Performancing Metrics

کمبود نقدینگی، پاشنه آشیل صنایع کوچک و متوسط | اتاق خبر
کد خبر: 366427
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395 - 19:46
نقش صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کلان کشور بر کسی پوشیده نیست، اما احیای بیشتر واحدهای زمین گیر شده در نوسان نرخ ارز در اواخر دولت قبل، همچنان با حلقه مفقوده ای با عنوان کمبود نقدینگی روبرو است.

اتاق خبر:بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز 'صنایع کوچک و متوسط و احیای این گونه صنایع، از بنیان های اقتصاد مقاومتی است و می تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود'.
از سوی دیگر تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای واحدهای کوچک و متوسط را می توان در تشکیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و تکاپوی فرمانداران ارزیابی کرد اما بدون شک بازتوانی تولیدکنندگانی که دار و ندارشان را درعرض چند شب از دست داده اند، وقت گیر و زمانبر است.
بر اساس گزارش کارشناسان اقتصادی در حالی صنایع کوچک برخلاف اسم خود نقش چشم گیری در تولید و اشتغالزائی کشور دارند، امروزه برای کمبود نقدینگی و تاخیر در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیازمند حمایت های جدی و دریافت تسهیلات برای حفظ این نقش با قدرتی بیشتر هستند.
به گفته علی یزدانی، مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، دولت با پرداخت 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات 12 هزار بنگاه تولیدی راکد و زیر ظرفیت و واحدهای صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی را در سال جاری به چرخه تولید باز می گرداند.
در این راستا نیز هفت هزار میلیارد ریال به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط آذربایجان شرقی که در سامانه بهینه یاب ثبت نام کرده اند، تخصیص یافته و ستاد تسهیل سرمایه گذاری استان برای ورود این واحدها به چرخه تولید و تثبیت اشتغال زایی عهده دار توزیع تسهیلات بین واحدهای کوچک و متوسط است.
مدیرعامل شرکت 'چشمه سار میهن' تولید کننده انواع تخت و تشک با برند استقلال در مراغه گفت: این شرکت در سال 1383 شمسی با 35 میلیارد ریال سرمایه گذاری، 27 نفر اشغالزائی مستقیم و ظرفیت اسمی سالانه 90 هزار عدد تولید انواع تخت و تشک شروع بکار کرد اما با گران شدن ارز در سال های 1390 و 1391 شمسی هم اکنون تعداد اشتغالزائی آن به سه نفر و تولید سالانه محصول به سه هزار تشک و تخت کاهش یافته است.
حسن رمضانپور افزود: این شرکت در داخل کشور دارای 48 نمایندگی بوده و تاکنون یک میلیارد و 900 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کرده و به منظور تامین نقدینگی، ستاد تسهیل استان 10 میلیارد ریال دیگر برای این واحد تولیدی مصوب کرده است که انتظار می رود با کاهش رهن از سوی بانک ها بتوانیم این تسهیلات را دریافت کنیم.
مدیرعامل شرکت ایمن بتن سهند مراغه نیز گفت: این کارخانه در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع با 17 میلیارد ریال سرمایه گذاری و 14 نفر اشتغالزائی مستقیم با مشکل سرمایه در گردش روبرو بوده و در حال از دست دادن تحرک است.
رضا رضوی با بیان اینکه حفظ اشتغالزائی، قدرت تولید نیازمند همکاری مسئولان و نهادهای حمایتی است، افزود: برای جبران مشکلات سرمایه در گردش، کارگروه ستاد تسهیل سرمایه گذاری هفت میلیارد ریال تسهیلات برای این شرکت مصوب کرده است که انتظار می رود بانک ها، اداره دارائی و تامین اجتماعی هم سو با ستاد تسهیل در این پرداخت یاور ما باشند.
وی افزود: تسهیلات مصوب موجب افزایش نقدینگی این کارخانه و راه اندازی دومین خط تولید کارخانه با اشتغالزائی پنج نفر می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت لبنیات برکه مراغه، این شرکت از سال 1381 شمسی آغاز به کار کرده و هم اکنون با 50 میلیارد ریال سرمایه گذاری، 40 نفر اشتغالزائی مستقیم و تولید روزانه 60 تن انواع محصولات لبنی به علت نبود نقدینگی تعطیل است.
رضا خلیلی با بیان اینکه نقدینگی و اعتبار سرمایه در گردش با فعالیت هر کارخانه ارتباط مستقیمی دارد، افزود: این شرکت هنگام ثبت نام در سامانه بهینه یاب 10 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش درخواست کرد که تاکنون با آن موافقت نشده است.
فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز از افزایش اختیارات اش برای فعال کردن واحدهای تولیدی سخن به میان آورد و گفت: با دستور استاندار آذربایجان شرقی و با توجه به ویژه بودن فرمانداری تمامی مصوبه های شهرستانی در ستاد استانی مصوب و اجرایی می شود تا رفع مشکلات صناعی کوچک و متوسط تسریع شود.
ظفر محمدی ادامه داد: نبود اختیارات اداری و بانکی برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی، استقرار برخی واحدهای تولیدی در بخش تبدیلی و کشاورزی در مکان هایی به جز شهرک صنعتی و تمکین نکردن برخی بانک ها برای ارائه این تسهیلات از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی در مراغه است.
وی افزود: با وجود مشکلات موجود در مسیر ارتقای اقتصادی و تولیدی این واحدهای صنعتی، طرح ایجاد 42 واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی مراغه در درست اجرا بوده و 48 واحد در این شهرک به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: در زمان حاضر 409 واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان دارای پروانه بهره برداری است که از این تعداد، 179 واحد زیر نظر صنعت، معدن و تجارت و 230 واحد تولیدی نیز زیر پوشش جهاد کشاورزی فعالیت می کنند.
محمدی با اشاره به مصوبه های کارگروه تسهیل موانع تولید در مراغه، یادآور شد: کارگروه های تخصصی در زمینه حمایت از صنایع کشاورزی و صنعتی، جذب سرمایه گذاری و نیز حمایت از طرح های دانش محور مبتنی بر زمینه های دانش بنیان در این شهرستان تشکیل و فعالیت می کند.
وی، عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان را سرمایه در گردش و استمهال تسهیلات بانکی و مالیاتی اعلام کرد و گفت: با تصویب مصوبات کارگروه تسهیل موانع تولید این شهرستان و واگذاری اختیارات ادارات کل، شاهد مرتفع شدن این مشکلات خواهیم بود.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری آذربایجان شرقی نیز گفت: تا نیمه اول مرداد سال جاری 180 واحد از صنایع مراغه در سامانه بهینه یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 122 واحد در بخش کشاورزی و 58 واحد در زمینه صنعت فعال هستند.
سخاوت خیرخواه افزود: از تمامی واحدهای ثبت نام شده مراغه در بخش صنعت توسط کارشناسان کارگروه صنعت ستاد تسهیل سرمایه گذاری آذربایجان شرقی بازدید و 27 واحد صنعتی به بانک های عامل معرفی و تاکنون چهار پرونده از این واحدها موفق به عقد قرار داد شده اند.
وی گفت: دولت تدبیر و امید برای رونق تولید و در راستای اقتصاد مقاومتی در تسهیلات ارائه شده شرایطی چون چک برگشتی، بدهی های مالیاتی و بیمه تولیدکنندگان را لحاظ نمی کند.
خیرخواه ادامه داد: تسهیلات به واحدهائی که از پیشرفت فیزیکی بالای60 درصد برخوردار هستند به صورت تنفس دار با بازپرداخت پنج ساله و واحدهایی که دارای پروانه فعالیت هستند نیز یک ساله بدون تنفس ارائه می شود.
وی یادآور شد: اشتغال زائی، مدت زمان تعطیلی، میزان تولید و بهره وری واحدهای صنعتی در بررسی میزان ارائه تسهیلات تاثیر گذار است و واحدهای ثبت نام کننده می توانند جهت اعتراض برای میزان تسهیلات مصوب در سامانه بهینه یاب نسبت به بررسی مجدد اقدام کنند.
خیرخواه از کاهش چشمگیرمیزان سود تسهیلات پرداختی در دولت یازدهم خبر داد و افزود: بهره بانکی تسهیلات از 25 تا 30 درصد در دولت قبلی به رقم ثابت 18 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا ضربه ای که بر صنایع کوچک و متوسط در اواخر دولت قبل وارد شد، آن چنان پیکره این صنایع را به هم ریخت که تلاش های زمان بر دولت تدبیر و امید برای احیا دوباره آنها نیازمند سرمایه های هنگفت و تسهیلات قابل توجه و کم بهره است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید