Performancing Metrics

بدهی‌های وزارت نیرو تا پایان سال صفر می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 366382
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 11:53
2هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه جهت تحقق آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده و 1500 میلیارد تومان هم از منابع صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده شده است. بنابراین این 3500 میلیارد تومان برابر کل اعتبار عمرانی وزارت نیرو جهت بالا بردن بهره‌وری آب است.

اتاق خبر: حمید چیتچیان وزیر نیرو در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: در صنعت برق صراحتاً بیان شده که وزارت نیرو می‌تواند با استفاده از سرمایه‌گذاری شرکت‌های عمومی، خصوص و تعاونی اقدام به سرمایه‌گذاری کند و این نشان می‌دهد که قانونگذار بر سرمایه‌گذاری تاکید دارد.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر حضور سرمایه‌گذار خارجی در پروژه‌های صنعت برق کشور اظهار داشت: آنچه جهت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مورد مذاکره قرار گرفته شامل هیچ امتیازی نبوده بلکه امتیاز هم گرفته‌ایم. از جمله اینکه مطابق تعرفه برق از سرمایه‌گذار برق تولیدی را 15 درصد کمتر از قیمت خریداری می‌کنیم. همچنین نیروگاه‌های تعریف شده راندمان 58 تا 61 خواهند داشت در حالی که حداکثر راندمان نیروگاه‌های ایران 48 درصد است. لذا به این ترتیب از میزان قابل توجهی مصرف سوخت فسیلی جلوگیری می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذار از منابع خودش استفاده می‌کند. بنابراین از ظرفیت داخلی کشور می‌توانیم در بخش‌های دیگر بهره ببریم. ضمن اینکه این سرمایه‌ها ظرفیت جدیدی به کشور اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد: تمام مراحل کار با ضوابط قانونی انجام شده و مجوز لازم از مراجع ذیربط گرفته شده است.

چیتچیان خاطرنشان کرد: البته این را هم باید گفت که تاکنون 37هزار مگاوات مجوز برای بخش خصوصی داخلی صادر شده و از این میزان هنوز  برای 27هزار مگاوات تقاضایی نبوده بنابراین هرکدام ازشرکت‌های داخلی که تمایل داشته باشند می‌توانیم همانند قراداد با سرمایه‌گذار خارجی با آنان نیز قرارداد منعقد کنیم. علاوه بر این ما از حضور سرمایه‌گذار داخلی در پروژه‌ها استقبال می‌کنیم چرا که این امر به نفع کشور، دولت و مصرف‌کنندگان است زیرا هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه درباره وضعیت دشت‌های کشور و ارائه برخی آمار ضد و نقیض از برخی دیگر از دستگاه‌ها اظهار داشت: وزارت نیرو تنها مرجعی است که آمار دقیق از وضعیت دشت‌های کشور در اختیار دارد بنابراین به صراحت اعلام می‌کنیم که در ارائه آمار خلاف آنچه هست بیان نمی‌کنیم و تمامی آمار در اختیار مردم قرار می‌گیرد و دلیلی هم برای محافظه‌کاری وجود ندارد و نیازی به غیر شفاف عمل کردن نیست.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو به دلیل شکاف قابل ملاحظه بین قیمت تمام شده و خدمات و قیمت فروش با یک عدم تعادل بر درآمد مواجه است تصریح کرد:‌ از ابتدای دولت به بدهی‌های دولت اضافه شده و میزان آن به 32 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین اقداماتی در جریان است که بتوانیم طی یک سال آینده میزان بدهی‌ها را کاهش دهیم.

چیتچیان ادامه داد: طبق محاسبات سازمان حسابرسی 12هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به دولت منتقل خواهد شد و علاوه بر این با استفاده از اوراق خزانه اسلامی 12هزار و 500 میلیارد تومان امکان انتشار اوراق وجود دارد و 7هزار و 500 هزار میلیارد تومان نیز اسناد خزانه اسلامی به کاهش میزان بدهی‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها دولت تصمیم گرفته که بابت پرداخت یارانه نقدی از وزارت نیرو کسر نکند بنابراین 2هزار و 200 میلیارد به درآمد وزارت نیرو اضافه خواهد شد. لذا با گام‌هایی که برداشتیم تا سال آینده بدهی‌ها را پرداخت خواهیم کرد.

وزیر نیرو در ادامه به بحث چاه های غیرمجاز اشاره و اظهار داشت: تاکنون در سال جاری 5هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و امیدواریم 20هزار حلقه در راستای اقتصاد مقاومتی مسدود شود.

وی همچنین به فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی جهت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: 2هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه جهت تحقق آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده و 1500 میلیارد تومان هم از منابع صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده شده است. بنابراین این 3500 میلیارد تومان برابر کل اعتبار عمرانی وزارت نیرو جهت بالا بردن بهره‌وری آب است.

چیتچیان ادامه داد: با این مکانیزم در زمین‌های کشاورزی که قبلاً به صورت غرقابی انجام می‌شد اکنون به روش تحت فشار انجام شده و میزان مصرف آب تا یک‌چهارم کاهش می‌یابد و مابقی آب را نیز صاحب چاه می‌تواند بفروشد.

وی تاکید کرد: با مدیریت صحیح دشت‌ها می‌توانیم جلوی برداشت غیر مجاز آب را گرفته و همچنین به کشاوزانی که چاه‌هایشان غیرمجاز شده کمک کرده و آب تخصیص خواهد یافت.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اقدامات جهت جلوگیری از تلفات آب تصریح کرد: در این راستا نیز اقدامات وسیعی در حال اجراست مثلا شبکه آبیاری زه‌کشی می‌تواند از تلفات آب جلوگیری کرده و همچنین انتقال آب به وسیله خط لوله نیز میزان تبخیر را کاهش می‌دهد. در شبکه آب شهری نیز یکی از اقدامات زومه‌بندی شبکه و همچنین استفاده از ابزارهایی جهت کنترل فشار شبکه است.

چیتچیان بازسازی شبکه ها را بسیار پرهزینه دانست و گفت: اگر بخواهیم یک درصد از تلفات کم کنیم هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد بنابراین بازسازی شبکه با کندی جلو می‌رود.

وی درباره انتقال آب به مناطق مرکزی از خلیج‌فارس، خرز و عمان اظهار داشت:‌قطعاً انتقال آب نیازمند حمایت سازمان محیط زیست است و در این راستا در زمینه انتقال آب از خلیج فارس و عمان موافقت شده و برخی پروژه‌ها در حال اجراست که امیدورام وسعت یافته و در تامین آب شرب صنعت استفاده شود.

چیتچیان درباره صادرات برق اظهار داشت: ایران در حال حاضر به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق دارد. باجمهوی آذربایجان و ارمنستان مبادله برق و از کشور ترکمنستان نیز وارد می‌کند که جمعاً میزان صادرات ما دو برابر واردات است.

وی درباره توافقات و مذاکرات بعد از برجام در بخش آب و برق نیز اظهار داشت: بعد از توافق پیشنهاداات متعددی بری سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق کشور دریافت کردیم که با برخی مذاکره و با برخی نیز در مرحله عقد قرارداد است.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید