Performancing Metrics

در نشست غیرعلنی امروز مجلس چه گذشت؟ | اتاق خبر
کد خبر: 366407
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 13:00
وزیر نفت از دقایق ابتدایی امروز با حضور در نشست غیرعلنی مجلس به ارائه گزارشی درباره قراردادهای جدید نفتی به نمایندگان پرداخت، این نشست پس از حدود ۳ ساعت به پایان رسید و مجلس رسماً وارد نشست علنی شد.

اتاق خبر: درحالی که از بیش از ۲ ساعت پیش تاکنون، وزیر نفت در نشستی غیرعلنی به ارائه گزارش درباره قراردادهای نفتی می‌پردازد، درهای صحن همچنان به روی خبرنگاران بسته است و هنوز هیچ خبر دقیق و مستندی از صحن غیرعلنی امروز مجلس بیرون نیامده است.

این درحالی است که برخی از نمایندگان در گفت‌وگو با چند خبرگزاری اقدام به ارائه گزارش‌های نصفه و نیمه از نشست غیرعلنی نمایندگان با وزیر نفت کرده‌اند و با این حال، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس که موظف به ارائه گزارش رسمی از چنین نشست‌هایی است، تا این لحظه از حضور در جمع خبرنگاران خودداری کرده است.

با این حال، آن‌چنان که از شواهد و قراین پیداست، توضیحات اولیه وزیر نفت درباره قراردادهای نفتی با انتقادهایی از سوی برخی از نمایندگان روبرو شده و بر این اساس، زنگنه همچنان مشغول پاسخگویی به سوال‌های نمایندگان است.

به گفته زنگنه از سال ۷۴ قراردادهای نفتی برای اکتشفاف و توسعه و بهره‌داری به صورت بیع‌ متقابل انجام می‌شده و مراحل انجام قراردادها پیوستگی نداشته است و طرف قرارداد می‌توانست کار را در هر مرحله رها کند اما در شهریور ۹۴ دولت مصوب کرد که در این قراردادها هر سه مرحله باید به صورت پیوسته انجام شود و این یکی از ویژگی‌های قراردادهای نفتی جدید است.

وزیر نفت در ادامه ارائه گزارش خود به نمایندگان همچنین به بیان توضیحاتی درباره قراردادهای بیع متقابل که از سال ۷۴ اجرایی می‌شده و سود و هزینه و پاداش ناشی از آن، به صورت کامل از سوی طرف قرارداد مطالبه می‌شده است، پرداخت و خاطرنشان کرد: در قرارداد جدید این امر منوط به افزایش تولید شده و اگر در آن زمان دولت درصد سود هزینه و پاداش را می‌داد در حال حاضر به گونه‌ای است که اگر به تولید منجر نشود ۵۰ درصد این مطالبات پرداخت خواهد شد.

بنابر بخش دیگری از توضیحات زنگنه در نشست غیرعلنی امروز مجلس، در مواد ۳ و ۷ قانون مربوط به قراردادهای نفتی مصوب سال۹۱، به دولت اختیار داده شده در قراردادهای نفتی تجدیدنظر کند و این قراردادها را به شیوه فعلی اجرایی کند.

زنگنه همچنین از تصویب الگوی جدید قراردادهای نفتی در شهریور ماه سال در هیات دولت خبر داد و اعلام کرد: دولت در واقع با مجوزی که مجلس در سال ۹۱ داده بود، قراردادهای جدید را تنظیم کرده است.

این درحالی است که به ‌گفته یکی از نمایندگان مجلس، گزارش ارائه شده از سوی وزیر، بسیار کامل بوده و نمایندگان از ارائه این توضیحات قانع شده‌اند.

 در حالی که نشست غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر نفت از ساعت ۸ و ۲۲ دقیقه آغاز شد، بلاخره در ساعت ۱۱ صبح و پس از حدود ۳ ساعت این نشست به پایان رسید و مجلس وارد جلسه علنی امروز خود شد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید