Performancing Metrics

تقاضای خانواده های شهدای البرز از مسئولان برای پیگیری فاجعه منا | اتاق خبر
کد خبر: 369352
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1395 - 11:51
خانواده های شهدای منا در استان البرز از مسئولان کشورمان خواستند در مجامع بین المللی پیگیر علل وقوع این فاجعه و همچنین احقاق حق حجاج باشند.

اتاق خبر:فاجعه منا در عید قربان سال گذشته براثر بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان سعودی در اجرا و نظارت بر اعمال مناسک حج، رخ داد.
همچنین سقوط جرثقیل چند روز قبل از حادثه منا که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از حجاج ایرانی و غیر ایرانی شد، از جمله عواملی به شمار می رود که گویای بی کفایتی و مدیریت نادرست آل سعود در آیین حج است.
رفتار ناشایست و بی انضباطی سعودی ها در مدیریت حج سال گذشته، نباید به فراموشی سپرده شود.
استان البرز در فاجعه منا سال گذشته هشت شهید داشت که همسران آنان از مسئولان کشور و مجامع بین المللی خواستار احقاق حق شهدای مظلوم این فاجعه و رسیدگی به آن شدند.
همسر شهید محمد جمهور از شهدای فاجعه منا گفت که این حادثه تلخ بی تدبیری و بی لیاقتی آل سعود در مدیریت حج و خادمی حرمین شریفین را برای همه جهانیان آشکار کرد.
سمانه رستمی افزود: با اینکه یک سال از حادثه تلخ منا گذشته اما تاکنون آل سعود از جنایتی که به دلیل بی کفایتی مرتکب شده، عذرخواهی نکرده است.
وی اضافه کرد: خانواده های شهدای منا خواستار محکوم کردن آل سعود هستند، اما تاکنون این مهم از سوی مجامع بین المللی محقق نشده است.
رستمی خاطرنشان کرد: آل سعود جنایت بزرگی انجام داده که باید با آن برخورد قانونی شود.
وی افزود: جزییات ومستندات و همچنین حضور شاهدان عینی به وضوح بی لیاقتی عربستان را نشان داده اما آل سعود همچنان بر بی تفاوتی خود در این جنایت پافشاری می کند که جای تاسف دارد.
وی گفت: ما از دستگاه دیپلماسی و دولت می خواهیم نسبت به محکوم کردن عربستان پیگیری جدی تری داشته باشند و این پرونده را زنده نگه دارند.
همسر این شهید فاجعه منا، یادآورشد که دریک سال گذشته بیانیه و نامه های مختلف برای محکوم کردن این فاجعه نوشته شده تا تعیین تکلیف شود و ماخانواده شهدای منا خواستار عذرخواهی دولت عربستان بابت بی کفایتی درعملکردش هستیم.
رستمی بیان کرد که عربستان این همه جنابات را در دنیا انجام می دهد، چگونه کسی نیست اینها را محکوم کند.

***فاجعه منا باید روز اعلام بی کفایتی آل سعود در جهان شود
همسر یکی دیگر از شهدای فاجعه منا در کرج گفت: این فاجعه نباید به فراموشی سپرده شود و همه کشورها باید برای احقاق حقوق شهدای فاجعه منا یکصدا شوند.
منصوره خاکشور همسر شهید کمال الدین عربشاهی افزود: آل سعود در پی فاجعه منا بی کفایتی خود را نشان داد و باید مدیریت این آیین مهم مذهبی از پادشاهی عربستان گرفته شود و کشورهای اسلامی با مدیریت صحیح آن را زنده نگه دارند.
وی ادامه داد: امروز باید مدیریت حج را به کشورهایی که توانایی دارند سپرد چراکه در فاجعه منا این مهم به اثبات رسید که عربستان نمی تواند این آیین مهم را مدیریت کند.
خاکشور گفت: رفتار نامناسب آل سعود در جریان فاجعه منا با خانواده جانباختگان حاکی از آن بود که دیگر توانایی و کفایت لازم را برای مدیریت حج ندارد.
وی با یادآوری جریان فاجعه منا اظهار کرد: در زمان وقوع این فاجعه دلخراش اجازه نداشتیم حتی پیگیر اجساد عزیزان خود شویم و حتی در شناسایی جانباختگان ازسوی دولت عربستان کوتاهی می شد.
همسر شهید فاجعه منا در کرج خاطرنشان کرد: به دلیل بی کفایتی دولت عربستان زمان طولانی سپری شد تا اجساد تحویل خانواده ها شد وامروز خواستار این هستیم که مدیریت حج از دست این دولت ناتوان خارج شود.

***آل سعودصلاحیت مدیریت مناسک حج ندارد
همسر شهید رمضان امید علی نیز گفت: آل سعود صلاحیت مدیریت مناسک حج را ندارد و می بایست این مدیریت به سازمان های اسلامی و فرا ملی سپرده شود.
طوبی پهلوانی افزود: مناسک حج یک مراسم جهانی است که مسلمانان از سراسر جهان برای برگزاری آن جمع می شوند و مدیریت این چنین مراسمی باید از دست آل سعود خارج شود.
وی اظهار کرد: امروزه شیعیان و سایر مسلمانان در شهرهای مکه و مدینه همواره با بی حرمتی آل سعود مواجه می شوند.
پهلوانی خاطر نشان کرد: آل سعود در مراسم جهانی حج سال گذشته نشان داد که توانایی برنامه ریزی برای این آیین باشکوه را ندارد چرا که پس از فاجعه منا تازه به فکر عریض کردن خیابانی شدند که تعداد زیادی از حجاج در آن جا به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: حجاج را در گرما نگه داشتند و اکنون نیز کمیته حقیقت یابی این کشور برای روشن شدن موضوع هیچ کمکی نمی کند.
وی بیان داشت: سران سعودی باید این را بدانند که مسائله حج دینی است ونباید آن را با مسائل سیاسی ادغام کنند.
پهلوانی با اشاره به اینکه کشورعربستان پذیرفته که غرامت حادثه سقوط جرثقیل بر روی حجاج را بپذیرد ، گفت: تاکنون آل سعود زیر بار این که در فاجعه منا مقصر است، نرفته و آن را قضا و قدر الهی می داند.
وی افزود: ما خانواده های شهدای فاجعه منا خواهان محکومیت آل سعود و سران عربستان هستیم واز دولتمردان نیز می خواهیم تا روشن شدن محکومیت آل سعود پیگیر این موضوع باشند.
وی با بیان اینکه درمناسک حج باید عزت مسلمانان به طور کامل حفظ شود، افزود: سران آل سعود اعلام کرده اند که در حج امسال برای حاجیان دستبند الکترونیکی نصب می کنند.
پهلوانی اظهار کرد: ما از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می خواهیم تا به این مسائله خارج از مسائل سیاسی رسیدگی کنند و مراسم حج را با حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی در سال های آینده از سر بگیرند.

***دست انتقام الهی گریبان آل سعود را خواهد گرفت
همسر شهید حسین قربانی مهر نیز از دیگر شهدای مظلوم فاجعه منا با بیان اینکه نباید از جنایت آل سعود به سادگی گذشت، گفت: ما از مسئولان می خواهیم که نگذارند این موضوع به فراموشی سپرده شود گرچه دست انتقام الهی گریبان آل سعود را خواهد گرفت.
اعظم جام خیز افزود: در این میان نباید حق ما زیر پا گذاشته شود. این ها همان کسانی هستند که امام حسین (ع) را به شهادت رساندند و از همان نسل هستند.
وی اظهار داشت: آنها ما را مقصر اعلام می کنند ولی این فاجعه زمانی روی داد که خودشان حجاج را به جاده ای ناتمام هدایت کردند و در بدترین شرایط آب و هوایی حجاج مظلومانه به شهادت رسیدند.
وی گفت: انتظار ما این است که این موضوع به طور جدی پیگیری شود تا حقوق خانواده شهدا از بین نرود و از سویی جهانیان به بی کفایتی آل سعود واقف شوند.
وی در خصوص شخصیت همسرش گفت: همسرم عشق و علاقه زیادی به اهل بیت (ع) داشت و به عنوان خادم اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر عاشقانه خدمت می کرد و در کارهای خیر پیشقدم بود.
جام خیز در خصوص آخرین خاطره خود از همسرش گفت: در زمان حرکت به منا، زمانی که قرار بود خانم ها شبانه اعمال خود را انجام دهند و آقایان در صبح روز بعد، زمانی که در اتوبوس برای حرکت نشستم، نگاه آخرش جگرم را آتش زد و این نگاه هیچ وقت از ذهنم خارج نمی شود زیرا نگاه طوری بود که معلوم بود دیدار آخر است.

***جامعه جهانی را نسبت به بی لیاقتی آل سعود در مدیریت حج حساس کنیم
همسر شهید معصوم زمانی بوزندانی نیز گفت: ضرورت دارد که جامعه جهانی را نسبت به بی لیاقتی آل سعود در مدیریت حج حساس کنیم.
قزبس قهرمانی افزود: آل سعود در روز عید قربان سال گذشته حجاج را به صورت غیرانسانی و با بی لیاقتی در مدیریت امور حج قربانی کردند.
وی اظهار داشت: آل سعود در این اقدام بی کفایتی خود را نشان دادند و علاوه بر ورشکستگی سیاسی و بین المللی که نصیبشان شده بی کفایتی در اداره امور حجم را نیز در کارنامه خود ثبت کردند.
وی گفت: آل سعود تا کنون پاسخ درستی در خصوص دلایل آن فاجعه به مجامع بین المللی نداده و ما از مسئولین می خواهیم تا رسیدگی کنند و حق حجاج مظلوم ایرانی را از آل سعود بگیرند.
قهرمانی با بیان اینکه هنوز باور ندارم که پدر فرزندانم دیگر باز نمی گردد، افزود: وقایعی که سال گذشته در عربستان و در ایام حج اتفاق افتاد، آسیب جدی به جهان اسلام وارد کرد که نتیجه عملکرد آل سعود است.
فاجعه منا در دوم مهر سال 94 همزمان با عیدسعید قربان در مراسم رمی جمرات در شهر مکه رخ داد که در این حادثه 464 ایرانی جان باختند و شناسایی مفقودان این حادثه تا دی ماه سال گذشته نیز ادامه داشت و 42 قربانی دیگر در قبورالشهدای مکه دفن شده اند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید