Performancing Metrics

هر فردی که به رئیس‌جمهور رای داده حق شکایت از توهین کنندگان را دارد | اتاق خبر
کد خبر: 366865
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1395 - 17:17
یک وکیل دادگستری:
یک وکیل دادگستری با انتقاد از توهین‌هایی که نسبت به رییس‌جمهور روا داشته شده است و با تاکید بر این‌که «حیثیت رئیس‌جمهور ، حیثیت یک ملت است» گفت: آیا با این توهین احساسات چندین میلیون انسان که به رئیس‌جمهور رای داده‌اند را جریحه‌دار نمی‌شود؟

اتاق خبر: غلام‌حسن استکی با بیان این‌که «هر فردی که به رئیس‌جمهور رای داده می‌تواند در این باره شاکی باشد که دعوای او هم وارد است» اظهار کرد: به رئیس‌جمهور من حیث و هو رئیس‌جمهور توهین شده نه من حیث هو آقای روحانی . اگر توهین در جلسه‌ای خصوصی در یک رفت و آمد خانوادگی بود یک بحث بود اما وقتی در ملاء عام به رئیس جمهور توهین می‌شود جرم عمومی است.

وی با ذکر مصداقی گفته خود را این‌گونه تشریح کرد: چرا می‌گویند روزه‌خواری در ملاء عام جرم است ؟ روزه خواری که به خودی خود جرم نیست اما اگر در ملاعام باشد جرم است. اینجا وحدت ملاک داریم. دلیل جرم بودن روزه خواری در ملاء عام این است که احساسات مومنین جریحه دار می‌شود آیا با این توهین احساسات چندین میلیون انسان که به رئیس جمهور رای داده اند جریحه دار نمی‌شود؟

وی یا اشاره به این‌که «این جرم ، جرم عمومی است» متذکر شد: جرم عمومی است؛ زیرا که در رابطه با رئیس‌جمهور است. اگر نسبت به یک شخص در ملاء عام حرف‌های رکیک زده نشود، جرم خصوصی است و شاکی خصوصی اگر شکایت نکند رسیدگی نمی‌شود. اما این جرم عمومی است . مغالطه نکنند که بعضی کتاب‌ها فحاشی را جرم خصوصی دانسته‌اند؛ چراکه توهین به رئیس‌جمهور جرم عمومی است.

این وکیل دادگستری افزود: قانون توهین به روسای قوای سه‌گانه را پیش‌بینی‌هایی کرده است. ماده 609 قانون تعزیرات حبس سه ماه تا شش ماه یا 74 ضربه شلاق و یک جزای نقدی هم در نظر گرفته است،البته توهین به اشخاص حقیقی حبس ندارد، شلاق دارد و یک جزای نقدی .معتقدم با توجه به جایگاهی که رئیس‌جمهور دارد، و این‌که شخصیت دوم مملکت است ، میلیون ها نفر به او رای دادند و این‌که معتمد ده‌ها میلیون نفر انسان و کشور است ،این قانون خیلی ضعیف است .

وی با بیان این‌که «قانون باید اصلاح شود تا هر کس ازراه می‌رسد جرات نکند به رئیس جمهور توهین کند» تاکید کرد: وقتی به رئیس‌جمهور توهین می‌شود بحث توهین نیست ، بحث زیرسوال رفتن یک سیستم است. ابهت و اقتدار حاکمیت شکسته می‌شود و تمام مجموعه ضرر می‌کند.

وی با اعتقاد به این‌که «قانون  در این زمینه ضعیف عمل کرده است» افزود: صراحتا قانون مجازات آمده و گفته مجازات توهین این چنین است ،دیگر نمی‌شود به مواردی دیگری مراجعه کرد؛ زیرا قانون مجازات تفسیر مضیق می‌شود ولی نمی‌توان از آن تفسیر موسع کرد و از جای دیگر و قانون دیگری را آورد. آنچه مسلم است  این است که قانون ضعیف است.

استکی گفت: به هر حال رئیس جمهور یک شخص عادی نیست و توهین به رئیس جمهور چیزی نیست که بتوان گفت حالا یک توهینی اتفاق افتاده و توهین کننده اشتباه کرده است. ممکن است آثار سیاسی و اقتصادی داشته باشد، ممکن است حتی در روابط بین‌الملل اثرات منفی و سوء بگذارد.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در این رابطه جناحی عمل نکنند و این قانون را به گونه ای اصلاح کنند که رئیس‌جمهور از هر جناحی که باشد امنیت داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد:حیثیت رئیس جمهور ، حیثیت یک ملت است. متاسفانه کلمه‌ای را به کار بردند که وحشتناک بود و حتی شرم‌آور؛ کلمه خیانت را به کار برده بودند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید