Performancing Metrics

ایجاد ۱۶ هزار تعاونی جدید | اتاق خبر
کد خبر: 369123
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1395 - 03:27
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به تعطیلی ۵۰ درصد تعاونی‌ها در برخی استان‌های کشور گفت: در تلاش برای احیای تعاونی‌های تعطیل شده، در سال ۹۵، ۱۶ هزار تعاونی جدید ایجاد شده است.

اتاق خبر: علی ربیعی در حاشیه همایش اندیشه تعاون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته رئیس جمهور دستوراتی را زمینه توسعه بخش تعاون به ما دادند که ما نیز امسال آن را در حوزه تامین اعتبارات مالی پیگیری کردیم، ضمن اینکه با بانک مرکزی به تفاهم رسیدیم که تعاونی‌های اعتباری بصورت کنترل شده پیش بروند و گسترش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی مانند حمل و نقل و کشاورزی، تعاونی‌های مختلفی وارد شده‌اند و ما با وزارتخانه‌های مربوطه در این زمینه‌ها به هماهنگی‌های لازم رسیدیم، گفت: به طور کلی امسال ما با هماهنگی دستگاه‌های مختلف در قالب رفع و رجوع کارهای اتحادیه‌های تعاونی گوناگون اقدامات جدی را آغاز کردیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سند توسعه تعاون نیز تجدیدنظر کردیم، افزود: تنها بحث مالی آن باقی مانده که رئیس‌جمهور این مسئله را به بنده و رئیس سازمان مدیریت ارجاع داده اند تا بخشی از یارانه‌هایی که باید به این بخش تعلق بگیرد را نهایی کنیم، چرا که بدون پیش‌بینی بار مالی طرح، ممکن است با نارسایی‌هایی در این زمینه مواجه شویم.

ربیعی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد تعاونی‌ها در برخی استان‌های کشور تعطیل شده بود، گفت: ما امسال این تعاونی‌ها را مورد بررسی قرار دادیم که برخی از آنها قابل شکل‌گیری مجدد نداشتند، اما تعاونی‌هایی که امکان شکل‌گیری و فعالیت مجدد داشتند را احیا کردیم.

به گفته وی، در سال ۹۵، ۱۶ هزار تعاونی جدید در کشور ایجاد شده که زمینه‌فعالیت آنها نیز مشخص شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه که چرا سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد کشور  که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود، تحقق نیافت،  اظهار داشت: اولا این مسئله یک چشم‌انداز برای دسترسی بوده است. ثانیا بستر اقتصاد ما اساسا کشش رشد را نداشته که تعاون در آن ارتقا یابد.

ربیعی با بیان اینکه اشکال در ذات تعاون نبوده است، ادامه داد: اقتصادی که روز به روز نحیف‌تر شده، جایی برای رشد تعاون ندارد و تعاون در این اقتصاد همین که توانسته خود را حفظ کند، اقدام بزرگی بوده است.

وی گفت: در بخش خصوصی نیز ما شاهد همین مقدار ریزش هستیم. بنابراین بخش خصوصی و تعاون هیچ کدام نتوانستند در این اقتصاد رشد کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه طرح اشتغال تکاپو بر اساس رسته‌های منطقه‌ای است، اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم مشاغل غیررسمی را رسمی کرده و آنها را در قالب تعاون ببریم و بدین ترتیب اشتغال را به تعاون گره می‌زنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید سهام عدالت را به چارچوب تعاونی‌ها برگردانیم، اظهار داشت: سهام عدالت در حال حاضر در دست مردم است، البته تعدادی باقی مانده که رئیس‌جمهور بر پیگیری آن تاکید کرده‌اند و ما نیز این مسئله را دنبال می‌کنیم.

به گفته وزیر کار، در آینده شکل سهام عدالت به گونه‌ای خواهد بود که مردم سهم خود را در آن ملموس‌تر احساس خواهند کرد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید