Performancing Metrics

سوختن 30هکتار از اراضی مرزی ایران با ترکمنستان | اتاق خبر
کد خبر: 366110
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395 - 09:28
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: بر اثر سرایت آتش سوزی مناطق مرزی ترکمنستان به مناطق مرزی ایران در خراسان شمالی 30 هکتار از اراضی مرزی دو کشور در آتش سوخت.

اتاق خبر: حسین عظیمی جمعه شب با تایید سرایت آتش سوزی مناطق مرزی ترکمنستان به مناطق مرزی ایران در جرگلان خراسان شمالی اظهار کرد: احتمال افزاش وسعت آتش سوزی وجود دارد .
وی گفت که این آتش سوزی ساعت 16 جمعه از مرز ترکمنستان به اراضی منابع طبیعی کشورمان در خراسان شمالی سرایت کرده است.
وی افزود : خوشبختانه این آتش سوزی با مشارکت افراد محلی ، شوراها، دهیاری ها ، مرزبانی و اکیپ های منابع طبیعی استان در ساعت حدود 20:30 مهار شده است .
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: این آتش سوزی هنوز در مناطق مرزی ترکمنستان ادامه دارد و وسعت آن بیش از هزاران هکتار پیش بینی می شود و این نگرانی برای تغییر جهت باد و سرایت مجدد آتش سوزی به مرز ایران وجود دارد.
وی ادامه داد :پاسگاه های مناطق مرزی با ترکمنستان و اکیپ های اطفای حریق استان در این مناطق همچنان مستقر و در حال آماده باش هستند.
عظیمی با اشاره به آماده باش مدیریت بحران استان تا اطمینان یافتن از مهارآتش سوزی در مناطق مرزی ترکمنستان گفت: به دستگاه های که نقش موثر و نیروی انسانی خوبی در این امردارند، مانند ارتش ، محیط زیست ، منابع طبیعی استان و فرماندارهای مانه سملقان و رازو جرگلان اعلام آماده باش شده است.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی بابیان این که مسئولان استان گلستان در جریان اتش سوزی قرار گرفته اند،اظهار کرد: خبر آتش سوزی در مناطق مرزی ایران و ترکمنستان به علت وسعت زیاد آتش سوزی در مناطق مرزی ترکمنستان همزمان به مدیریت بحران کشور داده شد تا در صورت احتیاج به کمک در کشور همسایه این کمک انجام شود.
در پی اعلام این خبر ،مسئولان ذیربط پاسخ داده اند که در صورت درخواست کشور همسایه آماده کمک برای مهار آتش سوزی هستند.
پیشتر در مرداد سال 1393 نیز آتش سوزی در مناطق مرزی ترکمنستان و در نزدیکی مرز ایران در منطقه جرگلان خراسان شمالی رخ داده است.
استان خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان است که در محدوده شهرستانهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع است.
خراسان شمالی دارای حدود 100 هزار نفر مرزنشین متشکل از اقوام ترک، کرد، تات و ترکمن در مناطق مرزی جمهوری ترکمنستان است که از طریق دامپروری و کشاورزی امرار معاش می کنند.
براساس دیدار دیپلماتیک بین فرماندهان مرزبانی دو کشور در منطقه اترک که در 7 اردیبهشت سال جاری در ایستگاه راه آهن 'آک یایلا 'در خاک ترکمنستان برگزار شد، مقرر گردید، طرفین برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در نقطه صفر مرزی در طول نوار مرزی ایران و ترکمنستان، به ماموران خود آموزش های لازم را بدهند.
هدف از این تفاهم نامه، همکاری بین مرزبانان دو کشور برای مهار آتش سوزی است که احتمال بروز آتش سوزی در تابستان با افزایش دمای هوا و خشک شدن درختچه های گز در نقطه صفر مرزی دو کشور، افزایش می یابد.
براساس این تفاهم نامه همکاری، مقرر شده است، درصورت مشاهده آتش سوزی در منطقه صفر مرزی، ماموران مرزبانی دو کشور بلافاصله با برافراشتن پرچم در روز و نوردهی چراغ در شب به یکدیگر اطلاع و برای اطفای کانون آتش اقدامات لازم را انجام دهند.
مرزبانان دو کشور همچنین متعهد شدند، نسبت به ایجاد نوار تراشیده (شخم زدن) در محدوده مرزی خود برای جلوگیری از تردد احتمالی افراد و نیز ایجاد مانع برای گسترش آتش سوزی به خاک یکدیگر اقدام کنند.

منبع: ایرنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید