Performancing Metrics

جهش صادرات غیر نفتی در کرمان | اتاق خبر
کد خبر: 368975
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1395 - 01:30
صادرات استان کرمان از سال 92 تاکنون با جهش کم سابقه همراه بوده و امسال نیز 78 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

با توان تولید بسیاری از محصولات باغی و زراعی مرغوب، مواد معدنی و صنایع وابسته از دیرباز سهم چشمگیری در صادرات غیر نفتی کشور داشته و البته با افت و خیزهایی نیز همراه بوده است.
همچنین آمارها از افزایش واردات کالاهای سرمایه ای به استان حکایت دارد که نشانگر اثرگذاری اقدامات توسعه ای و عمرانی با اجرای طرح های مختلف در سه سال اخیر است.
توجه به صادرات غیرنفتی و تسهیل امور این بخش ضمن ایجاد انگیزه رقابت در تولیدکنندگان و افزایش درآمدهای ارزی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی تاثیر بسزایی دارد.
مدیرکل گمرکات استان کرمان از رشد 78 درصدی صادرات از گمرکات استان طی 4 ماه سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات کالا از طریق گمرکات استان در این مدت 316 میلیون و 490 هزار و 333 دلار به وزن 87 هزار و 642 تن بوده است.
محمدرضا قادر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 78 درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: عمده ترین کالای صادراتی گمرک استان کرمان شامل پسته و مغز آن، نانو کامپوند مستربچ گرانول، مصنوعات مسی، خرما خشک و تازه، کاشی و سرامیک و غیره است که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، چین، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و غیره صادر می شود.
مدیرکل گمرکات استان کرمان افزود: آمار واردات 4 ماه سال جاری این استان نیز به ارزش 260 میلیون و 194 هزار و 60 دلار و به وزن 40 هزار و 83 تن بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 9 درصد و از نظر وزن 6 درصد رشد داشته است.
وی گفت: مهمترین کالای وارداتی به استان شامل اجزا و قطعات خودرو، سایر لوازم و ماشین آلات صنعتی مکانیکی، انواع نخ غیر پنبه ای، الیاف اکرلیک، ماشین آلات راه سازی و کشاورزی و غیره است.
وی بیان کرد: واردات به استان کرمان از کشورهای چین، کره، امارات، آلمان، هندوستان، پاکستان، ارمنستان و ترکیه انجام می شود.
قادر افزود: استان کرمان 622 صادرکننده دارد که 250 نفر از این صادرکننده ها به صورت مستمر فعالیت می کنند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم گفت: این استان در حال خارج شدن از صادرات تک محصولی است.
مصطفی زریسفی افزود: استان کرمان در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 در عرصه صادرات یک جهش تاریخی داشته به گونه ای که سال 92 میزان صادرات استان 795 میلیون دلار بود که این رقم در سال 93 به یک میلیارد و 167 میلیون دلار رسید و سال گذشته توانستیم این جهش را حفظ کنیم.
وی گفت: صادرات استان کرمان در سال گذشته، یک میلیارد و 64 میلیون و 611 هزار دلار بوده که نشان دهنده موفقیت استان در حوزه صادرات است.
وی علت کاهش 9 درصدی صادرات سال گذشته استان را کمبود محصول در بخش صادرات پسته عنوان کرد و افزود: سال گذشته میزان صادرات پسته در استان 82 هزار تن و سال 93 میزان صادرات پسته 118 هزار تن بود و در سایر محصولات افزایش صادرات را شاهد بودیم.
زریسفی اظهار کرد: صادرات تمام محصولات معدنی، جالیزی، خرما و 100 درصد فرش استان از طریق گمرکات غیر کرمان به انتخاب صادرکنندگان انجام می شود که حدود 25 درصد است.
وی با بیان اینکه استان کرمان بیش از 25 میلیون دلار صادرات فرش دارد گفت: بیشتر صادرکنندگان فرش استان کرمان در تهران زندگی می کنند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: هر استانی که میزان صادراتش از میلیارد بالا برود نشان می دهد که آن استان در حوزه صادرات موفق عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد صادرکنندگان با توجه به برداشته شدن تحریم ها رو به افزایش است عنوان کرد: در استان کرمان به افراد غیرحرفه ای در تجارت، کارت بازرگانی داده نشده و نخواهد شد و فقط با بررسی شرایط متقاضی و همچنین تایید صلاحیت از سوی اتاق بازرگانی، کارت بازرگانی صادر می شود.
زریسفی با تاکید بر اینکه کمیته پایش تجارت خارجی استان در سال جاری فعالیت بیشتری نسبت به سال های گذشته دارد بیان کرد: توان محقق کردن اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی را که دغدغه همه مسئولان است داریم و در سال جاری این اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: خوشبختانه عمده واردات استان کرمان از داخل گمرکات استان انجام شده و تراز تجاری استان هم اکنون مثبت است.
گمرک بم در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، گمرک رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، گمرک سیرجان در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و دفتر صادراتی تازه تاسیس جنوب استان در جیرفت، مناطق گمرکی استان کرمان هستند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید