Performancing Metrics

فعلا برنامه‌ای برای احداث جایگاه عرضه ال.پی.جی نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 369515
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 05:40
مظلومی گفت: با توجه به قیمت بالای ال.پی.جی فعلا برنامه جایگزینی در سبد سوخت و عرضه آن در جایگاه‌ها مطرح نیست.

اتاق خبر: محمد مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره برنامه وزارت نفت برای احداث جایگاه‌های عرضه ال.پی.جی در کشور گفت: برنامه احداث جایگاه عرضه ال.پی.جی فعلا در دستور کار ما نیست.

وی افزود: در حال حاضر  4 جایگاه عرضه ال.پی.جی در سطح کشور داریم که از گذشته فعال بوده و در مدار سرویس قرار دارند و فعلا برنامه‌ای برای افزایش این تعداد نداریم.

مظلومی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه سی.ان.جی سوخت پاک نیست و ال.پی.جی باید جایگزین آن شود، تصریح کرد: تا جایی که شنیدیم  گاز سی.ان.جی به عنوان پاک ترین سوخت در کشور مطرح است.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به  قیمت بالای این سوخت فعلا برنامه جایگزینی در سبد سوخت و عرضه آن در جایگاه‌ها مطرح نیست  اما امیدواریم در بخش‌های مربوطه در دولت و مجلس تعیین تکلیف شود.

گاز مایع یا ال‌پی‌جی (Liquefied Petroleum Gas) به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در کاز مایع موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. ارزش حرارتی گاز مایع ۴۶.۱ مگاژول/کیلوگرم است که بالاتر از بنزین و نفت کوره است و در وزن مساوی انرژی بالاتری تولید می‌کند اما ارزش حرارتی آن در حجم مساوی کمتر است چون گاز است و تراکم کمتری دارد. هر لیتر گاز مایع ۵۰۰ تا ۵۸۰ گرم و هر لیتر بنزین ۷۱۰ تا ۷۷۰ گرم وزن دارد. این گاز در دمای ۲۱ درجه سلسیوس تحت فشار حداکثر ۸ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به مایع تبدیل می‌شود. و در زمان تولید فاقد رنگ و بو و حتی مزه است که برای ایمنی بیشتر به آن ترکیبات گوگرد دار به نام مرکاپتان (که شامل اتیل مرکاپتان و متیل مرکاپتان) اضافه می‌شود.

بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت، پیش‌تر به ایلنا گفته بود که ال.پی.جی گاز تصفیه شده است اما سی.ان.جی.گازی است که از بخارات زمین بیرون می‌زند و نمک،  CO۲ ، COو بسیاری افزودنی‌های دیگر را در خود دارد ولی ال.پی.جی تصفیه و سپس عرضه می‌شود.

وی بر این باور است که به منظور بهبود شرایط هوا و عملکرد بهتر خودروها بهتر است که نسبت به جایگزینی این سوخت با سی.ان.جی اقدام شود. 

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید