Performancing Metrics

فنلاند شریک تجاری زنجان می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 367084
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395 - 18:14
خوشبختانه در ۵ماه نخست امسال وضعیت صادرات استان زنجان مطلوب ارزیابی شده به‌طوری که این استان توانسته حدود ۴۰درصد از اهداف ۱۳۰ میلیون دلاری صادرات را محقق کند.

اتاق خبر: عمده کالاهای صادراتی استان را می‌توان ترانسفورماتورها، شمش روی و شمش سرب، لبنیات، محصولات کشاورزی، فرش و صنایع نساجی معرفی کرد. به گفته کارشناسان، اگر در امسال مشکلات ال‌سی و نقل و انتقال پول برطرف شود استان زنجان به‌طور حتم به هدف صادراتی ۳۳۰ میلیون دلاری نیز خواهد رسید.


امارات و قطر در هدف
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: پیرو صحبت‌های گذشته مبنی بر ایجاد مرکز حوزه فرش و نمایشگاه فرش دستباف در این زمینه با هماهنگی‌هایی که با استانداری انجام داده‌ایم توانستیم بخشی از ساختمان دانشگاه استان را تحویل بگیریم ودرحال‌حاضر در حال انجام کارهای عمرانی هستیم. امیدواریم تا یک ماه آینده این پروژه به پایان برسد تا بتوانیم این مرکز را به‌عنوان موزه و نمایشگاه دائمی فرش دستباف استان داشته باشیم.امیرعلی مسیبی می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید حدود ۸سال این پروژه راکد بوده است چون مسئولان دانشگاه زنجان ساختمان را به ما واگذار نمی‌کردند، اما با پیگیری‌های استاندار زنجان ساختمان را گرفتیم و به این پروژه ورود کردیم. خوشبختانه ۳ فرش دستباف در این مرکز در مرحله بافت قرار گرفته و به حدود یک‌متر رسیده‌اند. امیدواریم تا دو ماه آینده بافت این فرش‌ها به پایان برسد.وی با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران دو غرفه از استان حضور دارند، تصریح می‌کند: همچنین ۱۰ بافنده و صادرکننده‌از استان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و غرفه دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار می‌کند: همچنین ثبت نقشه فرش استان را به تهران فرستادیم که یکی از فرش‌ها (فرش سلطانیه) به نام استان ثبت شود که اگر این اتفاق بیفتد، نقشه را به اسم استان ثبت خواهیم کرد. امیدواریم در نمایشگاه امریکا که خوشه فرش‌ها حضور دارند استان زنجان هم بتواند تعدادی از فرش‌ها را معرفی و صادرکنندگان را اعزام کند. مسیبی با بیان اینکه خوشبختانه کشورهای حوزه خلیج‌فارس به بازارهای هدف صادراتی استان اضافه شده ادامه می‌دهد: کشورهای حوزه خلیج‌فارس (امارات و قطر) به بازارهای هدف استان اضافه شده‌اند و ما محصولات صنایع نساجی مانند جوراب را به این کشورها صادر می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: در ۵ماه نخست امسال وضعیت صادرات استان مطلوب بوده است به طوری که بیش از ۷۸ صادرکننده از شرکت‌های فعال در استان داشتیم.معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در ۵ماه نخست امسال حدود ۱۳۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام شده است، تاکید می‌کند: سنگ‌های فرآوری شده استان بازار هدف خوبی مانند ترکمنستان پیدا کرده است، این کشور برای ساختمان‌سازی از سنگ‌های استان زنجان استفاده می‌کند. وی بیان می‌کند: در امسال توانستیم برنامه‌های عملیاتی هر یک از دستگاه‌های اجرایی را رصد کنیم خوشبختانه همه دستگاه‌ها در حال انجام برنامه‌های خود هستند، قرار است فعالیت دستگاه‌ها را طی ۶ ماه در جلسه کارگروه توسعه صادرات به مسئولان و استاندار استان ارائه دهیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه می‌دهد: به منظور شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنادر، یک هیات متشکل از تاجران و صادرکنندگان استان را به انزلی اعزام کردیم که از این بندر بازدید کنند، در این زمینه نشستی با مدیر کل بنادر و کشتیرانی بندر انزلی انجام دادیم، همچنین یک دبیرخانه در اتاق بازرگانی تشکیل شد که دو استان نحوه همکاری‌های فی‌مابین را پیگیر شوند.

مسیبی تصریح می‌کند: علاوه بر این برنامه‌ها که ذکر شد، نشست‌های مختلفی را با مسئولان کشوری در استان برگزار کردیم، یک هیات تجاری تا اواخر شهریور به کشورهای فنلاند اعزام خواهیم کرد که در نوع خود بی‌نظیر است. چون تاکنون هیچ هیاتی از ایران به کشور فنلاند اعزام نشده است. وی با اشاره به عمده کالاهای صادراتی استان، اضافه می‌کند: عمده کالاهای صادراتی استان را می‌توان حوزه برق (ترانسفورماتورها)، شمش روی و شمش سرب، حوزه لبنیات (دوغ، ماست، خامه)، سیم و کابل، محصولات کشاورزی (کشمش و خرما که صادرات خرما بسیار محدود و جزئی است) نام برد، همچنین موتور سیکلت به عراق و افغانستان و لوازم جوجه‌کشی و مرغداری به ترکمنستان، آذربایجان و امارات صادر می‌شود.


۲/۵میلیون تن مازاد محصولات کشاورزی
رییس اتاق بازرگانی استان زنجان می‌گوید: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استان زنجان تاکنون اتفاق جدیدی نسبت به سال‌های گذشته نیفتاده است، برنامه‌هایی که در این زمینه تاکنون انجام شده همان برنامه‌هایی است که سال‌های قبل هم تجربه کردیم.غلامحسین جمیلی در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: متاسفانه یک سازمان مشخص به عنوان متولی امر که بتواند برنامه این حوزه (صادرات محصولات کشاورزی) را در یک قالب مشخص دنبال کند وجود ندارد و تمام این فعالیت‌ها به صورت پراکنده و بسیار متفرق انجام می‌شود بنابراین این امکان وجود ندارد که نسبت به آمار و ارقام دقیق چه بر اساس تناژ و چه براساس ارزش اظهار نظر کرد. رییس اتاق بازرگانی استان زنجان ادامه می‌دهد: اما چیزی که مشخص است این است که همچنان استان زنجان بیش از ۲/۵میلیون تن مازاد محصولات کشاورزی دارد که به خارج از استان صادر می‌شوند و در سایر استان‌های کشور به مصرف می‌رسند، البته بعضی از این محصولات به بازارهای صادراتی خارج از کشور عرضه می‌شوند.


وی تاکید می‌کند: استان زنجان به دلیل اقلیمی که در بعضی از شهرستان‌ها مانند طارم و ماهنشان دارد و همچنین به دلیل دسترسی به خاک‌های حاصلخیز و منابع آبی که پیرامون رود قزل‌اوزن وجود دارد، استعدادهای خوبی را در بخش کشاورزی پیدا کرده است. باغ‌های میوه، صیفی‌جات و تره‌بار ازجمله محصولاتی هستند که در استان زنجان به‌وفور یافت می‌شوند.جمیلی بیان می‌کند: همان‌طور که می‌دانید زنجان قطب تولید زیتون در کشور است اما به دلیل اینکه سرانه مصرف زیتون در کشور بالاتر از میزان تولید است بیشتر در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

زیتون محصول صادراتی نیست اما اقلام دیگری مانند سیر، سیب، سیب‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی جزء محصولاتی هستند که در استان تولید و توسط صادرکنندگان زنجان و استان‌های همجوار صادر می‌شوند. بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی استان به عراق، کویت، روسیه و آذربایجان صادر می‌شود. وی با بیان اینکه فرش استان زنجان دارای قدمت و پیشینه و تاریخچه منحصر به فردی است، خاطرنشان می‌کند: در جلسه کارگروه توسعه صادرات پیشنهادی ازسوی متولیان امر خوشه فرش استان مبنی بر ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادراتی فرش شمال غرب کشور در زنجان داده شد. امیدواریم با احداث و راه‌اندازی چنین واحدهایی و تکمیل عوامل موثر بر تولید فرش بتوانیم سهم دائمی و پایداری را در بازارهای صادراتی برای فرش زنجان داشته باشیم.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان، با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در استان زنجان وجود دارد این استان در امسال می‌تواند تجربیات بهتر و مطلوبی را نسبت به سال‌های گذشته در زمینه صادرات داشته باشد. به‌طور قطع با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مسئولان در نیمه دوم امسال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مبادلات تجاری استان زنجان خواهیم بود.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید