Performancing Metrics

فضای سیاسی کشور نسبت به گذشته با نشاط‌تر است | اتاق خبر
کد خبر: 368265
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1395 - 14:02
معاون سیاسی وزیر کشور:
معاون سیاسی وزارت کشور خواستار نظارت احزاب قانونی بر دولت شد.

اتاق خبر: محمدحسین مقیمی در مراسم افتتاح خانه احزاب خراسان رضوی که در محل استانداری این استان برگزار شد، با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز تلاش شده که فعالیت‌های سیاسی درکشور گسترش پیدا کند، عنوان کرد: ایجاد احزاب بزرگ و سراسری در کشور بعد از انقلاب یکی از دلایل این موضوع و از جمله اقداماتی است که به این منظور انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت حدود 200 حزب انجمن و گروه سیاسی در کشور، اظهار کرد: برخی از این احزاب فعالیت‌های زیادی را دارند بعضی گروه‌ها تنها در زمان انتخابات فعال بوده و برخی دیگر نیز فعالیت بسیار محدودی دارند. دولت و نظام آمادگی فعالیت تمامی احزاب را داشته و مردم نیز  به فعالیت سیاسی و تاثیرگذاری در سرنوشت کشور خود به صورت صادقانه علاقه‌مند هستند. 

مقیمی با بیان اینکه در حال حاضر شرایطی فراهم است که نشاط سیاسی در کشور  نسبت به گذشته بیشتر باشد، افزود: مردم ایران آگاه و دارای بینش سیاسی هستند به همین دلیل مسائلی که در کشور اتفاق می‌افتد را تجزیه و تحلیل می‌کنند جامعه ایران جامعه پویایی است، فعالان سیاسی نیز برای پویایی بیشتر جامعه و برای رسیدن به اهداف والاتر باید کمک کنند.  

معاون سیاسی وزیر کشور  ادامه داد: در تمام این فعالیت‌ها باید امنیت ملی در راس امور قرار گیرد و فعالیت سیاسی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و به انجام برسانیم که توسعه و رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران مدنظر باشد. 

وی با اشاره به تلاش دولت برای فعالیت تمام احزاب مخالف، منتقد و همراه دولت، گفت: احزاب پیشنهادات خود را ارائه کنند تا نظارت عامی از طریق آن‌ها بر جامعه داشته باشیم.

مقیمی برخی از مشکلات کشور را مربوط به عدم نظارت دقیق دانست و افزود: اگر احزاب فعال بوده و نظارت دقیق‌تری را به عملکرد دولت داشته باشند دولت خود را موظف می‌داند که در چارچوب سیاست‌ها و قوانین مصوب حرکت کند.

رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه زمانی که نظارت‌ها محدود باشد احزاب نیز محدود می‌شوند، عنوان کرد: فعالیت تشکل‌ها نباید به فعالیت سیاسی محدود شود و این احزاب باید بر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، مالی و اقتصادی نیز نظارت کنند. 

وی در خصوص حرکت جامعه در مسیر صحیح، تصریح کرد: زمانی جامعه در مسیر درستی قرار می‌گیرد که علاوه بر تشکل‌ها و سازمان‌های رسمی که فعالیت خود را انجام می‌دهند و با متخلفان برخورد می‌کنند  نظارت‌هایی توسط احزاب نیز داشته باشیم احزاب برای انجام اقدامات تاثیرگذار می‌توانند از نیروهای با تجربه خود استفاده کنند احزاب باید اقدامات خود را سازمان‌یافته و در چارچوب‌های قانونی نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کنند. 

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تعریف حزب، گفت: از نظر ما حزب عبارت از سازمان‌ها، تشکل‌ها و گردهمایی‌ها که به صورت قانونی و مجوزدار برای فعالیت سیاسی اقدام می‌کنند؛ است و دولت خود را موظف به حمایت از این احزاب می‌داند و امنیت جلسات و گروه‌های سیاسی را برقرار می‌کند تا این جلسات در محیط امن و آسوده به انجام برسد.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت در سه سال گذشته برای فعالیت صادقانه احزاب، عنوان کرد: دولت از تمامی جلسات و سخنرانی‌ها حمایت می‌کند در زمان انتخابات تمام برنامه‌هایی که  توسط گروه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌شد برگزار شد و تنها 4 تا 5 مورد این برنامه‌ها با مشکل مواجه شدند.

تمامی احزاب خود را برنده زمی‌دانند

مقیمی با بیان اینکه در انتخابات اسفندماه تمامی احزاب خود را برنده می‌دانستند، اظهار کرد: در حال حاضر در مجلس نیز تمام علائق و سلایق سیاسی، احزاب و گروه‌ها و تشکل‌ها نماینده دارند خوشبختانه هیچ‌گونه درگیری و اختلافی در انتخابات قبلی نداشتیم  و وزیر کشور دستور فعالیت مجدد خانه احزاب ایران را به شرط اصلاح برخی از موضوعات صادر کرد. 

رئیس ستاد انتخابات خانه احزاب را یک تشکل صنفی دانست و خاطرنشان کرد: در خانه احزاب تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شرکت دارند برای فعالیت مجدد خانه احزاب ایران چندین جلسه با احزاب مختلف تشکیل شده است و مقرر شده در هر سال یکی از جریان‌های سیاسی مدیریت این مجموعه را بر عهده داشته باشد که در سال اول فعالیت مدیریت  بر عهده جریان اصولگرایی است اما باید توجه داشت که در هیات رئیسه این تشکل صنفی، تمامی جریان‌های سیاسی نماینده دارند.

خانه احزاب تنها محل فعالیت سیاسی نیست

وی عنوان کرد: نباید در خانه احزاب اقدامات سیاسی انجام شود این تشکل به منظور کمک به فعال شدن احزاب در سطح بین‌المللی و یا داخلی تشکیل شده است؛ کنترل و نظارتی نیز باید توسط این تشکل بر موضوعات مختلف جامعه صورت گیرد.

مقیمی با بیان اینکه در خانه احزاب جریان‌ها باید مشکلات خود را حل کنند، اظهار کرد: دریافت مجوز برای عضویت در این مجموعه مورد نیاز است و نظارت‌ها باید در چارچوب قانونی باشد خانه احزاب ایران بعد از 1 سال و نیم فعالیت در وزارت کشور امروز به مکان جدید و مستقل منتقل می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: فعالیت خانه احزاب باید بیشتر شده و این تشکل صنفی به سمتی حرکت کند که احزاب بزرگ‌تر شده و اقدامات موثری را انجام دهند البته باید توجه داشت که تمامی اقدامات در چارچوب ضوابط و مقررات باشد.

وی با بیان اینکه کار سیاسی هزینه دارد، بیان کرد: برای اولین بار در کشور بعد از تهران خانه احزاب خراسان رضوی به افتتاح می‌رسد امیدواریم با افتتاح این تشکل نگرانی‌هایی که برخی از افراد دارند تا حدودی حل شود فعالیت در این مجموعه باید طوری باشد که تمامی افراد تحمل بالایی را داشته باشند و به نظرات دیگران احترام بگذارند. 

مقیمی ادامه داد: هر چقدر حزب‌ها و گروه‌های ما رقیبان جدی‌تری داشته باشند تشکل‌های قوی‌تری شکل می‌گیرد زیرا زمانی که رقیب جدی داریم برای پیشرفت تلاش می‌کنیم اگر احزاب اقدامات خوبی را انجام دهند بسیاری ازمشکلات حل شده و بسیاری از کارها ساده‌تر می‌شود.

وی با تشکر از  استانداری خراسان رضوی برای افتتاح خانه احزاب، عنوان کرد: خراسان رضوی با سه مشکل پدیده، موسسات مالی میزان و ثامن‌الحج درگیر بوده است که خوشبختانه توانسته این موضوعات را مدیریت کند و مشکل خاصی به وجود نیاید.

معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 240 حزب انجمن و تشکل سیاسی داریم، خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها در حالی که اقدامات و کارهایی را انجام می‌دهند مشکلاتی را نیز دارند که تا به امروز توسط دولت و وزارت کشور پیگیری می‌شد اما از زمانی که خانه احزاب شکل گرفت این مسائل به آنان سپرده شد.  

وی اضافه کرد: زمانی که تشکل‌ها مشکلات خودشان را حل می‌کنند بهتر متوجه مساله شده و سعی و تلاش بیشتری را برای حل کردن موضوعات دارند ولی ما هم به عنوان دولت از اقدامات احزاب حمایت می‌کنیم. 

مقیمی با بیان اینکه نباید احزاب دغدغه مسائل جانبی داشته باشند، افزود: احزاب فعالیت اصلی خود را برای توسعه حزب آموزش و فعال کردن تشکل‌های سیاسی برای رسیدن به مردم سالاری دینی  پیگیری کنند مسائل و مشکلات  احزاب  بیشتر در زمینه کمبودها و اقداماتی است که باید صورت گیرد.  

 رئیس ستاد انتخابات  با اشاره به راه‌اندازی خانه احزاب در خراسان رضوی، گفت: امیدواریم در استان‌ها این موضوع را الگو قرار داده تا با راه‌اندازی این تشکل صنفی احزاب منسجم و فعال‌تری را برای رقابت سالم داشته باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه همه باید تابع قانون باشند، عنوان کرد: دستورالعمل مربوط به احزاب و تشکل‌های سیاسی در قانون اساسی، قوانین مصوب شورای اسلامی و کمیسیون ماده 10 بررسی احزاب در کشور آورده شده است افرادی که می‌خواهند فعالیت سیاسی داشته باشند باید در قالب قانون اقدامات خود را برای پیشرفت و اعتلای کشور انجام دهند و مردم نیز از احزاب قانونی حمایت بیشتری می‌کنند. 

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید