Performancing Metrics

خانه های ناتمام «مهر» نوجوانی را تجربه می‌کنند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 368095
تاریخ انتشار: 8 شهریور 1395 - 16:44
با موکول شدن بهره‌برداری بخشی از واحدهای ناتمام مسکن مهر به سال ۱۳۹۶ داستان هزار و یک شب این طرح ظاهرا با ورود به ۱۱ سالگی هم ادامه خواهد داشت تا یک بار دیگر ثابت شود دولت‌ها سازنده‌ی خوبی نیستند و ساخت و ساز مسکن نباید از چارچوب مسکن شخصی و بخش خصوصی فرا

اتاق خبر: زمانی که دولت قبل از سال ۱۳۸۶ کلنگ احداث ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر را به زمین زد شاید با مقداری خوش‌خیالی تصور می‌کرد این طرح نهایتا بعد از چهار سال به اتمام برسد اما نه تنها نتوانست پس از هشت سال قائله این پروژه عظیم را تمام کند بلکه حدود نیمی از آن را به دولت روحانی موکول کرد تا عباس آخوندی و مجموعه تحت مدیریتش را مجبور به اتمام پروژه‌ای کند که نه تنها هیچ اعتقادی به آن ندارند بلکه آن را فاجعه و اقتصاد برانداز می‌خوانند.

با این‌که تا کنون یک میلیون و ۹۰۹ هزار واحد مسکن مهر به طور کامل نهایی شده و از این رقم بیش از ۷۰۰ هزار واحد آن در دولت یازدهم اجرایی شده است، هنوز ۳۴۰ هزار واحد باقی مانده که ۲۳۰ هزار تای آن آماده تحویل است اما ۱۱۷ هزار واحد متقاضی ندارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان به بیش از یک تریلیون تومان ضرر این ستون‌های برافراشته رسید.

یکی از  سایت‌های مسکن مهر که به دلیل نزدیکی به تهران با استقبال نسبتا مناسبی نسبت به دیگر نقاط برخوردار است مسکن مهر پردیس است که به گفته ی وزیرر اه و شهرسازی برای بیش از ۵۰ هزار نفر آب ندارد اما قرار است در آینده ۵۳۰ هزار نفر در این شهر ساکن شوند. به همین دلیل آب و فاضلاب استان تهران چندین مرحله از افتتاح پردیس جلوگیری کرد تا آب آشامیدنی بهداشتی این شهر را تامین کند. با این حال وزارت راه و شهرسازی از این وزارت نیرو برای تامین آب پردیس گلایه دارد و مدیرعامل شهرهای جدید در اردیبهشت ماه سال جاری بیان کرد فقط در شهر پردیس بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به قیمت روز برای انشعاب آب و فاضلاب کمک کردیم ضمن اینکه تمامی تعرفه‌های مربوط به آب و فاضلاب را دادیم اما تعهدات خود را انجام نمی‌دهند. این فشارها سرانجام وزارت نیرو را برای تامین آب پردیس به تکاپوی بیشتری انداخت تا شهر جدید پردیس تشنه نماند.

محسن نریمان طی روزهای اخیر در جریان افتتاح 1134 واحد فاز 3 پردیس گفت: «کل پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید ایران را تا تا پایان امسال تمام می کنیم اما با توجه به این که واحدهای مسکن مهر پردیس دیرتر آغاز شد، بخشی از این پروژه ها سال آینده به اتمام می رسد.» بدین ترتیب واحدهای نیمه تمام پردیس که در کوه‌های صعب‌العبور این شهر خودنمایی می‌کنند بهار 1396 را هم خواهند دید.

با این‌که طلسم افتتاح نشدن‌های پردیس سرانجام در ماه‌های اخیر با افتتاح ۴۵۵۰ واحد فاز ۱۱ و ۱۱۳۴ واحد فاز ۳ شکسته شد و گفته می‌شود که به تدریج ۸۰هزار واحد در این شهر به بهره برداری می‌رسد متقاضیان از روند طولانی شدن این پروژه کلافه شده اند؛ متقاضیانی که البته در پرداخت سهم آورده خود مقداری کم‌کاری نشان می دهند.

اما معضلات مسکن مهر اعم از خدمات، انشعابات، زیرساخت‌ها و سهم آورده متقاضیان و دعوای تعاونی‌ها، تنها مربوط به پردیس نمی‌شود و این مشکل در بسیاری از سایت‌های مسکن مهر سراسر کشور وجود دارد که شاید تحقق وعده‌ی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اتمام مسکن مهر در پایان سال جاری را با چالش مواجه کند.

عباس آخوندی با بیان اینکه تا پایان سال جاری مسکن مهر را به سرانجام می رسانیم گفت: دولت یازدهم از حدود یک میلیون مسکن مهر که بر عهده اش بود حدود ۷۱۰ هزار واحد را تحویل داده است. ۲۳۰ هزار واحد هم آماده تحویل است و  پروژه تقریبا تمام شده و انشاءالله امسال جمع می شود. شاید حدود ۱۱۰ هزار واحد باقی بماند که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. ۱۱۷ هزار واحد هم فاقد متقاضی است. بقیه مسائل به بحث خدمات زیربنایی و روبنایی برمی گردد که بر عهده ما نیست ولی هرچه فکر می کنیم مردم نمی توانند بدون این خدمات زندگی کنند. لذا ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی را در برنامه های خود قرار داده ایم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید