Performancing Metrics

رونق معاملات فلز نقره‌ای در بورس کالا | اتاق خبر
کد خبر: 366108
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395 - 09:15
بورس کالا محلی برای مبادله محصولات پایه به‌شمار می‌آید. در هفته گذشته میزان معامله آلومینیوم در این بازار با رشد قیمت‌ها و تقاضا روبه‌رو شد.

اتاق خبر: برخی از کارشناسان معتقدند، از آنجایی که نرخ این محصولات به قیمت‌های جهانی وابسته است، در نتیجه با افزایش قیمت آنها، معاملات آلومینیوم نیز در بورس کالا با رشد قیمتی مواجه شده است.
رشد قیمت‌های جهانی
تحلیلگر کارگزاری پگاه یاوران نوین معتقد است، قیمت آلومینیوم و بسیاری از کالاهای اساسی و کامودیتی‌ها در داخل کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد که آنها می‌توانند مسیر قیمتی این کالاها را تعیین کنند.
حسین حسین اوغلی در گفت‌وگو با صمت قیمت دلار و قیمت جهانی آلومینیوم را از مهم‌ترین عوامل تعیین نرخ آن در کشور دانست و اظهار کرد: هر دو این موارد بر قیمت آلومینیوم اثرگذار است اما برای تعیین قیمت نهایی آن در داخل، نرخ جهانی وزن بیشتری نسبت به عامل دیگر دارد.
وی به افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت آلومینیوم در جهان اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر قیمت هر تن آلومینیوم از ۱۵۷۰دلار به ۱۶۷۰ دلار رسیده و از این رو در بازارهای کشور نیز میزان بیشتری از این کالا مبادله می‌شود و در بورس کالا نیز معاملات آن رونق پیدا کرده است. تحلیلگر کارگزاری پگاه یاوران نوین عامل افزایش نرخ آلومینیوم در کشور را مرتبط با افزایش قیمت‌های جهانی دانست و بیان کرد: در روزهای اخیر قیمت آلومینیوم در بورس کالا به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی از رشد برخوردار شده زیرا قیمت دلار در داخل تغییری نکرده است.
حسین اوغلی عامل سوم رشد قیمت آلومینیوم داخلی را افزایش تقاضا خواند و اظهار کرد: در روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، میزان تقاضای این محصول در بورس کالا افزایش پیدا کرده و به همین دلیل قیمت آن نیز تاحدودی بالاتر رفته است.
وی در ادامه بیان کرد: هنگامی که افزایش قیمت ۱۰۰دلاری آلومینیوم نهایی شود، اگر در داخل کشور قیمت‌ها بیش از ۱۰۰ دلار رشد کند، در چنین مواردی آن کالای مورد نظر بیش از ارزش ذاتی آن معامله خواهد شد و رشد کاذب قیمتی ایجاد می‌شود.


رشد تقاضا
حسین اوغلی با اشاره به اینکه میزان افزایش تقاضا در داخل کشور همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است، بیان کرد: در چنین مواردی ممکن است عمل سفته‌بازانه هم در بازار اتفاق بیفتد، به این معنا که معامله‌گر در بازار آلومینیوم با توجه به آنکه اطلاع دارد که قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد، سعی می‌کند تا زمانی که قیمت‌های جهانی رشد می‌کند، میزان آلومینیوم بیشتری را خریداری کند. وی با اشاره به اینکه افزایش میزان معامله آلومینیوم در بورس کالا تاحدودی کاذب است، بیان کرد: در حال حاضر با افزایش قیمـت‌های جهانی، میزان تقاضا هم افزایش پیدا کرده و در داخل رشد کاذب به خود گرفته است زیرا قیمت دلار تغییری نکرده و تنها با پیش‌بینی روند افزایش قیمت آلومینیوم، خریداران تقاضای خود را افزایش داده‌اند.

حسین‌اوغلی با اشاره به اینکه اگر قیمـت‌های جهانی به رشد خود ادامه دهند، رشد تقاضا و قیمت در داخل کشور هم ادامه‌دار خواهد بود، اظهار کرد: در کوتاه‌مدت ممکن است رشد کاذب ادامه داشته باشد اما در میان‌مدت نرخ‌ها به طور قطع خود را با قیمـت‌های جهانی تطبیق خواهند داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا رشد قیمت جهانی آلومینیوم ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: به نظر می‌رسد قیمت جهانی آلومینیوم از ۱۷۵۰ دلار بالاتر نرود زیرا در کوتاه‌مدت میزان ذخایر آلومینیوم در انبارهای رسمی ثبت‌شده (ال‌ام‌ئی) بیش از ۱۲۰۰تن است و از سوی دیگر رشد اقتصادی کشورهای چین، منطقه و صنعتی آنچنان قوی نیست تا بتواند تقاضای آلومینیوم را افزایش دهد.

حسین‌اوغلی عامل دیگر را افزایش عرضه این کالا در آینده نزدیک خواند و بیان کرد: در آینده نزدیک طرح‌های آلومینیومی کشورهای مختلف به‌ویژه همسایه به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و به دلیل رشد عرضه، چشم‌انداز قیمتی آلومینیوم روند کاهشی خواهد داشت. وی در ادامه بیان کرد: رشد روزهای اخیر آلومینیوم مقطعی بوده و قیمت آن بین ۱۵۰۰ دلار تا ۱۷۰۰ دلار نوسان خواهد داشت زیرا تولید آلومینیوم زیر ۱۵۰۰ دلار در هر تن نیز برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نخواهد داشت.


رکود در بازار
یکی از کارگزاران دیگر بورس کالا نیز معتقد است، معاملات کنونی آلومینیوم در بازار بورس بیشتر بر مبنای عرضه نوع آلیاژی این محصول است که متقاضی خاصی همچون شرکت ساپکو ایران‌خودرو و مگاموتور سایپا دارد که عرضه براساس مذاکرات از پیش انجام شده بوده و در محصولات دیگر شمش آلومینیوم به دلیل نبود چنین روندی معاملات رشدی نداشته که می‌توان گفت رشد معاملات به نوعی کاذب است.
محمد حسین بابالو با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر تولید و عرضه آلومینیوم از سه شرکت ایرالکو، المهدی و هرمزال است، افزود: دو شرکت هرمزال و المهدی در منطقه ویژه اقتصادی واقع شده‌اند و آلومینای مورد نیاز آنها نیز وارداتی است و چندان نمی‌توان روی آمار میزان تولید داخلی آن تاکید داشت، اما شرکت ایرالکو که بخشی از نیاز بازار را تامین می‌کند امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته پیدا کرده اما هنوز با دوره ایده آل تولید خود در سال‌های گذشته فاصله دارد.
او با نگاهی به روند معاملات آلومینیوم در بورس افزود: درحال‌حاضر قیمت این محصول در بازار جهانی رشد داشته با این حال همچنان بازار آلومینیوم درگیر رکود بوده و معاملات آن رشد نداشته چراکه معاملات مربوط به آلومینیوم آلیاژی است که قبل از عرضه، مذاکرات برای میزان آن با خریداران آن یعنی دو شرکت ساپکو ایران‌خودرو و مگاموتور سایپا، انجام شده است.
وی با بیان اینکه آمار معاملات آلومینیوم در بورس مربوط به آلومینیوم آلیاژی است، افزود: بخشی از معاملات آلومینیوم برای رد دیون است به طوری که شرکت‌های پیمانکار به جای طلب خود شمش آلومینیوم خریداری می‌کنند و این موضوع بر آمار معاملات انجام‌شده تاثیر می‌گذارد.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید