Performancing Metrics

صادرات بی‌رویه گوشت = واردات اجباری | اتاق خبر
کد خبر: 367080
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395 - 17:52
تعرفه یکی از مهم‌ترین ابزارهای حمایت دولت‌ها از تولیدات داخلی است و به‌طور تقریبی تمامی کشورها از تعرفه استفاده می‌کنند اما میزان آن در هر یک از کشورها متفاوت است، برخی بسیار بالا و برخی هم پایین.

اتاق خبر: سازمان توسعه تجارت ایران نیز با هدف حمایت از تولید داخلی تعرفه واردات گوشت قرمز را افزایش داده است تا مانع واردات بی‌رویه این محصول به کشور شود. به گفته برخی از کارشناسان اگر برای خروج بی‌رویه دام از کشور تمهیداتی در نظر بگیریم نیازی به واردات گوشت به کشور نداریم چراکه به اندازه مصرف داخلی، گوشت مرغوب در ایران تولید می‌شود.


صادرات نباید بی‌رویه باشد
رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در این باره می‌گوید: اگر صادرکنندگان از صادرات بی‌رویه گوشت قرمز دست می‌کشیدند، تعرفه واردات گوشت قرمز بالا نمی‌رفت. دامی که به صورت غیرمجاز از کشور خارج می‌شود باعث شده در دو ماه اخیر با افزایش ۴هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت مواجه شویم. علی‌اصغر ملکی می‌افزاید: متاسفانه دام ایرانی برای مصرف شهروندان در داخل استفاده نمی‌شود چراکه ما دام خود را در مقیاس زیادی صادر می‌کنیم. به همین دلیل به واردات گوشت نیازمند هستیم اما اگر دام ایرانی برای ایرانی بماند لزومی ندارد تعرفه واردات را افزایش بدهیم. وی در ادامه اظهار می‌کند: درحال‌حاضر اجازه صادرات دام به صورت مجاز و غیرمجاز به دامداران داده می‌شود و این در حالی است که پیامد خروج بی‌رویه دام از کشور افزایش قیمت گوشت قرمز است. ملکی با اشاره به اینکه نبود دام زنده و کمبود گوشت در بازار، باعث افزایش قیمت گوشت شده است، تصریح کرد: به نظر من اگر این روند ادامه پیدا کند باز هم افزایش قیمت گوشت را شاهد خواهیم بود؛ هرچند که امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود این اتفاق رخ ندهد.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی درباره خروج غیرمجاز گوشت قرمز می‌گوید: گوشت از ایران به صورت مجاز و غیرمجاز به کشورهای عراق، امارات، قطر و کویت صادر می‌شود. گوشتی که به عراق صادر می‌شود از مرز کردستان عبور می‌کند و گوشتی که به امارات، قطر و کویت صادر می‌شود از مرز کرمانشاه و ایلام.وی در ادامه می‌افزاید: افزایش تعرفه باعث می‌شود قیمت گوشت قرمز در کشور بالا برود. شخصی که با قیمت بالا گوشت را وارد کرده است برای اینکه سود لازم را به‌دست بیاورد قیمت گوشت را افزایش می‌دهد و در این میان این مصرف‌کننده است که باید این افزایش قیمت را تحمل کند.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در پاسخ به این پرسش که افزایش تعرفه واردات با هدف حمایت از تولید ملی انجام شده است می‌گوید: اگر دام به صورت غیرمجاز از کشور خارج نشود نیازی به واردات گوشت خارجی نداریم. وی در ادامه تصریح می‌کند: ما باید کارآفرینی را در کشور خود تقویت کنیم. خروج بی‌رویه دام زنده و وارد کردن گوشت، تا حدود زیادی نیروی‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند را دلسرد می‌کند چراکه مشاهده می‌کنند کالای خارجی بازار را به انحصار خود درآورده است. اینچنین کارآفرینی در کشور را کاهش و اشتیاق به پرورش را در بین دامداران تقلیل داده‌ایم. ملکی درباره افزایش تعرفه واردات گوشت قرمز می‌گوید: افزایش تعرفه زمانی معنادار است که نیازمند واردات گوشت نباشیم اما زمانی‌که بازار نیازمند گوشت است این افزایش تعرفه بی‌معناست.

وی در ادامه می‌افزاید: درحال‌حاضر بازار گوشت بی‌نیاز نیست. چرا که دام ایرانی به صورت بی‌رویه از کشور خارج می‌شود. به همین دلیل برای جبران این موضوع، نیازمند واردات گوشت از خارج هستیم. رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی می‌گوید: پیامد افزایش تعرفه، افزایش قیمت گوشت قرمز است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم دام ایرانی برای ایرانی بماند تا نیازمند واردات نباشیم. وقتی گوشت به میزان قابل توجهی به کشور وارد شود تولیدکننده داخلی دلسرد می‌شود در صورتی که ما باید کاری کنیم که نیروهای انسانی بیشتری به سمت پرورش دام ترغیب شوند. وی در پایان می‌افزاید: با افزایش تعرفه واردات تا میزان زیادی احتمال افزایش قاچاق را در کشور تقویت کرده‌ایم.


منع خروج دام از مرزها
رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی می‌گوید: درحال‌حاضر افزایش تعرفه در قیمت گوشت تاثیری نداشته اما با گذر زمان این افزایش تعرفه باعث افزایش قیمت گوشت قرمز می‌شود و این مردم هستند که سفره‌شان کوچکتر می‌شود. علی خندان‌رو در گفت‌وگو با صمت با مطلوب ارزیابی کردن بازار گوشت گرم گاوی می‌افزاید: درست است که در حدود ۵درصد افزایش قیمت داشتیم اما خوشبختانه توانستیم مانع خروج دام‌هایی که به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد شویم.

به نظر من خروج بی‌رویه دام از کشور باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شد. وی در ادامه بیان می‌کند: متاسفانه دام زنده ما به صورت قاچاق به ترکیه و عراق می‌رفت به همین دلیل با افزایش قیمت مواجه شدیم. این نوید را به هموطن‌های خود می‌دهم که با کنترل قاچاق قیمت‌ها دوباره به روال گذشته بازگردند. خندان‌رو اظهار می‌کند: به نظر من افزایش تعرفه واردات گوشت قرمز باعث می‌شود دامدار ایرانی ضررکند. چراکه واردکنندگان با هر قیمتی، گوشت را وارد می‌کنند. آنها برای جبران، قیمت گوشت را افزایش می‌دهند و در این میان این مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی می‌گوید: تاجران در پی منافع خود هستند، هر قدر تعرفه بالا برود خللی برای واردات آنها ایجاد نمی‌شود و در نهایت این مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود. وی درباره صادرات گوشت از ایران می‌گوید: درحال‌حاضر گوشت به اندازه مصرف مردم در ایران وجود دارد. اما متاسفانه گوساله‌های ریز و اصیل خود را صادر می‌کنیم. اتحادیه تلاش زیادی می‌کند تا گوشتی مرغوب در کشور بماند تا این تولیدات در کشور خودمان مصرف شوند. خندان‌رو درباره تلاش‌های اتحادیه برای مانع شدن خروج دام از کشور می‌گوید: خوشبختانه با حمایت استانداری و فرمانداری از خروج دام لب مرز جلوگیری کردیم. همچنین دامپزشکی مجوز به دامداران برای صادرات نمی‌دهد.


رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در پایان می‌گوید: با این همه می‌توان با قاطعیت گفت درحال‌حاضر وضعیت بازار خوب است. درست است که در فصل تابستان هستیم و تا حدودی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده اما این افزایش ۵درصدی قیمت مانعی برای خرید نشده است. دام به اندازه کافی در کشور وجود دارد و لزومی برای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


نکته پایانی
تاریخ تجارت بهترین گواه این مطلب است که تاجران سودجود با افزایش تعرفه واردات باز هم اقدام به واردات می‌کنند. آنها برای جبران، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. بنا به اعتقاد کارشناسان به اندازه نیاز دام در ایران پرورش داده می‌شود و اگر برای خروج بی‌رویه دام در کشور تمهیداتی در نظر بگیریم دیگر نیازی به واردات نداریم و اینچنین شاهد افزایش قیمت گوشت در بازار نخواهیم بود.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید