Performancing Metrics

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گامی به سوی توسعه و اشتغال در گچساران | اتاق خبر
کد خبر: 368974
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1395 - 01:16
کارشناسان امور اقتصادی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی در شهرستان نفتخیز گچساران را گامی مهم برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه عنوان می کنند.

اتاق خبر:در طرح منطقه ویژه اقتصادی گچساران طراحی و ساخت صنایع تولیدی پایین دستی نفت پیش بینی شده است .
ساخت این منطقه با توجه به قابلیت های فراوان گچساران در تولید نفت ،نزدیکی به بنادر جنوبی کشور و بیکاری بالای 20 درصد ، مسیر توسعه این شهرستان را هموار می کند.
قرار گرفتن 13 میدان نفتی با میزان ذخیره نفت خام حدود 126 میلیارد بشکه و تولید 25 درصد نفت خام کشور از قابلیت های گچساران برای اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی است.
ارائه این طرح از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تصویت یک فوریت آن در مجلس بیانگر عزم دولت برای بهره مندی مناطق نفت خیز از این سرمایه های خدادادی در جهت رفاه حال مردم است.
براساس آمار موجود استان کهگیلویه و بویراحمد با 17درصد دارای بالاترین شاخص بیکاری و شهرستان گچساران با بیش از 29 درصد جمعیت در معرض بیشترین آسیب در زمینه بیکاری است.
جمعیت 10ساله و بیشتر گچساران 101 هزار و 171 نفر و جمعیت فعال این شهرستان 33هزار و 184نفر است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که یک فوریت لایحه دولت برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در گچساران در مجلس تصویب شده است ،گفت: اجرای طرح ویژه منطقه اقتصادی در گچساران گرهگشای معضل بیکاری است.
غلامرضا تاجگردون افزود: کلیات تصویب شده لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گچساران در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اقتصادی ارسال شده و به زودی تصویب نهایی می شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با طی شدن مراحل مقدماتی این طرح ،گچساران بطور رسمی منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی می شود.
وی ابراز کرد: مناطق ویژه اقتصادی از عوامل مهم برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
تاجگردون اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران علاوه بر کاهش هزینه های اجرای طرح های اقتصادی می توان زیرساخت های مورد نیاز را نیز به نحو مطلوب تری تامین کرد.
وی بیان کرد: بخشودگی های مالیاتی، عوارض گمرکی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از مزایای اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران دارای آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی متعددی است که از مهمترین آنها می توان به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش میزان رفاه عمومی در این شهرستان اشاره کرد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: چهار طرح صنایع پایین دستی پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی گچساران اجرا خواهد شد.
تاجگردون افزود: این طرح ها شامل واحد الفین یک میلیون تنی، واحد 500 هزار تنی پلی اتیلن، طرح MTP و زنجیره تولید متانول و پروپیلن و تولید محصولات اسید فرمیک و وینل استات منومر VAM است.
وی بیان کرد: مجوز واحدهای متانول و واحد 500 هزار تنی پلی اتیلن پتروشیمی گچساران از وزارت نفت در سالجاری گرفته شده که عملیات اجرایی این طرح بزودی آغاز خواهد شد.
تاجگردون اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح اقتصادی را 600 تا 650 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار، عملیات این طرح بزودی آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: عملیات طرح تولید اسید فرمیک و اسید استیک در زمان سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد در این شهرستان آغاز شد.
تاجگردون ابراز کرد: محصولات تولیدی این طرح در چرم سازی، نساجی و خوراک دام و به عنوان آنتی بیوتیک و ماده ضد باکتری و جلوگیری از قارچ استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه مواد و خوراک اولیه این طرح گاز طبیعی است افزود: محصولات این طرح به کشورهای پاکستان، ترکیه و هندوستان صادر خواهد شد.
تاجگردون ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح بیش از 700نفر مشغول بکار خواهند شد.
وی میزان تولید این طرح در فاز نخست را پنج هزار تن اسید فورمیک و چهار هزار و 500 تن متیل استات ذکر کرد و گفت: این طرح اقتصادی با سه هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار احداث خواهد شد.
تاجگردون در ادامه گفت : عملیات اجرایی طرح مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ابراز کرد: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
تاجگردون اظهار داشت: بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه نیاز است.
وی گفت: راه اندازی این واحد تولیدی بزرگ می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم ، سالانه یک میلیون اتیلن را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.
وی تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت 157 هکتار در حال ساخت است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: مناطق ویژه اقتصادی از عوامل مهم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که با هدف بهره وری از قابلیت های صنعت نفت در تولید و اشتغال در گچساران اجرا می شود.
داریوش دیودیده افزود: مناطق ویژه اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران یک قطب برجسته صنعتی و تجاری بوده و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند دسترسی مطمئن تری به آن داشته باشند.
وی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران دارای آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی متعددی است که از مهمترین آنها می توان به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش میزان رفاه عمومی در این شهرستان اشاره کرد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید