برای آن انجام دهند. شهرداری تبریز چند سالی است که با تشکیل سازمانی به نام سازمان عون ابن علی و با هزینه میلیاردی عزمش را جزم کرده تا کوه قرمز تبریزی ها را سبز کند و برای اینکار تمام امکانات لازم را به کار بسته است.

سالها قبل که این سازمان نبود برخی از کوهنوردان تبریزی در منطقه سلام الله که انگار کسی یادش نمی‌آید چرا نام این منطقه سلام الله شده است خود دست به کار شدند و چند اصله نهال کاشتند تا بعدها خودشان و فرزندانشان پس از کوهپیمایی زیر سایه اش اندکی بنشینند و از زندگی شان و موهبت الهی لذت ببرند. اما نهال هایی که آنها کاشتند و هر ساله بر تعدادشان افزودند ابتدای این هفته سرنوشت تلخی برایشان رخ داد.

اول یک در خت کوچک بریده شد

یکی از کوهنوردانی که هر هفته در این دره حضور می‌یابد می گوید: متاسفانه شخص یا اشخاص نامعلومی دست به قطع درختان این منطقه زده‌اند. هفته قبل فقط یک درخت کوچک بریده شده بود ولی این هفته یک درخت تنومند و چندین درخت کوچک توسط اره اتوماتیک بریده شده اند.

قطع درختان در باغات تبریز پدیده نوظهوری نیست. روزگاری تبریز به عنوان باغ شهر شهرت داشت اما این روزها در فقر فضای سبز به سر می برد. با این همه این نوع برخورد با درختان در منطقه ای دور از بافت شهری موجب اعتراض فعالان محیط زیست شده است.

قانون حفظ و گسترش فضای سبز به صراحت می‌گوید: به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه ها، پارکها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است.

نگهداری از این درختان سخت است!

مسعود برزگر جلالی، مدیرعامل سازمان توسعه و عمران عون بن علی در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: من هم عکس‌های این واقعه را در شبکه‌های مجازی دیدم. نمی‌دانم این اتفاق کجا رخ داده است اما در محدوده مسئولیت ما چنین جایی وجود ندارد. و قطعا در حوزه عون بن علی نیست. ضمن این که بر اساس تصاویر سن درختان قطع شده حدود ۴۰ تا ۵۰ سال به نظر می‌رسد که درختان ما بسیار از این‌ها جوانترند.

جلالی در پاسخ به این که دلیل این اقدام چه بوده ضمن ابراز بی‌اطلاعی تاکید کرد: این که کجا بوده و کار درستی بوده یا نه نمی‌دانم و قطعا در عون بن علی نبوده است. بنابراین در این باره اظهار نظری نمی‌کنم.

محمد حسین حسن زاده، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز و عضو کمیته حفظ و گسترش فضای سبز این شهر، با اظهار بی اطلاعی از اتفاق رخ داده از هر گونه اظهار نظر خودداری کرده و می گوید: اجازه بدهید بعد از تکمیل اطلاعاتم در این خصوص صحبت کنم. قطعا با عوامل مقصر برخورد خواهیم کرد.

هر چند تعداد درختان قطع شده در این منطقه یک بحران تلقی نمی شود ولی روند تغییر کاربری در یک دهه گذشته در تبریز وضعیت نگران کننده ای را بوجود آورده است. بر اساس اظهار نظر مدیران استانی، تبریز دومین یا سومین شهر آلوده کشور است و در ۸ سال دولت گذشته ۳۶۴ هکتار از اراضی داخل محدوده طرح تفصیلی تبریز از تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۸۴ تا ۵ شهریورماه ۹۲ توسط کمیسیون ماده ۵ تبریز از کاربری فضای سبز، جنگلکاری و باغ به کاربری‌های تجاری-مسکونی و خدمات عمومی و ۲۹/۶ هکتار به تجاری و ۲۶۷ هکتار به مسکونی تغییر یافته است. این روند نشان می‌دهد حفظ هر یک درخت در این شهر باید مورد اهمیت باشد چرا که اگر فضای سبز را ریه‌های شهر بدانیم باید اذعان کنیم ریه‌های تبریز کوچکتر از گذشته شده‌اند.

منبع: مهر

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید