Performancing Metrics

بذر تراریخته‌ وارد کشور نشده است | اتاق خبر
کد خبر: 366533
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1395 - 07:13
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه تاکنون بذر تراریخته وارد کشور نشده است، از افتتاح باشگاه کشاورزان ایران تا پایان هفته دولت خبر داد.

اتاق خبر: یزدان سیف در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، از راه‌اندازی باشگاه کشاورزان ایران با خط ارتباطی ۱۵۵۹ طی هفته آینده در سراسر کشور خبر داد و اظهار داشت: این باشگاه با هدف ارائه اطلاعات و دانش روز به کشاورزان و همچنین اخذ اطلاعات تولیدکنندگان جهت تکمیل چرخه دانش آنان افتتاح می‌شود.

وی خدماتی که توسط این باشگاه به کشاورزان کشور ارائه خواهد شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارائه و تحلیل اطلاعات هواشناسی، مشاوره‌های تخصصی در حوزه تامین و مصرف نهاده‌ها، ارائه آزمایشات آب و خاک، صدور نسخه و توصیه‌های تغذیه‌ای در حوزه نهاده‌های کشاورزی، سفارش‌گذاری و حمل نهاده‌ها به محل مصرف، امکان دریافت نظرات، پیشنهادات و شکایت از حوزه تامین زنجیره نهاده‌ها و صدور کارت اعتباری خرید نهاده برای رفع مشکل نقدینگی، کشاورزان در تامین نهاده‌ها از جمله این خدمات است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایت کشاورزی گفت: طی ۱۰ روز آینده کشاورزان کشور می‌توانند از طریق تماس با شماره ۱۶۵۹ خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

سیف با اشاره به اینکه در حال حاضر این باشگاه در ۱۳ استان کشور راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: تا ۴ روز آینده ۱۲ استان دیگر نیز به تعداد اعضای این باشگاه افزوده خواهد شد، ضمن اینکه تا پایان هفته دولت نیز ۸ استان باقیمانده عضو باشگاه کشاورزان ایران می‌شوند.

وی با بیان اینکه باشگاه کشاورزان در استان تهران هفته گذشته افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کشاورز تهرانی منتظر ثبت‌نام در این باشگاه هستند که مقدمات این کار در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اقدامات این کشور در حوزه تامین و تدارک انواع نهاده‌های کشاورزی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در چهار ماهه امسال حدود ۶۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی میان کشاورزان توزیع شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۱.۱ درصد افزایش دارد.

سیف با بیان اینکه برآورد می‌شود این رقم تا پایان مردادماه ۹۵ به بیش از  ۷۰۰ هزار تن برسد، افزود: بنابراین نسبت به پنج ماهه سال ۹۴ حدود ۲۵ درصد در این زمینه رشد داریم.

وی با اشاره به اینکه برآورد می‌شود ۳۵ درصد خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی ناشی از عدم مبارزه کمی و کیفی مناسب با آفات نباتی است، ادامه داد: ما برنامه جدی برای تامین سموم کیفی از شرکت‌های معتبر دنیا داریم و سبد سموم مصرفی خود را به لحاظ کیفی، کمی و تنوع ارتقا خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۶-۹۵، ۲۲ نوع کود کشاورزی در سبد مصرفی کودی کشاورزان قرار خواهد گرفت، گفت: در حوزه سموم نیز مقرر شده سموم با کیفیت و کم خطر جایگزین پرخطر شود.

به گفته سیف، در سال زراعی ۹۶-۹۵، ۳۸ نوع سم جدید در سبد مصرفی کشاورزان خواهیم داشت. ضمن اینکه قریب به ۱۸ نوع بذور دانه‌های روغنی در سبد مصرفی تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ما در سال زراعی جدید ۵۶۰ تن انواع بذر دانه‌های روغنی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا در زمینه تولید این دانه‌ها اتفاقات مهمی رخ دهد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه ۱۱ شرکت در ۵ کشور ۷۵ درصد سهم بذر دنیا را دارند، اضافه کرد: یکی از شروط ما برای واردات بذر این است که پس از ورود خود محصول به کشور، دانش فنی آن نیز وارد شود.

سیف گفت: هیچ کدام از بذرهای وارداتی به کشور از محصولات تراریخته و بیوتکنولوژی نیستند، هر چند که ما نکته منفی درباره واردات محصولات تراریخته کشور نمی‌بینیم.

به گفته این مقام مسئول، از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کودی که در سال زراعی جاری مورد استفاده قرار گرفته، حدود ۴۳۰ هزار تن آن وارداتی و باقی داخلی بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مصرف کود در دولت جدید نسبت به دولت گذشته افزایش پیدا کرده است، با بیان اینکه در دولت گذشته افزایش قیمت چشمگیر کود باعث کاهش شدید مصرف این نهاده میان کشاورزان شد، اظهار داشت: تامین به موقع، ترکیب مناسب، کیفیت مطلوب، کنترل قیمت، آموزش و ترویج و تامین منابع برای نقدینگی کشاورزان از جمله علل افزایش مصرف این نهاده در دولت یازدهم بوده است.

افزایش قیمت کود تایید شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ  مبنی بر اینکه طبق اعلام کشاورزان قیمت کود کشاورزی در بازار افزایش پیدا کرده است، این مسئله را تایید می‌کنید، اظهار داشت: استراتژی ما افزایش قیمت کود نبود، اما به دلیل محدودیت‌های مالی و عدم دریافت یارانه‌های لازم مجبور به این کار شدیم.

سیف با بیان اینکه امیدوار هستیم با افزایش کیفیت، کمیت و تنوع محصولات کودی این مسئله را جبران کنیم، افزود: در حال حاضر سال زراعی رو به پایان است و کودهایی که افزایش قیمت یافته‌اند برای سال زراعی آینده که از مهرماه آغاز می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی، در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ میانگین افزایش قیمت کود در کشور کمتر از ۱۰ درصد بوده، این در حالی است که در سه سال پایانی دولت گذشته (سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲) میانگین افزایش قیمت کود ۱۴۳ درصد بوده که این مسئله منجر به کاهش شدید مصرف کود در کشور شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برای سال زراعی جدید قیمت کود چند درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: به طور متوسط قیمت این نهاده‌ها برای کشاورزان در سال زراعی آینده ۱۱.۸ درصد افزایش می‌یابد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید