Performancing Metrics

اشتغال 8هزار و 500 نفر در طرح احیای دشت خوزستان و ایلام | اتاق خبر
کد خبر: 366192
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395 - 15:58
مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: شبکه فرعی آبیاری طی مهرماه 94 در طرح احیای اراضی 550هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور انتخاب شده است.

اتاق خبر: شمایلی مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد بیان داشت: از 312هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری در فاز اول طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام در فاز اول 284 هزار هکتار در دست اجرا بوده که تا پایان اسفندماه 94 بالغ بر 185هزار هکتار آن به اتمام رسیده است و در حال حاضر 150 هزار هکتار آن نیز زیر کشت است.

او افزود: از 3750 دستگاه ماشین آلات مورد استفاده در این طرح بالغ بر 685 دستگاه ماشین آلات تخصصی وجود دارد و همچنین 10 کارخانه تولید کانالت احداث و فعال شده است.

شمایلی در ادامه با تاکید بر اینکه نتایج و دستاوردهای این طرح اشتغال افزایش تولیدات و درآمد است بیان داشت: با اجرای کامل این طرح افزایش تولیدات کشاورزی به میزان 10 میلیون تن در هر سال محقق خواهد شد و همچنین افزایش درآمد خالص حاصل از تولیدات را به میزان 21هزار میلیارد ریال در هر سال را خواهیم داشت.

او افزود: در این طرح حدود 300هزار شغل مرتبط ایجاد می‌شود و همچنین این کار موجب ایجاد قطب کشاورزی، ساماندهی مهاجرت‌های روستایی، کاهش حاشیه‌نشینی شهرها، گسترش امنیت اجتماعی و اقتصادی و همچنین توسعه شاخص‌های انسانی را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به طرح توسعه آبزی‌پروری با اولویت پرورش ماهی‌در قفس که از دیگر طرح‌های در دست اجرای این موسسه است گفت: اهداف بلندمدت موسسه جهاد نصر در بخش آبزی‌پروری در راستای اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت قضایی کشور در قالب برنامه‌ای 10 ساله است که تولید سالیانه 60 هزار تن انواع ماهیان به روش پرورش در قفس در دریای خزر، خلیج‌فارس، دریای عمان و مخازن سدها با مصرف آب کشاورزی را در پی خواهد داشت.

او افزود: این برنامه منجر به تولید سالیانه 10 هزار تن انواع گوشت ماهیان خاویاری در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و خوزستان همراه با تولید یکصد تن خاویار در هر سال را منجر خواهد شد. همچنین تولید سالیانه 10هزار تن میگوی پرورشی در سواحل استان‌های شمالی و جنوبی کشور را به انجام خواهد رساند.

شمایلی با اشاره به انجام مطالعاتی به منظور تعیین میزان توانمندی‌های تولید آبزیان در محدوده اراضی طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام گفت: امکان تولید یک میلیون تن ماهی به روش پرورش در قفس در آب‌های دریای خزر، عمان و خلیج فارس وجود دارد و محدودیت‌های آب‌های شیرین ما را به سمت استفاده از این روش سوق داده است چرا که تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف این طرح است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در ادامه در خصوص اشتغالزایی طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام گفت: این کار اشتغال 8هزار و 500 نفر را در پی داشته است.

او بیان داشت: فاز اول طرح احیای دشت خوزستان و ایلام با یک و نیم میلیارد دلار که از محل صندوق توسعه ملی در اختیار جهاد نصر قرار گرفت با شروع دولت روحانی سرعت گرفت و باقی‌مانده فاز اول در سال 95 و نهایتا ‌تا پایان سال 96 به پایان می‌رسد.

شمایلی گفت: فاز دوم این طرح با توجه به محدودیت آبی با مشکلاتی مواجه شد که با پیگیری‌های اسحاق جهانگیری تخصیص آب به 238هزار هکتار صورت گرفت و وزارت جهاد کشاورزی پیگیر سازوکارهای اجرایی و روش‌های تخصیص منابع برای ادامه این طرح است که امیدواریم به زودی محقق شود. چرا که برای اتمام این طرح به 3.1 میلیارد دلار دیگر اعتبار لازم است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید