Performancing Metrics

بازي باخت - باخت در زمين شهرستان ها | اتاق خبر
کد خبر: 367267
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395 - 09:05
شوراي روسا با وجود اينكه روي گزينه غلامحسين شافعي به توافق رسيده است شاهد شكسته شدن آراي شهرستان هاست و به نظر مي رسد اختلافات ايجاد شده تنها به سود گروه تهراني ها خواهد بود تا در عمل شهرستان ها بعد از 2رييس كرسي را به گزينه تهراني ها واگذار كنند.

كاهش چشمگير كانديداها و روشن شدن فضا

اتاق خبر: يكي از ايرادات آيين نامه انتخابات اتاق بازرگاني ايران اين است كه كانديداها در روز راي گيري كانديدا بودن خود را اعلام مي كنند و نيازي به ثبت نام قبل از انتخابات نيست. به همين دليل بارها شاهد كانديدا شدن و در ادامه انصراف افراد پيش از نامزدي رسمي هستيم.

با نزديك شدن به روز انتخابات گزينه هاي متعددي كه رسانه ها دايما مطرح مي كردند رو به كاهش گذاشت. در ابتدا علاميرمحمد صادقي در جلسه پيشكسوتان اجازه نداد بحث كانديدا شدن وي مطرح شود و اعلام كرد اگر كانديدا شود احتمالا براي نايب رييسي خواهد بود. با اين بحث عملا يكي از كانديداهاي مورد پيش بيني كاهش پيدا كرد. ميرمحمد صادقي پيش از اين در جلسه مجمع فعالان توسعه كانديدا شده بود و راي اول سنتي هاي اتاق بازرگاني را كسب كرده بود.

انصرافي بعدي محمود اسلاميان بود. اسلاميان در جلسه آخر هيات نمايندگان ايران حضور داشت ولي در برابر كساني كه از وي درباره كانديدا شدن سوال مي كردند پاسخ منفي داد و چند دقيقه پس از اتمام سخنراني جلال پور بدون هيچ رايزني درباره انتخابات جلسه را ترك كرد تا عملا پرونده وي نيز بسته محسوب شود. روز گذشته كانديداي ديگر انتخابات يعني مجتبي خسروتاج نيز با پذيرفتن سكان هدايت سازمان توسعه تجارت و بازگشت به سمت سابق خود بعد از حدود 14سال عملا از انتخابات كنار رفت. با توجه به استعفاي خسروتاج از سمت قبلي خود حدود 3 هفته بود كه همه انتظار رياست وي بر سازمان توسعه تجارت را مي كشيدند اما به نظر مي رسد به دليل انتخابات اتاق ايران اين موضوع اندكي به تعويق افتاده اما با روشن شدن فضاي انتخاباتي تا حد زيادي شانس خسروتاج كاهش پيدا كرد و شاهد كنار رفتن وي از گردونه انتخابات هستيم. از بسياري از كانديداهاي ديگر نيز خبري در دست نيست.

جلسات رسمي و غيررسمي شوراي روسا

اما در شوراي روسا بعد از چند جلسه باز هم گزينه مورد نظر غلامحسين شافعي است. پيرموذن مي گويد شافعي با وي توافق كرده است اما شوراي روسا بدون در نظر گرفتن اين بحث گزينه نهايي خود را شافعي اعلام كرده است. در هفته گذشته جلسه يي در اين رابطه در هتل آزادي تهران برگزار شد اما باز در جلسه بعدي شوراي روسا همه چيز به حالت قبلي بازگشت و كماكان شافعي كانديداي رياست است. اين درحالي است كه حسين پيرموذن نيز به دنبال رياست است اما تصميم ندارد اتحاد شوراي روسا را به هم بزند. مشكل اساسي اين است كه اختلافات ميان اين دو فرد عملا شوراي روسا را نيز به دوگانگي كشيده است و از طرفي راي گيري در شوراي روسا در 48ساعت آخر صورت مي پذيرد كه زمان اندكي براي جمع شدن آرا زير يك پرچم است. ا

ز سوي ديگر برخي شهرستان ها نيز در حال اعلام عدم پذيرش راي شوراي روسا هستند. اين موضوع پيش از اين نيز در شوراي روسا مطرح شده بود و در جلسه هيات نمايندگان بعضي از اعضاي شهرستاني در گفت وگو با «تعادل» اعلام كردند كه حاضر به پذيرش آراي شوراي روسا نيستند تا در عمل بخش اساسي راي كه در اختيار شهرستان هاست، شكسته شود.

معماي زنداني

كساني كه با اصول اوليه تئوري بازي ها آشنا هستند به خوبي معماي زنداني يا تئوري دو راهي زنداني را مي شناسند. در گونه رايج اين بازي چنين گفته مي شود كه دو مظنون توسط پليس دستگير شده اند پليس بايد شواهد كافي براي محكوميت مظنونان جمع آوري كند و براي اين كار به صورت جداگانه از مظنونان بازجويي مي كند. اگر يكي از مظنونان عليه ديگري شهادت دهد و مظنون ديگر سكوت را ترجيح دهد در اين حالت مظنون اول آزاد و ديگري به يك سال حبس محكوم مي شود.

اگر هر دو سكوت در بازجويي را انتخاب كنند هر دو زنداني در زندان تنها براي يك ماه حبس خواهند كشيد و اما اگر هر دو عليه ديگري شهادت دهند بايد به مدت ۳ماه هر زنداني حبس بكشد. هر زنداني بايد بين خيانت و سكوت يكي را انتخاب كند و هر كدام از آنها نمي داند كه ديگري كدام راه را انتخاب مي كند. نتيجه اين بازي چه خواهد بود؟ با وجود آنكه منفعت اين دو در سكوت كردن است اما احتمالا هر دو اعتراف كرده و هر كدام 3برابر حد نياز حبس خواهد كشيد. مفهوم معماي زنداني توسط دو تن از دانشمندان شركت رند (RAND (با نام هاي مريل فلاد و ملوين درشر شكل گرفت و توسط آلبرت تاكر، رياضيدان دانشگاه پرينستون رسميت يافت. هر چند اين داستان به نظر ساده مي آيد ولي بسياري از الگوهاي اقتصادي و اجتماعي توسط همين داستان ساده قابل بحث است. اصول علمي تباني در بازارهاي انحصاري از همين الگو آغاز شد. براساس اين تئوري در انتخابات اخير اگر هر يك از دو گزينه رياست شهرستاني به نفع ديگري از رقابت كنار بكشد فرد ديگر احتمالا رييس خواهد شد ولي مساله اين است كه هيچ كدام به نفع ديگري كنار نخواهد كشيد و نتيجه اين خواهد شد كه هر دو شكست مي خورند.

تلاش قديمي ها براي تجميع آرا

در مقابل قديمي هاي اتاق در روزهاي اخير به شدت به فكر حل اختلافات ميان شوراي روسا و راضي كردن يكي از دو كانديدا به سود ديگري افتاده اند.سيدحميد حسيني در روزنوشت آخر خود به جلساتي در اين خصوص اشاره كرد. در حقيقت قديمي هاي اتاق بازرگاني به خوبي متوجه شده اند كه نتيجه اين اختلاف چيزي جز شكست هر دو طرف درگير در انتخابات نخواهد بود و اين بازي به باخت- باخت بدل مي شود. در روزهاي آينده تلاش هايي براي حل اختلافات انجام خواهد شد اما مشكل اين است كه تنها انصراف يكي از طرفين مشكل را حل نخواهد كرد بلكه فرد انصراف دهنده بايد آراي در اختيار خود را نيز در اختيار طرف ديگر قرار دهد. اين درحالي است كه هر دو طرف براي نشان دادن بر حق بودن خود احتمالا در زمان انتخابات از كمك به رقيب درون گروهي اجتناب مي كنند و اين موضوع باز باعث شكسته شدن آرا مي شود.

فروش يك صندلي به 5 نفر

اما در تهران وضعيت بسيار متفاوت است. برآورد راي در اختيار تهراني ها حدود 150راي بود اما در روزهاي اخير با استراتژي جديد تهران اين راي در حال افزايش است. نخستين استراتژي تهراني ها عدم اعلام حضور كانديداي آنهاست. مسعود خوانساري به عنوان جدي ترين گزينه ائتلاف فردا كاملا سكوت كرده است هر چند تماس هاي نزديكان وي با شهرستان ها خبر از علاقه وي به حضور در انتخابات مي دهد. از سوي تهراني ها با چندين نفر براي صندلي نايب رييسي خوانساري بحث و گفت وگو صورت گرفته است. صحبت با يك كانديداي خوزستاني، مذاكره با نايب رييس اتاق اروميه، مذاكره با رييس اتاق بازرگاني همدان، مذاكره با علاميرمحمد صادقي و مذاكره با يك كانديدا از اتاق ساري كه نتوانست به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كند تنها بخشي از مذاكراتي است كه از سوي ائتلاف فردايي ها با استان هاي مختلف صورت گرفته است.

هر چند فروش يك صندلي به بيش از يك نفر ممكن نيست اما همين موضوع شروعي بر افزايش اختلافات در شهرستان هاي مختلف بوده است. در اين ميان حركت تشكل ها هم آغاز شده است و احتمالا در صورت مشخص شدن فرد پيروز تشكل ها نيز به نفع فرد پيروز وارد ميدان مي شود.

بازي دو سر باخت

در ابتداي شروع بحث انتخابات «تعادل» نسبت به خطر ايجاد اختلاف در شهرستان ها هشدار داده بود. پيروزي شهرستان ها تنها در صورتي ممكن بود كه اختلافي بين آنها وجود نداشته باشد و همگي يك بحث را مطرح كنند وگرنه در صورت وجود اختلاف و عهدشكني تهران درباره توافق اول دوره شاهد ايجاد اختلافات شديد بين اين دو خواهيم بود. اكنون نيز اختلافات در شهرستان ها به اوج خود رسيده است. اين موضوع مي تواند شروعي بر شكست اتحاد شهرستان ها كه اغلب  اكنون نيز اختلافات در شهرستان ها به اوج خود رسيده است. اين موضوع مي تواند شروعي بر شكست اتحاد شهرستان ها كه اغلب از فعالان بخش خصوصي واقعي هستند، باشد. حال بايد ديد در 10روز باقي مانده شهرستان ها حاضر به كنار گذاشتن اختلافات مي شوند يا خير.

منبع: تعادل

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید