Performancing Metrics

ایجاد ۱.۵ میلیارد دلار تعهد سرمایه‌گذاری خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 367851
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395 - 10:36
وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: پس از برجام تا کنون و به رغم مشکلات ۱و نیم میلیارددلار تعهد سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده است که هر هفته نیز این روند در حال افزایش است؛ قطعا با این فضا می‏ توان به آینده کشور نیز خوشبین باشیم.

اتاق خبر: محمدرضا نعمت زاده شنبه شب در دیدار با آیات عظام تقلید در قم گفت: بیش از یک سوم تولید ناخالص ملی مرتبط به صنعت و معدن است.

وی افزود: در گذشته وضعیت تورمی کشور مردم را به شدت آزرده کرده بود که این وضعیت اسفبار در دولت یازدهم به خوبی کنترل شده است ولی هنوز مشکل و رنج رکود کشور را آزار می‌دهد که در این زمینه با عنایات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از صنایع کوچک ۷۵۰۰ واحد شناسایی شدند که تاکنون ۴۵۰۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که امیدواریم مابقی نیز تاپایان این ماه تسهیلات خود را دریافت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به منظور توسعه صادارت بسته حمایتی تصویب شده که امیدواریم تا آخر سال تا ۱۰ میلیارد دلار به این امر اختصاص دهیم؛ خوشبختانه صادرات در چهار ماه گذشته ۱۶ میلیارد دلار بوده است که در مقابل آن، شاهد واردات ۱۳ میلیارد دلاری بوده ‌ایم که جای بسی خرسندی است که در کشور میزان صادرات بیش از واردات بوده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ درصد از صنایع توقف دارند که البته نیمی از آنها یا از سالهای گذشته متوقف شده ‌اند یا به دلایل دیگر کار را تعطیل کرده‌ اند و یا به مشاغل دیگر روی آورده ‌اند ولی از این آمار که بگذریم، می‌ توان گفت که مشکل اصلی برای ۱۰ درصد مابقی است که می‌ توان آنها را راه اندازی و حمایت کرد؛ البته این آمار بیشتر مرتبط با واحدهای کوچک است زیرا در واحدهای بزرگ این رقم، انگشت شمار است.

او اظهارکرد: اینکه در چهار ماهه ۲۱ درصد توسعه صادرات داشتیم به دلیل تولیدی بوده که صورت گرفته است وگرنه اگر به سخن منتقدان بسنده کنیم پس این همه تولید و صادارت از کجا شکل گرفته است؛ امسال شرایط ویژه ‌ای ایجاد شده است که از تعطیلی صنایع کوچک جلوگیری کنیم.

وزیر صنعت، گفت: این صنایع از محل تغییر نرخ ارزش و مسایل مدیریتی لطمه خوردند ولی باید احیا شوند چون این صنایع ۹۰ درصد صنایع در کشور را تشکیل می‌دهند.

نعمت زاده بیان کرد: در گذشته صادرات نفت ایران، ۲میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بود که پس از برجام این رقم دوباره در حال احیا شدن است ولی وصول مبالغ نیازمند چندماه فرصت است ولی مخارج دولت به حدی است که بازهم این سرمایه برای خودنمایی در بازار و صنعت و کار ناکافی است.

وی افزود: متاسفانه ۹۰ درصد درآمد دولت صرف حقوق و مزایا می‌ شود و در هشت سال گذشته صدها هزار نفر به سیستم دولتی تزریق شدند که این رقم مشکلات عدیده‌ای برای دولت ایجاد کرده است؛ در دوران هشت سالی که در این سمت فعالیت می‌کردم، دفتر وزارت با ۱۲ نفر اداره می‌شد در حالی که زمانی که در این دولت در وزارت مشغول به کار شدم، همین دفتر ۸۵ نیرو جذب کرده بود.

وی اظهارکرد: با توجه به شرایط مالی کشور باید بیشتر روی سرمایه‌های عمومی کشور و سرمایه‌گذاری خارجی متمرکز شویم؛ امروز افرادی برای ثبت قرارداد با ما وارد کشور می‌شوند که در گذشته اصلا راغب به چنین کاری نبودند؛ وقتی سرمایه گذار خارجی برای تولید نیروگاه ۵۰۰۰ مگاواتی وارد کشور می‌ شود یعنی در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم که البته این روند باید به سرعت و با شکل بهتری طی شود.

وزیر صنعت گفت: مشکل یارانه‌ها امروز به یکی از بزرگترین مشکلات کشور بدل شده است زیرا بیشترین هم و غم دولت فراهم کردن درآمدی است که بتوانند یارانه‌ ها را فراهم کنند ولی اگر نیمی از این پول در اختیار صنایع بود مشکلات این بخش‌ها حل شده بود.

نعمت زاده بیان کرد: خوشبختانه مجلس فعلی مجلسی همراه است که توان خود را به حل مشکلات و دوری از اختلافات متمرکز کرده است؛ البته صداوسیما نیز در دوره مدیریت جدید رویکرد بهتری نسبت به دولت دارد و سعی دارد که با دولت همراه باشد تا مشکلات کشور حل شود.

وی بد اخلاقی و شیوع تهمت‌ها و دروغ‌ها و بی اعتمادی‌ها را از آفات مهلک کشور خواند و بر نقش حوزه‌های علمیه و روحانیون و مراکز فرهنگی کشور در حل این معضلات تاکید کرد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید