Performancing Metrics

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ترک ها در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 369332
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1395 - 10:19
سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: 166 شرکت ترکیه ای با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار در ایران فعالیت می کنند.

اتاق خبر:چاغلار فاحری چاکر آلپ در دومین روز کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه که در ارس برگزار شد، افزود: از بین شرکت های فعال ترک در ایران، 40 شرکت در آذربایجان شرقی و 14 شرکت نیز سرمایه گذاری های بزرگی در منطقه آزاد ارس انجام داده اند.
وی اظهار کرد: ایران و ترکیه دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی بوده و تمام این ویژگی های مشترک ایجاب می کند که دو کشور در بسیاری از زمینه ها با یکدیگر همکاری و از همدیگر پشتیبانی کنند.
به گزارش ایرنا، سرکنسول ترکیه در تبریز یادآور شد: آذربایجان شرقی به عنوان دروازه ورودی ترکیه به ایران و ترکیه دروازه ورودی ایران به اروپاست.
فاحری چاکر آلپ، ادامه داد: کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری ترکیه و آذربایجان شرقی از بهترین الگوهای همکاری بین ایران و ترکیه است.
سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس تلاش در راستای توسعه تجارت و سرمایه گذاری بین آذربایجان شرقی و ترکیه و ایجاد شتاب قوی به طور متقابل در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و رسیدن به حجم 30 میلیارد دلاری سالانه ای است که اخیرا از طرف روسای جمهور دو کشور تعیین شده است.
به گزارش ایرنا، فاحری چاکر آلپ، در خصوص نقش منطقه آزاد ارس در افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور یادآور شد: ارس به لحاظ موقعیت ترانزیتی و پتانسیل های بالا در زمینه وجود زیرساخت ها، آب فراوان، انرژی و نیروی کار، موقعیت منحصر به فردی در زمینه سرمایه گذاری را داراست.
3 هزار و 899 شرکت ایرانی با مجموع سرمایه گذاری حدود 101 میلیون دلار در ترکیه در حال فعالیت بوده و از لحاظ تعداد شرکت فعال در این کشور، بعد از آلمان در دومین ردیف قرار گرفته است.
*** اختصاص مشوق های ویژه برای سرمایه گذاران ترک در منطقه آزاد ارس
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این آیین از اختصاص مشوق های ویژه برای سرمایه گذاران ترک در این منطقه اقتصادی خبرداد.
محسن خادم عرب باغی با اشاره به مزیت های ارس برای سرمایه گذاری های خارجی، افزود: سرمایه گذاری های مشترک ایرانی و ترکیه ای همواره با موفقیت همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، وی از فعالیت 25 شرکت خارجی در ارس خبر داد و یادآور شد: هم اکنون 14 واحد تولیدی و صنعتی با سهام ترکیه ای در ارس فعال بوده که از این تعداد 7 شرکت با سهام 100 درصدی، 3 شرکت با بیش از 50 درصد و 4 شرکت نیز کمتر از 50 درصد سهام فعالیت مشترک دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: سهم ترک ها از سرمایه گذاری در ارس یک هزار و 470 میلیارد و 339 میلیون ریال است.
عرب باغی، رویکرد برنامه های اقتصادی ارس را همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات و معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ورود کالای تولید شده در منطقه به سایر نقاط ایران بر اساس قانون ارزش افزوده و مزیت های رقابتی دیگر در ارس، سرمایه گذاری خارجی سودآور زیادی برای ترک ها دارد.
وی گفت: واردات ماشین آلات و فناوری به منطقه آزاد ارس و تولید و صادرات به خارج از مرزها و داخل ایران از اهداف مهم ما در این منطقه بوده که در این راستا سرمایه گذاری های خوبی انجام شده و در حال اجراست.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، وجود نیروی کار متخصص و ارزان، قیمت انرژی و انبارداری ارزان، امنیت سرمایه گذاری و زمین را از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در ارس اعلام و اظهار کرد: برخورداری از مزیت قانون ارزش افزوده، معافیت مالیاتی 20 ساله، کمترین تشریفات برای صدور کالای تولید شده به خارج، آزادی ورود هر نوع کالا به استثنای کالاهای مغایر با شرع اسلام و تضمین سرمایه سرمایه گذاران خارجی در برابر تملک و ملی شدن از مزیت های قانونی سرمایه گذاری در این منطقه است.
عرب باغی، امکان هرگونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی، ثبت شرکت ها توسط خود سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، امکان سرمایه گذاری 100 درصد خارجی بدون مشارکت ایرانی، نیاز نداشتن به تحصیل روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی، امکان استفاده از متخصصان خارجی و صدور پروانه اشتغال برای اتباع خارجی در ارس را از دیگر مزیت های قانونی سرمایه گذاری در این منطقه اعلام کرد.
در این آئین مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس در جهت آشنایی با نحوه سرمایه گذاری خارجی و حمایت های ارس از سرمایه گذاران به سئوالات اعضای هیات اقتصادی ترکیه پاسخ داد.
همایش دو روزه تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه با حضور مدیران اقتصادی بخش خصوصی و دولتی ترکیه در ارس برگزار شد.
روز نخست این همایش با حضور مقام های دولتی و مدیران بخش خصوصی ایرانی روز شنبه در تبریز و دومین روز همایش نیز یکشنبه در ارس برگزار شد.
بازدید از فازهای صنعتی و واحدهای تولیدی ارس از دیگر برنامه های هیات ترک در این منطقه بود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید