Performancing Metrics

صالحی امیری: حلقه مفقود اقتصاد مقاومتی رسیدن به گفتمان ملی است | اتاق خبر
کد خبر: 368674
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1395 - 20:39
مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: حلقه مفقود اقتصاد مقاومتی گفتمان ملی و لزوم عبور از شعار ملی است.

اتاق خبر:سید رضا صالحی امیری عصر چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمان افزود: ریشه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در فعالیت های اقتصادی و کارخانه ها نیست بلکه در نهادهای دینی و فعالیت های فرهنگی و رسانه ای است.
وی خاطرنشان کرد: عاشورا به گفتمان تبدیل شده و این امر ماندگاری و توجه مردم به آن را ارتقا داده است، دفاع مقدس مفهوم شهادت طلبی، ایثار و ارزش را در جامعه به یک گفتمان تبدیل کرده و هر کس مقابل آن بایستد در مقابل مردم ایستاده است.
وی به حلقه مفقود تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این حلقه مفقود از یک سئوال مطرح می شود، از سال 72 تاکنون تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار سال را داشتیم و اکنون این سئوال مطرح می شود که چرا در سال اصلاح الگوی مصرف، مصرف کشور افزایش یافت یا چرا در سال وحدت، اختلاف بیشتر شد و چرا تاکنون یک گزارش رسمی از تحقق فرمایشات رهبری در 19 سال گذشته مطرح نشده است.
مشاور رئیس جمهوری افزود: دلیل این موضوع ماندن در سطح شعار ملی و عدم ایجاد گفتمان ملی در این حوزه ها بوده است زیرا گفتمان در فکر و اندیشه و شعارها در سطح مطرح می شوند.
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعابیری از مفهوم گفتمان استفاده کرده اند اما ما در حوزه رفتار شناسی، ساختار اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای همچنان بر مبنای شعار حرکت می کنیم و این موضوع منجر به برگزاری همایش، شعار، بنر و تشویق یکدیگر می شود و منهای توجه به نتیجه است.
صالحی امیری با طرح این پرسش که آیا اقتصاد مقاومتی در جامعه تبدیل به گفتمان شده است؟ گفت: به نظر من فرایند تبدیل شعار ملی به گفتمان ملی طی نشده است.
وی بیان کرد: گفتمان،یک پروژه نیست و به عنوان یک پروسه مطرح است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه اگر گفتمان اقتصاد مقاومتی در سطح رسمی بماند به مقصد نمی رسد، تاکید کرد: نهاد روحانیت باید مساله اقتصاد مقاومتی را به باور عمومی و نیاز مردم تبدیل کند و باور من این است که این موضوع به گفتمان عمومی تبدیل نشده و اگر این مهم رخ ندهد، به معنای انحراف است.
وی با تاکید بر اینکه مدیران تسهیل کننده بستر گفتمان اقتصاد مقاومتی هستند و نه مجری آن گفت: آیا عاشورا و نوروز اقدامی دولتی است؟
وی بر بررسی میزان باور مردم کرمان به اقتصاد مقاومتی نیز تاکید کرد و گفت: اگر اقتصاد مقاومتی به یک باور تبدیل شود استاندار و مسئولان اجرایی برای تامین نیاز مردم اقدام می کنند و اگر به نیاز تبدیل نشود، در سطح شعار ملی می مانند.
وی ادامه داد: مخالف شعار ملی نیستیم اما این موضوع ما را به مقصد نمی رساند.
صالحی امیری به نقش نهادهای رسانه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید فعالیت های خود را به سمت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی سوق دهند و در این راستا به صورت هماهنگ اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست افزود: رهبری در این باره تاکید کرده اند که اقتصاد مقاومتی درون گرا و برون زاست.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: با نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، گفتمان سازی این موضوع باید در راس فعالیت های شورای فرهنگ عمومی استان ها از جمله استان کرمان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: نهاد روحانیت، رسانه ها، نهادهای آموزشی و هنرمندان و فرهیختگان از جمله محورهای اصلی برای تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی هستند.
صالحی امیری به الزامات گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان کرد: نیازسازی، اقناع سازی و اجماع سازی از جمله این موارد هستند.
وی با تاکید بر اینکه در فضای بی ثبات، تخریب، ناامنی و انزوا گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی انجام نمی شود گفت: اگر در جامعه ای عده ای به دنبال انگ سازی، تخریب، جوسازی، شایعه سازی، انتقام جویی و شایعه سازی باشند، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود.
مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: اگر بناست اقتصاد مقاومتی شکل گیرد باید همه ظرفیت های ملی برای این هدف مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان این که گفتمان سازی با سبک زندگی جامعه ارتباط مستقیم دارد گفت: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با اصلاح سبک زندگی محقق می شود و این امر وظیفه شورای فرهنگ عمومی است.
وی با اشاره به اینکه نقطه آغاز اقتصاد مقاومتی در مسائل اقتصادی نیست و باید سبک زندگی و نگرش افراد تغییر یابد گفت: نگاه فرهنگی مبتنی بر تغییر باورهای جامعه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه باشد.
صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش از آیت الله جعفری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان به نعمت بزرگی برای روحانیت و مردم سختکوش استان کرمان یاد کرد و گفت: مهمترین رکن توسعه، ثبات و آرامش است و بدون این موارد توفیقات استان در مسیر توسعه و تعالی حاصل نمی شود.
وی افزود: توسعه و تعالی موجود در استان کرمان نتیجه ثبات و آرامش موجود در این استان است که این ثبات نتیجه عملکرد روحانیت و مدیریت اجرایی استان است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به موضوع استحکام بنیان خانواده نیز اشاره کرد و گفت: در شورای فرهنگ عمومی کشور حدود یک سال به این موضوع پرداخته شده است.
وی ادامه داد: خانواده ایرانی طی چهار دهه گذشته تغییراتی زیادی را تحمل کرده است و در گذشته اعضای خانواده به طور متوسط روزانه دو ساعت گفت و گو داشتند که در حال حاضر به 20 دقیقه کاهش یافته و بقیه وقت را در شبکه های مجازی به سر می برند.
وی اظهار کرد: در گذشته پدر خانواده محور بود و امروز هیچ فردی محوریت ندارند و این موضوع خانواده را دچار اختلال می کند.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور به ایجاد خانواده پرمناقشه اشاره کرد و گفت: خانواده بی ثبات مشکل ساز تر از موضوع طلاق است.
وی افزود: مناسبات حقوقی در خانواده ها تغییر یافته و در گذشته مرد مسئولیت نان آوری خانه را عهده دار بوده و زن مسائل داخل منزل را پیگیری می کرده که اکنون مفهوم زن در خانواده باز تعریف شده و زن در حوزه اقتصادی و معیشتی و اقتصادی ورود یافته است.
صالحی امیری گفت: فشار سنگینی از بیرون به خانواده ها تحمیل می شود و خانواده ایرانی زیر بار فشار سنگین آسیب های اجتماعی کمر خم کرده است.
مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین صبح امروز (چهارشنبه) به شهرستان سیرجان سفر و در همایش سیرجان شناخت شرکت کرد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید