Performancing Metrics

35 درصد محصولات کشاورزی دزفول خوراک دام شد | اتاق خبر
کد خبر: 369481
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 02:41
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول گفت:35 درصد محصولات کشاورزی دزفول در سال زراعی جاری به دلیل شرایط نامساعد جوی مانند تگرگ، سیل، توفان و ریزگردها از مزارع برداشت نشده و خوراک دام شد.

اتاق خبر:ناصر نظرزاده دوشنبه در نشست کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول با اشاره به تلاش کشاورزان این شهرستان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی افزود:جامعه کشاورزی دزفول پارسال با استفاده از کلیه ظرفیت ها اقدام به کشت محصولات کشاورزی کرد تا در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشد اما خسارت وارده به این بخش بسیاری از کشاورزان را خانه نشین کرد.
وی با اشاره به کشت محصولات مرغوب کشاورزی در دزفول گفت:پارسال کیفیت محصولات کشاورزی دزفول همچون برنج ،چغندرقند و دیگر محصولات در سطح وسیعی تحت تاثیر شرایط نامساعد جوی از جمله توفان ، تگرگ و نیز ریزگردها قرار گرفته و متحمل خسارت شد به طوریکه بخش زیادی از محصولات در سطح وسیعی در مزارع باقی مانده و برداشت نشد ضمن اینکه کسادی بازار فروش نیز خسارت مضاعفی به این بخش وارد کرد.
وی به خسارت سیل فروردین ماه امسال در دزفول نیز اشاره کرد و گفت:بخش کشاورزی دزفول در این حادثه متحمل حدود 900 میلیارد ریال خسارت شد که باید خسارت بی بازاری به دلیل نبود بازار فروش محصولات بر اثر خسارت سیل را نیز به این مبلغ اضافه کرد زیرا در شرایط عادی محصولات کشاورزی دزفول به پنج کشور دنیا صادر می شود .
وی گفت:با وجود خسارت فراوان سیل اخیر، هیچ کمکی برای جبران خسارت به کشاورزان دزفول پرداخت نشده این درحالی است که کشاورزان بسیاری در بخش تعاونی نگین دز به دلیل از بین رفتن تاسیسات ، زیرساخت ها و کانالهای آبیاری امکان کشت ندارند.
نظرزاده اظهار کرد:پارسال محصول ذرت دزفول در بورس بفروش رسید ولی با گذشت حدود یکسال هنوز درصدی از مطالبات کشاورزان تحت عنوان کسورات پرداخت نشد.
وی افزود:علاوه براین کارخانجاتی که اقدام به خرید محصول ذرت کشاورزان چغندرکار کرده بودند هنوز برخی مطالبات کشاورزان را پرداخت نکرده اند .
وی، همچنین از افزایش 500 درصدی اجاره بهای اراضی کشاورزی دولتی در دزفول انتقاد کرد و خواستار ارسال نامه ای از سوی فرماندار دزفول به وزیر جهاد کشاورزی برای حل این مشکل شد.
دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزان دزفول به افزایش آب بهای کشاورزی نیز اعتراض کرد و گفت:در خصوص تعیین نرخ آب بها هیچ مشورتی با نظام صنفی کشاورزان دزفول صورت نگرفته و سازمان آب و برق خوزستان بدون مشورت اقدام به افزایش چندین برابری نرخ آب بها کرده است .
نظرزاده با اشاره به خسارت و مشکل پیش آمده برای 300 هزار کشاورز و خانواده آنها گفت: سازمان آب و برق خوزستان در قبال عقد قرارداد آب از کشاورزان چک دریافت کرده است و در صورتی که قیمت آب بها تعدیل شود این مبلغ برگشت داده نمی شود و کشاورزان دچار مشکل خواهند شد.
مدیر دفتر خدمات مشترکان و تعرفه سازمان آب وبرق خوزستان نیز در این خصوص گفت: اگر با تعدیل قیمت آب بها کشاورزی بستانکار باشد این امر در کشت های بعد در نظر گرفته خواهد شد و در نرخ آب بهای کشت بعدی لحاظ خواهد شد.
سالانه سه میلیون تن محصول شامل 120 نوع محصول مختلف زراعی و باغی در دزفول تولید می شود.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید