Performancing Metrics

جهان نیازمند تعهدی جهانی برای تغییر در جهت ایجاد صلح است | اتاق خبر
کد خبر: 368876
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1395 - 05:58
خوشرو:
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در مجمع عالی‌رتبه سازمان ملل متحد با موضوع فرهنگ صلح سخنرانی کرد.

خوشرو

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در این نشست که با حضور و سخنرانی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس مجمع عمومی سازمان و تعداد زیادی از مقامات کشورهای عضو سازمان برگزار شد، بیش از 50 کشور به بیان نظرات خود در موضوع صلح و فرهنگ آن پرداختند.

غلامعلی خوشرو سفیر کشورمان با اشاره به سپری شدن هفت دهه از تاسیس سازمان ملل متحد، عنوان کرد که موضوع صلح و فرهنگ تغذیه کننده آن باید مهم­‌ترین موضوعی باشد که اعضای این سازمان حول آن متحد شده و دست به اقدامات قاطع می­زنند. وی گفت تمایل به برقراری صلح باید بر کلیه منافع دیگر ترجیح داده شود و تمام ابعاد کار سازمان را هدایت کند.
 
خوشرو با اشاره به سال‌های متمادی بحث و تبادل نظر در مورد صلح و تجارب گسترده حاصل از آن، به برخی عوامل موثر بر صلح هم‌چون تاثیر توسعه نیافتگی بر صلح و ثبات، اهریمن افراطی‌ گری و تروریسم، اهمیت رواداری و احترام به حقوق بشر و آزادی­‌های بنیادی، خلع سلاح و ضرورت امحای کامل سلاح‌­های کشتار جمعی، به ویژه سلاح‌­های هسته‌ای و دیگر مواردی پرداخت که به شکلی صلح را تقویت کرده یا مانع از آن می‌­شوند.
 
وی افزود: آن‌چه امروزه جهان بدان نیازمند است، تعهدی جهانی برای تغییر در جهت صلح است. باید تغییری بنیادی در شیوه ­ها و رفتارهای قدیمی، معمول و تکراری ایجاد شود تا جهانی عادلانه‌ تر، اخلاقی­‌تر و دموکراتیک‌تر شکل بگیرد چراکه لازمه صلح پایدار، عادلانه بودن آن است.
 
نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد با اشاره به جنایات گروه‌­های تروریستی نظیر داعش، بوکوحرام، القاعده و جبهه النصره در گوشه و کنار جهان، افزود که صلح واقعی را تنها می‌­توان از طریق کاشتن بذر خرد، رواداری و احترام به دیگران در ذهن انسان‌ها ایجاد کرد.
 
وی اظهار داشت: کسانی که هویت یا قدرت خود را بر پایه تقابل، طرد و تکفیر قرار می­‌دهند ذاتا با مدارا و صلح مخالف‌اند. امروز همه دنیا می­‌دانند که کدام ذهنیت مخرب و پوچ، تغذیه کننده نیروی اهریمنی تروریسم است، و راه مقابله با آن را نیز می‌دانند. اما آن‌چه مانع از اقدام جدی شده است، اغراض کوته­‌بینانه سیاسی و منافع خاص برخی افراد است.
 
نماینده دائم کشورمان راه­‌های پیشبرد آرمان صلح را توقف حمایت از جنگ­ طلبان، پایان اشغال­‌گری، دست کشیدن از ذهنیت­ هایی که به دنبال سلطه و برتری‌ جویی فرهنگی و نظامی است و نیز احترام به دیگران، اعم از ملت‌­ها، شیوه‌های زندگی و ایده­‌ها دانست و گفت برای تحقق صلح اصیل، مراکز قدرت باید بپذیرند که مشکلات جهان را با توسل به قدرت نظامی نمی­‌توان حل کرد.
 
خوشرو در پایان سخنان خود با اشاره به ابتکار کشورمان در طرح ایده «جهان علیه افراطی­ گری و خشونت» که در قالب دو قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب کلیه کشورهای جهان رسیده است، بار دیگر بر دعوت کشورمان از کلیه ملت­ها برای اتحاد در جهت آرمان صلح تاکید کرد. 
 
انتهای پیام/
کد: 94108
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید