Performancing Metrics

بهسازی ایستگاه های ریلی شمال در حال انجام است | اتاق خبر
کد خبر: 367854
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395 - 13:26
مدیرعامل راه‌آهن شمال بابیان اینکه راه‌آهن شمال دارای ۲۲ ایستگاه است، افزود: بهسازی و بازسازی ایستگاه‌ها، سکوها و سرویس‌های بهداشتی در حال انجام است.

اتاق خبر: یوسف گران پاشان، راه‌آهن هرساله برنامه‌های خاصی دارد که در هر دولت بسته به میزان توجه هر دولت به این برنامه‌ها، فعالیت‌های ما انجام می‌گیرد.

مدیرعامل راه‌آهن شمال در ادامه با ابراز خرسندی از توجه دولت تدبیر و امید به برنامه‌های راه‌آهن و اقتصاد حمل‌ونقل گفت: یکی از شاخص‌های اصلی رشد هر کشوری بحث حمل‌ونقل است که این رشد در حمل‌ونقل ریلی ۱۱.۸ در سال ۹۳ رسیده است که رشد فراوان ای بوده است.

 گران پاشا، بابیان اینکه میزان گازوئیل مصرفی حمل بار در کل کشور در حمل‌ونقل جاده‌ای در حدود ۲۰ میلیارد لیتر است، گفت: با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ریلی نه‌تنها از حوادث جاده‌ای کاسته می‌شود بلکه میزان سوخت مصرفی (گازوئیل) به سه میلیارد لیتر کاهش می‌یابد.

وی، در ادامه کاهش میزان آلایندگی هوا را در استفاده از حمل‌ونقل ریلی مورداشاره قرارداد و گفت: قطارهای تمامی نواحی راه‌آهن شمال ۲۵ تا ۳۰ واگن را می‌کشد و درعین‌حال حمل بار توسط هر قطار می‌تواند ۳۰ کامیون را از جاده‌های کشور کم کند.

 مدیرعامل راه‌آهن شمال، با ابراز اینکه طول خطوط راه‌آهن شمال از فرعی واصلی ۳۳۱ کیلومتر است، اظهار کرد: توجه به حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید مجلس شورای اسلامی و مقام معظم رهبری است که خوشبختانه در دولت تدبیر امید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به این موضوع مهم توجه جدی شده است.

گران پاشا، درباره بودجه راه‌آهن شمال گفت: ۵۷ درصد بودجه در راه‌آهن تخصیص‌یافته است و در دولت تدبیر و امید اجرای طرح‌های عمرانی به میزان ۷۳۵ درصد افزایش داشته است و درعین‌حال بازسازی و بهسازی از محل اعتبارات سرمایه‌ای هم ۳۹۰ درصد با افزایش روبرو بوده است.

وی بابیان اینکه برخی بر این اعتقاد هستند وجود خطوط ریلی را در داخل شهر معضلی در دوقطبی شدن شهر و بروز حوادث می‌دانند، گفت: شهرهایی که ایستگاه راه‌آهن به بیرون شهر منتقل شد هم‌اکنون مشکلات زیادی دارند (مانند شیراز و قم) و معتقدیم برای جلوگیری از حوادث ریلی درون‌شهری بایستی مردم از زیرگذرهای عابر پیاده و تقاطع‌های هم‌سطح در حاشیه ریل استفاده کنند که در راستا نیاز به همکاری رسانه‌ها داریم.

مدیرعامل راه‌آهن شمال، به فضاسازی حاشیه خطوط ریلی در برخی شهرهای استان اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها (ساری و قائم‌شهر) تاکنون در ایجاد فضای سبز حاشیه ریل، نرده‌کشی در جهت مراقبت از حریم ریل و ایمن‌سازی همکاری خوبی داشتند.

وی، با اشاره به تعویض واگن‌ها و بهسازی آن در خطوط ساری به تهران، ساری به مشهد، ابراز داشت: تقریباً ۳۵ روگذر، زیرگذر عابر پیاده و خودرو، در حاشیه ریل احداث کردیم تا از حوادث ریلی جلوگیری شود.

مدیرعامل راه‌آهن شمال، با اشاره به ترانزیت کالا از بنادر امیرآباد و این چه برون به کشور، گفت: به خاطر شیب ۲۸ در هزاری که در برخی خطوط وجود دارد هر سالنی نمی‌تواند از راه‌آهن شمال عبور کند لذا در جهت رفع این مشکل، تعویض گوشه‌ها (چرخ واگن) در بندر انجام می‌گیرد؛ بطوریکه در بندر این چه برون تعویض گوشی در ۲ کیلومتری ایستگاه انجام می‌شود.

گران پاشا، در ادامه با اشاره به اهمیت حمل بار ترانزیت از بندر امیرآباد و ساخت پل رورو در این بندر، گفت: در بندر امیرآباد و این چه برون کشتی‌های ۳ هزار تنی پهلو می‌گیرد و بار ازآنجا به بندر امام و بندرعباس ترانزیت می‌شود.

وی ظرفیت خطوط ریلی شمال را ۲.۵ میلیون تن در سال عنوان و بر لزوم افزایش ظرفیت خطوط ریلی تأکید کرد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: در راستای افزایش ظرفیت، برقی کردن خطوط در دستور کار قرار دارد ولی قبل از اقدام به این مهم، لازم است زیرساخت‌های این کار فراهم شود.

گران پاشا، تناژ و ابعاد واگن‌های خطوط ریلی شمال را کمتر از واگن‌های روسی عنوان کرد و افزود: پل‌های راه‌آهن شمال (مانند ورسک) بر مبنای ۲۰ تن طراحی‌شده است البته باوجوداینکه ظرفیت تناژ بیشتر را هم دارد ولی اندازه‌گیری و کنترل پل ورسک توسط همکاران ما در حال انجام است و برای مقاوم‌سازی پل‌ها قرارداد ۱۵ میلیارد تومانی منعقدشده است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید