Performancing Metrics

تبلیغات دارو در فضای مجازی دروغی بیش نیست | اتاق خبر
کد خبر: 368693
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1395 - 22:50
مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو به تبلیغات دارو در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: چطور می توان به دارویی که مشخص نیست چه ساختاری دارد و از کجا آمده و یا چه کسانی آن را ساخته و بسته بندی کرده اند، اعتماد کرد؟

اتاق خبر: دکتر نوشین محمد حسینی در میزگرد رادیویی با عنوان « کانال های تلگرامی و توصیه های سلامتی» با اشاره به تجویز و فروش داروها در کانال های تلگرامی به مقدار زیاد گفت: به عنوان یک داروساز باید بگویم برای آنکه یک ماده تبدیل به دارو شود، مراحل زیادی را طی می کند و در طی این مدت بسیار پیش می آید که ماده موثره‌هایی را کشف می کنند که مورد توجه هم هستند ولی در طول مطالعات بالینی و آزمایشگاهی متوجه می شوند، ضررهای آن بسیار بیشتر است و به همین دلیل این دارو حذف می شود.

وی ادامه داد: حتی داروهایی وجود دارد که بعد از مطالعات سخت گیرانه و بررسی، وقتی باز هم به سمت عرضه می آیند و از مرحله آزمایشی خارج می شوند و در تعداد زیادی انسان مورد استفاده قرار می گیرند، با مضراتی مواجه می شویم که مجبور می شویم این داروها را از بازار جمع شوند.

وی به تبلیغات دارو در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: چطور می توان به دارویی که مشخص نیست چه ساختاری دارد و از کجا آمده و یا چه کسانی آن را ساخته و بسته بندی کرده اند، اعتماد کرد؟ حتی برای قطر شیشه دارو نیز مدت ها مطالعه می شود تا قطر و رنگ شیشه متناسب با دارو باشد و دارو خراب نشود. شرایط بسته بندی و نگهداری و تولید دارو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو و داروسازها با ابراز تردید از اینکه عناوین داروها با آنچه درون آنها است، یکسان باشد، اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم در بعضی از موارد، داروهایی که ارائه می شود، در داخلشان مواد مخدر، اعتیاد آور و همچنین برخی مواد خطرناکی که سال ها است از داروسازی دنیا حذف شده اند، قرار دارد. 

دکتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه نیز با تصریح بر این موضوع که مسئله تغذیه از سوی افراد سودجو بسیار مورد سوء استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: این افراد هم جیب مردم را خالی می کنند و هم سلامتی شان را به خطر می اندازند.

وی با ابراز تاسف از تبلیغات ماهواره ای و فرا مرزی بیان داشت: متاسفانه باور این افراد به این تبلیغات خیلی بیشتر از توصیه های دلسوزانه داخلی است و به این توجه نمی کنند که اگر این داروها چنین محاسنی داشت، حتی یکی از آنها وارد کشور نمی شود.

وی با بیان اینکه در بعد لاغری و چاقی، درآمدهای میلیارد دلاری برای این داروها وجود دارد، اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که مکان افراد فروشنده اصلا مشخص نیست. اینها یکسری موتور سوار و پیک هستند که این داروها را تحویل می دهند و بعد که افراد دچار عارضه شده اند، نمی دانند از کجا آنها را پیدا کنند.

مظهری تصریح کرد: در رشته پزشکی نباید از عواملی که در بدن عوارض جانبی ایجاد می کنند، استفاده شود ، بنابراین نباید از عوامل لاغرکننده مانند ژل و کمربند لاغری و امثال آنها استفاده کنند.

 

کپسول افلاطون در درمان چاقی و لاغری موثر است اما در ترکیب آنها از شیشه استفاده می کنند!

وی عنوان داشت: حدود 60  درصد مردم آمریکا چاق هستند و سالانه میلیون ها دلار صرف هزینه درمان بیماری های مربوط به آن می شود؛ سوال این است که اگر این داروها کارگر بود چرا خود مردم آمریکا از آن استفاده نمی کنند. گذشته از این مسئله، حتی اگر این دارو کاملا واقعی هم باشد، باز هم هر دارویی روی هر فردی موثر نیست و حتی آن فرد ممکن است نسبت به دارو حساسیت داشته باشد. تا سال 1997 یک دارو را به عنوان داروی موثر لاغری می شناختند ولی بعد از آن سال مشخص شد، تاثیرات مخربی روی دریچه های قلب دارد اما همچنان در عطاری  ها به عنوان کنترل اشتها عرضه می شود. نمونه دیگر کپسول افلاطون است که هم به افراد لاغر و هم به افراد چاق توصیه می شود و اثر هم دارد اما جالب است بدانید در ترکیب آنها از شیشه استفاده می کنند!

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو و داروسازها نیز درباره راه های شناخت اصالت داروها اظهار داشت: در وهله نخست باید تاکید کرد که راه اصلی درمان این است که پزشک دارو را تحویز کند و  از مراکز معتبر آن را تهیه کنیم. اما گذشته از آن، یکی از راه های شناخت معتبر بودن دارو، استفاده از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم هستند که با شماره تلفن 1490 پاسخگوی مردم هستند.

وی افزود: یک شماره تلفن دیگر نیز وجود دارد که در تهران پاسخگو است و آن، شماره 82101 است که در اینجا نیز همکاران پزشک و داروساز به افراد درباه صحت دارو کمک می کنند.

محمد حسینی با اشاره به این مسئله که افراد در جامعه سعی می کنند در حوزه های مختلف یکدیگر را نصیحت و راهنمایی کنند، تصریح کرد: در مورد دارو یادمان باشد که متخصص این موضوع نیستیم. فقط نظر کسی که متخصص و دلسوز است و برای سلامت ما فعالیت می کند را باید بپذیریم.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید