Performancing Metrics

درخواست از وزارت کار برای تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون | اتاق خبر
کد خبر: 369128
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1395 - 12:42
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون به دلیل تقویت و ارتقاء جایگاه تعاونی‌ها در برنامه پنجم پیش‌بینی شد، از وزارت کار خواست تا به تحقق این سهم در اقتصاد ملی و اجرای قوانین بخش تعاون کمک کند.

اتاق خبر: محسن رضایی در همایش اندیشه تعاون که امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعاونگران کشور برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت بخش تعاون و تشکل‌های تعاونی در اقتصاد در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی سهم ۲۵ درصد را برای آنها فراهم کردیم.

وی افزود: در سیاست‌های کلی برنامه پنجم نوشتیم که بانک توسعه تعاون باید ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه اولیه در اختیار داشته باشد، اما این پول از صندوق نوآوری سر در آورد هرچند که کشور به آن هم نیاز دارد، ولی این سیاست‌ها و قوانینی که پیش‌بینی و تصویب شده باید اجرایی شود تا تعاون توسعه پیدا کند، لذا از وزیر کار می‌خواهیم که به تحقق سهم پیش‌بینی شده ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد ملی کمک کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها مکمل بخش دولتی و خصوصی هستند و اگر در کنار هم قرار بگیرند الگوی اقتصاد اسلامی – ایرانی را محقق می‌کنند.

رضایی در ادامه یکی از مبانی مهم تعاونی‌ها را فلسفه اجتماعی آنها ذکر کرد و گفت: در تمام جوامع بشری بدون استثنا گروه‌های اجتماعی سلیقه‌های سازمان یافتگی متفاوتی دارند و در برخی جوامع گروه‌های اجتماعی فقط در قالب تعاونی ادامه‌ی حیات می‌دهند.

وی ادامه داد: در ایران نیز روحیه تعاونی در اقشار جامعه وجود دارد و علاقه‌مند به فعالیت در تعاونی‌ها هستند، بنابراین اگر به تعاونی‌ها به نسبت به این سلیقه فضا ندهیم از ورود بخشی از جامعه به اقتصاد جلوگیری کرده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: یکی‌دیگر از مبانی تعاونی‌ها، مبانی اقتصادی است. تعاونی‌ها هم قیمت تمام شده‌شان پایین است و هم هزینه‌های مبادله‌شان کمتر است و با توجه به کارکردی که دارند نقش بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کنند.

رضایی توزیع عادلانه ثروت را از دیگر مبانی تعاونی‌ها برشمرد و اضافه کرد: دولت‌ها برای آنکه عدالت عمومی را در سطح جامعه گسترش بدهند و قدرت رقابت‌پذیری تعاونی‌ها را بالا ببرند، باید از تعاونی‌ها حمایت کنند تا ثبات و امنیت و آرامش در کشور برقرار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقاومت‌هایی که نسبت به بخش تعاون در کشور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از علل مقاومت‌ها در کشور ما مربوط به نظاماتی است که طی ۱۰۰ سال در اقتصاد ریشه دوانده است، بنابراین اگر امروز با مقاومت‌هایی نسبت به بخش تعاون روبه‌رو هستیم، اگرچه قابل درک است، اما خلاف قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بی‌تردید نخبگان و روشنفکران کشور باید نسبت به مقاومت‌هایی که در خصوص تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشور صورت گرفته چاره‌اندیشی کند، زیرا این مقاومت‌ها باعث عدم پیشرفت ما بوده است.

رضایی گفت: اساس اقتصاد ایران براساس نظام سرمایه‌داری سنتی اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ طراحی شده است و چون با دخالت دولت‌ها مواجه شده تبدیل به سرمایه‌داری رانتی و دولتی شده است، لذا هم دولت‌ها و هم نظام سرمایه‌داری ایران در برابر تحولات اقتصادی مقاومت می‌کنند.

به گفته وی، اگر در تمام دنیا تعاونی‌ها با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شوند در ایران موانع تعاونی‌ها بیشتر است و باید نخبگان و اندیشمندان و مسوولان کشور با هماهنگی و هم‌افزایی کمک کنند تا این موانع از میان برداشته و مقاومت‌ها نسبت به تعاونی‌ها شکسته شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید