Performancing Metrics

برنامه جدید مقابله با خشکسالی‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 368459
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1395 - 13:08
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون دخل و خرج تولید برق در کشور هم‌خوانی ندارد، گفت: امسال برای مقابله با خشکسالی ۲۰ هزار چاه آب مسدود می‌شود.

اتاق خبر: علیرضا دائمی در یک گفتگوی رادیویی درباره آخرین وضعیت اقتصاد تولید برق در کشور، گفت: در حال حاضر برای تولید برق، سوخت تقریبا رایگان در اختیار نیروگاه‌های بخش خصوصی قرار می گیرد ضمن آنکه، انتقال و توزیع برق هم بر عهده وزارت نیرو است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اعلام اینکه در نهایت مجبوریم برق را نصف قیمتی که تولید می‌شود به مردم عرضه کنیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه ۲۶۰ میلیارد مگاوات برق تولید می‌شود دولت باید سالانه حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی برق یارانه پرداخت کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت نیرو باید تعهدات خود را در خصوص تولید کنندگان برق انجام دهد و لازمه این مهم این است که دولت حمایت‌های لازم را با پرداخت ما به التفاوت که در قوانین دیده شده است، انجام دهد، بیان کرد: سه قانون در کشور بر این موضوع تاکید دارند که صنعت برق باید توسط بخش خصوصی تهیه شود و اعتبارات عمرانی آن به حداقل برسد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه هم اکنون ۵۵ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین و تولید می‌شود، تاکید کرد: در شرایط فعلی ایران جزو چند کشور نخست سازنده نیروگاه های گازی بوده و این دانش فنی شاید تنها در ۱۰ کشور جهان وجود دارد.

دائمی با اعلام اینکه ایران از نظر نصب نیروگاهی هم رتبه ۱۴ جهان را در اختیار دارد، تاکید کرد: به عبارت دیگر در حال حاضر ظرفیت نصب شده تولید برق ایران هم اندازه با کره جنوبی است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به ساخت نیروگاه در کشورهای دیگر توسط مهندسین ایرانی یادآور شد: برنامه صنعت برق برای ساخت نیروگاه در کشورهای دیگر قابل توجه بوده و در چند سال گذشته به دلیل نا امنی هایی که در کشورهای همسایه ایجاد شده، این روند کمی در این کشورها کند شده است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری حدود ۱۰ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید برق ایران افزوده می‌شود، گفت: همچنین در برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور با مشارکت بخش خصوصی افزوده شود.

وی از ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده به‌عنوان یکی از برنامه های اولویت دار صنعت برق یاد کرد و تبیین کرد: این واحدها می‌توانند در قسمت های مختلف کشور و در کل پهنه سرزمینی، توزیع شوند به گونه‌ای که بار و ایمنی شبکه را در بیمه کنند و در این راستا امسال حدود ۳۰۰ مگاوات واحد جدید تولید پراکنده برق در کشور ایجاد خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در تشریح برنامه های حوزه آب هم توضیح داد: اولین معضل پیش روی وزارت نیرو، کم آبی بوده و در طول ۱۵ سال گذشته تاکنون خشکسالی که در کشور تدام داشته که باعث هجوم به آب‌های زیرمینی و در نهایت خشک شدن بسیاری از رودخانه ها شده است.

وی در پایان با بیان اینکه هم اکنون برنامه گسترده ای داریم تا بتوانیم در قالب اقتصاد مقاومتی این چاه‌ها را غیر فعال کنیم، خاطرنشان کرد: پیش بینی شده تا پایان امسال، حدود ۲۰ هزار چاه از مدار بهره برداری خارج شود که از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۴۸۰۰ چاه آب از مدار تولید خارج شده‌اند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید