Performancing Metrics

ما عزیزدردانه تربیت نمی‌کنیم / حسین علیزاده از جشنواره موسیقی جوان گفت | اتاق خبر
کد خبر: 368195
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395 - 06:29
حسین علیزاده می‌گوید یکی از مهم‌ترین بخش‌های موسیقی دستگاهی که در جشنواره موسیقی جوان برگزار می‌شود، حفظ ردیف است که ضرورت برگزاری آن حس می‌شود.

به گزاش اتاق خبر، حسین علیزاده نوازنده و سخنگوی بخش ویژه موسیقی دستگاهی، در اولین روز دهمین جشنواره موسیقی ملی جوان در بخش ویژه دستگاهی (ردیف) در سه سئانس از اجراها، میزبان هنرجویان رده‌های سنی الف، ب و ج بود.

علیزاده هدف جشنواره موسیقی جوان را در زمینه موسیقی دستگاهی، حفظ و احیاء ردیف موسیقی ایران و علاقه‌مند کردن جوان‌ها به ردیف‌نوازی می‌داند. در حاشیه جشنواره فرصتی ایجاد شد تا با استاد درمورد جشنواره و اهداف آن صحبت کنیم که در ادامه می‌خوانید.

اجراهای بخش حفظ ردیف دستگاهی در نخستین روز از جشنواره موسیقی جوان را چگونه دیدید؟

رقابت سخت و انتظار خیلی بالاست، زیرا ردیف‌نوازی عالی‌ترین بخش موسیقی دستگاهی است و خیلی اهمیت دارد. ما در این بخش خیلی سخت‌گیری می‌کنیم، چون کسانی که در این مرحله امتیاز خوبی می‌آورند، با امضای هنرمندان بزرگ کشور، یک موقعیت خاص هنری و اجتماعی پیدا می‌کنند. این امضاء برای ما مسئولیت دارد و از این رو ما با سخت‌گیری و وسواس زیاد این رقابت را برگزار می‌کنیم. در مورد سطح اجراها هم بگویم که تا به حال از میان کسانی که شرکت کرده‌اند، حداقل دو سه نفرشان در سطح فوق‌العاده خوبی قرار داشتند.

در این دوره بخش ردیف دستگاهی برای نخستین بار به جشنواره موسیقی جوان اضافه شد، ضرورت اضافه شدن این بخش از چه زمانی حس شد و آیا برگزاری این بخش در دوره‌های بعدی جشنواره نیز تداوم خواهد داشت یا خیر؟

ما هر سال با تجربه‌هایی که به دست می‌آوریم، سعی می‌کنیم خودمان را به اهدافی که داریم نزدیک‌تر کنیم. هدف جشنواره جوان در زمینه موسیقی دستگاهی این است که ردیف موسیقی ایران حفظ و احیاء شود و همچنین جوان‌ها به ‌ردیف‌نوازی علاقه‌مند شوند، چون ردیف، ریشه و اساس موسیقی دستگاهی است. ردیف در موسیقی دستگاهی مانند دستور زبان در ادبیات است، یعنی اگر کسی به ردیف مسلط نباشد، در هیچ‌کدام از تخصص‌های موسیقی دستگاهی موفق نخواهد بود. ممکن است در دوره‌های بعدی در شیوه رقابت و شکل امتیازدهی، به تجربیات بهتری برسیم، ولی به طور کلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های موسیقی دستگاهی که در جشنواره موسیقی جوان برگزار می‌شود، همین حفظ ردیف است که ضرورت برگزاری آن در دوره‌های مختلف جشنواره حس می‌شود.

از نفرات برگزیده در بخش حفظ ردیف دستگاهی چه حمایت‌هایی خواهد شد؟

ما دست روی هر چیزی که می‌گذاریم، می‌گویند بودجه نداریم. شخصاً از کسانی که در بخش خصوصی امکانات اقتصادی دارند، خواهش می‌کنم که اگر واقعاً به کشورشان و فرهنگ این مملکت علاقه دارند، فقط روی کالاهای تجاری سرمایه‌گذاری نکنند. چه اشکالی دارد اگر کسی امکانش را دارد یک ساز خوب تهیه کرده و به برگزیدگان ما هدیه بدهد؟ ما می‌خواهیم از سازندگان سازها دعوت ‌کنیم که ساز بسازند و به صورت رایگان و یا با تخفیف‌های خیلی زیاد به جشنواره هدیه کنند و روی سازها هم حک شود که مخصوص جشنواره ساخته شده است.

البته در بخش ردیف کامل، ارزش معنوی برگزیده شدن بسیار بیش‌تر از ارزش مادی آن است. در واقع، همین لوحی ‌که برگزیدگان جشنواره از ما می‌گیرند، به خاطر امضایی که از ردیف‌داران برتر کل کشور زیر آن است، از هر مقوله مادی ارزشش بیشتر است. ما در کنار لوح، با توجه شرایط و امکاناتی که وجود دارد، یک هدیه تشویقی نیز به این جوانان هدیه خواهیم داد، اما لوح تقدیمی ما را نباید دست‌کم گرفت، زیرا آن لوح ممکن است حتی به خیلی از موزیسین‌های حرفه‌ای نیز داده نشود. کسی که همه ردیف‌ها را امتحان داده و با موفقیت می‌گذراند، در یک جایگاه خوب هنری قرار می‌گیرد که مورد تأیید همگان است. این لوح‌ها می‌تواند استفاده‌های خیلی معنوی برای اشخاص برگزیده داشته باشد. ما برای این لوح‌ها بیش‌ از هر چیز دیگری ارزش قائلیم.

از فعالیت برندگان دوره‌های گذشته خصوصاً سه دوره اخیر که جشنواره موسیقی جوان از سرگرفته شد، اطلاعی دارید؟ کلاس ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده یا با اساتید خاصی کار کرده‌اند؟

ما در این جشنواره عزیزدردانه تربیت نمی‌کنیم. کسی که امتیاز می‌آورد و به مراتب خوبی می‌رسد، خودش یک وظیفه‌ای در قبال این مسئله دارد و ما نمی‌توانیم دنبال او راه بیفتیم و قسمش دهیم که بیشتر کار کند. تا به حال هر کسی که واقعاً ساعی و عاشق کار بوده، با عشق و علاقه کار کرده و اصرار در مورد کسی که علاقه‌ای ندارد، بی‌نتیجه است. البته من موافقم که باید حتی‌الامکان از این جوانان حمایت شود. آقای جمالی اعلام کرده‌اند که برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، به هزینه انجمن موسیقی می‌توانند یک آلبوم تهیه کنند. همچنین صحبت بر این است که انجمن موسیقی و یا جشنواره برای منتخبینی که به اساتید موسیقی دسترسی ندارند، کارگاه‌های تخصصی تشکیل داده تا آن‌ها زیر نظر اساتید موسیقی تربیت شوند. در واقع یک نوع وظیفه به اساتید محول می‌شود که از نظر آموزش به این دوستان کمک کنند.

پس باید از امسال دیگر منتظر این برنامه‌ها و حمایت‌ها باشیم؟

ما اصطلاحاتی نظیر "ان‌شاءالله" و "ماشاءالله" داریم که باید از آن‌ها استفاده کنیم. در کشورهایی که اتفاقات آینده آن روشن نیست، معمولاً می‌گویند "ان‌شاءالله" و ما هم همین را می‌گوییم.

---------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.

یکشنبه در اولین روز جشنواره موسیقی دهم جوان، نوازندگان و خوانندگان در بخش ویژه موسیقی دستگاهی در حضور داوران این بخش متشکل از حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، داریوش پیرنیاکان، علی اصغر شاه‌زیدی و نصرالله ناصح‌پوربه اجرا پرداختند.

منبع:هنرانلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید