Performancing Metrics

تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در مقابل بحران‌های مالی | اتاق خبر
کد خبر: 367810
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395 - 10:12
رییس کل بانک مرکزی و هیات همراه برای شرکت در اجلاس سیانزا – به منظور تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی در مقابل بحران‌های مالی اجلاس رییسان کل که با موضوع «دسترسی خدمات مالی، ارائه و گسترش خدمات بانکی به آحاد جامعه» تشکیل شده - به نپال سفر کرد.

اتاق خبر: این اجلاس دو روزه روز گذشته آغاز و امروز به پایان می‌رسد. جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم به طور رسمی به عنوان رییس دوره‌ای دبیرخانه و میزبان گروه منطقه‌ای سیانزا (SEANZA) انتخاب شده است.
گروه منطقه‌ای سیانزا با هدف تبادل تجربه و اطلاعات و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه در زمینه موضوعات نظارتی در سال ۱۹۵۶م تاسیس شده است. این گروه متشکل از بانک‌های مرکزی و نهادهای کشورهای جنوب شرقی آسیا، نیوزلند و استرالیاست. از اعضای اصلی این نهاد می‌توان به ۲۰ عضو اصلی و به مطرح‌ترین اعضای آن شامل چین، ژاپن، هند، سنگاپور و استرالیا اشاره کرد. این نهاد منطقه‌ای، دبیرخانه دائمی ندارد و با موافقت اعضا، یک کشور به عنوان رییس دوره‌ای انتخاب می‌شود و به مدت دو سال رویدادهای سیانزا شامل دوره‌های آموزشی با همکاری نهادهای بین‌المللی مانند موسسه‌های ثبات مالی FSI، نشست مشورتی، دوره بانکداری مرکزی CBC و اجلاس رییسان کل GS را راهبری و برگزار می‌کند. این اجلاس به مدت ۲روز در نپال برگزار شد.


سیانزا فرصتی بی‌نظیر
به گزارش روایط عمومی بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی در اجلاس گروه منطقه‌ای سیانزا با اشاره به تغییر بازارهای منطقه‌ای پس از بحران‌های جهانی گفت: ارتباط درونی بازارهای مالی این ضرورت را ایجاب می‌کند که همکاری منطقه‌ای و جهانی با هدف مقابله با بحران‌های مالی تقویت شود.
ولی‌الله سیف با اشاره به اینکه سیانزا فرصتی بی‌نظیر فراهم می‌کند تا دیدگاه‌ها را به اشتراک گذاریم و از نزدیک با پیشرفت کشورهای عضو آشنا شویم، گفت: تغییر سریع بازارهای منطقه‌ای و جهانی به ویژه پس از بحران مالی، ضرورت، ارتباط و ارزش این همایش را آشکار می‌کند.
وی بیان کرد: علاوه بر این، لازم است تعاملات و همکاری‌ها افزایش یابد تا اجرای مقررات و نظارت مستمر بر بازارها و موسسه‌های مالی، تضمین و از مصلحت‌اندیشی مقرراتی در این اقتصاد سریع و باز جهانی پیشگیری شود.
سیف افزود: این موارد و سایر مسائل مربوط به بانکداری مرکزی باعث می‌شوند سیانزا در چشم‌انداز آینده خود نقش موثرتری در پرداختن به موضوعات مورد علاقه اعضا ایفا کند و اقدامات نوآورانه‌ای در حل مسائل به اجراگذارد. بانکداری معکوس (De-banking) و قطع رابطه کارگزاری بانک‌های ما و عواقب شدید و آثار آن بر نظام‌های پرداخت و تجارت منطقه‌ای، یکی از مسائل مهمی است که در همایش‌هایی مانند سیانزا می‌توان به آن پرداخت.
وی افزود: مسائل زیاد دیگری از این قبیل هستند که پیشنهاد می‌شود هیات‌های محترم به آنها توجه کنند و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت و پشتیبانی از سیانزا داوطلب شد تا میزبانی سی و یکمین اجلاس رییسان کل را سال آینده در تهران بر عهده گیرد.


درهای ایران گشوده شده
سیف با اشاره به اینکه پس از برجام و پایان تحریم‌های هسته‌ای، ایران به طور کامل درهای خود را برای هرگونه رابطه تجاری در زمینه‌های بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری خارجی گشوده است، بیان کرد: نظام بانکی ایران پیمان بال ۱ در زمینه کفایت سرمایه مبتنی بر ریسک را پذیرفت و تلاش دارد چارچوبی برای اصلاحات جامع بخش مالی از جمله قوانین و مقررات بانکداری و بانک مرکزی تدوین کند. اقدامات زیادی در حال انجام است تا مسیر حرکت به سمت بال ۲ و ۳ نیز هموار شود.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آزمون استرس و طبقه‌بندی دوباره دارایی‌ها را در سطحی گسترده انجام دادیم، گفت: الزامات ذخایر نیز شدیدتر شدند تا با استانداردهای بهترین اقدامات هماهنگ شوند. به منظور تقویت الزامات شفافیت و افشا، بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری موظف شدند تا صورت‌های مالی خود را بر مبنای استانداردهای گزارش دهی مالی بین‌المللی (IFRS) تهیه کنند. رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: به خاطر تحولات سریع و پیچیدگی‌های مالی و بانکی، لازم است تا بخش نظارت بهبود یابد. بنابراین به بخش نظارت، ساختار و اداره‌های جدیدی با وظایف و مسئولیت‌های مشخص و دقیق اضافه کردیم. همچنین بانک مرکزی ایران با بازرسی‌های دوره‌ای و سرزده، نظارت خود بر تک تک موسسه‌ها را تشدید کرده است.
وی با اشاره به اینکه در ۳سال گذشته اقتصاد ایران توانست اهداف مهمی را محقق کند، بیان کرد: نرخ تورم از ۴۰ درصد در اواسط ۲۰۱۳م به کمتر از ۹ درصد کاهش یافت، بازار ارز به ثبات و آرامش رسید و در حالی که کشورهای صادرکننده نفت در اوایل سال ۲۰۱۳م با افت شدید قیمت مواجه شده بود، ایران توانست از ارزش پول ملی و ذخایر ارزی محافظت کند.
سیف گفت: بانک مرکزی ایران با مهار موفقیت‌آمیز انتظارات تورمی توانست فرآیند کاهش ملایم تورم به سمت نرخ تک رقمی را پیش ببرد و همزمان رشد اقتصادی را مثبت کند. انتظار داریم امسال نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به ۵ درصد برسد.
وی یکسان‌سازی نرخ ارز را از دیگر اولویت‌هایی دانست که امسال محقق می‌شود و افزود: بازار آرام و باثبات ارز به همراه روابط بهتر کارگزاری بانکی پس از برجام شرایط مطلوبی را برای اجرای موفقیت‌آمیز سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم کرده که در آینده به تقویت بیشتر صادرات و رشد تولید ناخالص داخلی منجر می‌شود.
سیف در پایان بیان کرد: امیدوارم در اجلاس آینده سیانزا در تهران به استانداردهای بالاتری دست یابیم.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید