Performancing Metrics

اعلام آماده باش شرکت خطوط لوله برای اجرای طرح سوآپ نفت خام نکا | اتاق خبر
کد خبر: 366979
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395 - 07:26
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اعلام این که طرح سوآپ نفت مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته و در یک ماه آینده از سر گرفته می شود ، به مسئولان این شرکت برای اجرای طرح آماده باش کامل داد .

اتاق خبر:عباسعلی جعفری نسب روز سه شنبه در آئین تودیع و معارفه مدیران خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در ساری گفت که تمامی مسئولان ارشد وزارت نفت پیگیر عملیاتی شدن اجرای طرح سوآپ نفت هستند.
وی افزود : با عقد قراردادهای نفتی ، خط سوآپ نکا تا یک ماه آینده به راه می افتد و مسئولان در منطقه شمال باید مراقبت را تشدید کنند.
جعفری نسب تاکید کرد : همه نیروهای انسانی در کنار تجهیزات و تاسیسات فنی باید برای استارت خط سوآپ نفت خام نکا آماده باشند.
وی افزود : به دلایل مختلف در گذشته ارتباط سوآپ در نکا قطع شد که لازم است آن را به نحو مقتضی جبران کنیم.
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر این که فعال شدن دوباره طرح سوآپ برای کشور منافع زیادی دارد ، گفت : همکاری مشترک در صنعت نفت علاوه بر منافع اقتصادی ، عامل توسعه و تحکیم روابط بین المللی خواهد شد.
وی با اعلام این که توقف عملیات سوآپ نفت ضرر و زیان زیادی را بر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران وارد کرد ، افزود : برای اجرای طرح سوآپ نفت نکا سرمایه گذاری زیادی شده است که باید از آن بهره گیری کرد.
جعفری نسب بر ضرورت توجه به مسائل فنی و امنیت خطوط لوله نفت منطقه شمال تاکید کرد و گفت : مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و شستگی لوله بر اثر طغیان رودخانه ، رانش زمین و همچنین خطر ناشی از فشار بالا به دلیل شرایط جغرافیایی بر خطوط نفت منطقه شمال وجود دارد که باید تمامی نیروها در بخش های مختلف شرکت در این زمینه ها حساس باشند.
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تاکید کرد : منطقه شمال به لحاظ حساسیت مسائل زیست محیطی از مناطق مهم شرکت است و هر گونه بی توجهی و سهل انگاری در حفظ و مراقبت از خطوط ، علاوه بر هدر رفت بیت المال ، فاجعه زیست محیطی در پی خواهد داشت.
وی با تاکید بر این نکته که خطوط لوله نفت منطقه شمال در شرایط توقف و یا فعال بودن خط سوآپ به یک اندازه مهم و حساس است ، گفت : حساسیت برای نگهداری خطوط منطقه شمال در هر شرایطی باید در کارکنان منطقه وجود داشته باشد.
سوآپ به معنی واردات نفت خام یا فرآورده نفتی در یک نقطه مرزی کشور و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور نفت خام یا فرآورده با همان مشخصات از مرز خروجی دیگر است که با هدف تامین بخشی از نیازهای داخلی در برخی مناطق و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل صورت می گیرد.
با وجود مزایای فراوانی که سوآپ نفت خام و فرآورده های نفتی برای کشورمان داشت، این کار بنا به دلایلی به دستور وزیر وقت نفت در سال 1389 متوقف شد.
توقف سوآپ همچنین در زمینه اقتصادی نیز سبب شد نه تنها خط لوله و تجهیزاتی که هزینه سنگینی برای ساخت آن صرف شده بود، بلا استفاده رها شود ، بلکه برای نگهداری آن هم اعتبارات هنگفتی هزینه گردد.
بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت ، در پایانه نفتی نکا تاسیسات عظیمی برای انتقال 1.5 میلیون بشکه نفت خام طراحی شده بود که در حال حاضر از این ظرفیت استفاده مطلوب نمی شود.
آئین تودیع و معارفه مدیران خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در ساری با حضور مدیران و کارکنان این شرکت برگزار شد.
در این مراسم از زحمات هوشنگ رشیدی مدیر سابق خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال که بازنشسته شده است ،قدر دانی و سید حمید حسینی به عنوان مدیر جدید منطقه معرفی شد.
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال 620 کیلومتر لوله نفت را در دو استان مازندران و گلستان تحت پوشش دارد.

منبع: ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید