Performancing Metrics

تذکرات اعضای شورا درخصوص بازگشایی خیابان 17 شهریور | اتاق خبر
کد خبر: 369560
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 10:17
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌وهشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش طرح خیابان 17 شهریور، تذکراتی را درخصوص بازگشایی این محور مطرح کردند.

اتاق خبر: ابوالفضل قناعتی با تاکید بر لزوم تهیه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای پروژه‌های اجرا شده شهر تهران افزود: ای کاش ارزیابی که امروز انجام شده و آمارهایی که گرفته شده، در ابتدای اجرای پروژه پیاده‌راه 17 شهریور گرفته می‌شد. چهار سال کسبه این محور متضرر شدند تا امروز این ارزیابی‌ها و مطالعات انجام شود.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن حقوق ساکنان کسبه این منطقه ، گفت: باید امروز تصمیمی بگیریم که اشتباه در اشتباه نشود. باید تصمیمی بگیریم که به بیت‌المال ضرری وارد نشود.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: نظر من بازگشایی کامل محور 17 شهریور است اما بی‌تردید به نظر گروه کارشناسی احترام می‌گذارم و امیدوارم بازگشایی محور 17 شهریور حدفاصل «صفا» تا «شهدا» به عنوان یک پایلوت انجام شود تا با بررسی نتایج آن بتوان بهترین نتیجه‌گیری را گرفت.

در ادامه مجتبی شاکری نیز تاکید کرد: امیدواریم این جلسه درس عبرتی شود تا عملی بدون مصوبه شورا انجام نشود تا بعدها متوجه شویم که چه مشکلات و معضلاتی را به همراه داشته است. اگر در اجرای این پروژه شرایط اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی در نظر گرفته می‌شد، قطعا امروز با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.

شاکری با اشاره به هدف شهرداری تهران برای تغییر محور 17 شهریور به یک راسته فرهنگی گفت: هیچ جامعه شناسی اعتقاد ندارد که بتوان محیطی را به زور به یک راسته فرهنگی تبدیل کرد. امروز هیجان تردد در این محور از بین رفته است و بدون مطالعه بافت این منطقه را برهم زده‌ایم. اعتقاد دارم اگر 10 سال دیگر در آنجا هزینه کنیم، این محور به یک راسته فرهنگی تبدیل نمی‌شود. قطعا اولین شرط اجرای طرح بازگشایی محور 17 شهریور رضایتمندی و مشارکت مردم است، چراکه اگر اینطور نباشد، قطعا بار دیگر اجرای این پروژه با مشکلات و معضلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

در ادامه مسجد جامعی نیز با اشاره به هدف محور 17 شهریور به راسته فرهنگی و مذهبی گفت: مراسم فرهنگی و مذهبی از جمله سینه‌زنی در طول تاریخ شکل گرفته است و در ایام مختلفی چون نوروز و اعیاد مردم به امامزاده‌ها می‌روند. این امری است که در طول تاریخ شکل گرفته است. اگر امروز میدان انقلاب به یک راسته فرهنگی تبدیل شده است، به دلیل شرایطی بود که از قبل در این محور حاکم بوده که در این باره می‌توان به وجود دانشگاه تهران، سینماهای متعدد و راسته کتاب‌فروشی‌ها اشاره کرد.

وی تاکید کرد: اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که 98 درصد مردم مخالف اجرای طرح پیاده‌راه 17 شهریور است، مقاومت در برابر این موضوع نباید داشته باشیم. باید این اشتباه را جبران کنیم و به خاطر این اشتباه من از مردم عذرخواهی می‌کنم.

مسجدجامعی با اشاره به انجام نظرسنجی کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: باید 98 درصدی که موافق بازگشایی خیابان 17 شهریور هستند مبنا قرار داده شوند و این محور باز شود تا ثابت شود حرف مرد دو تا است و از این طریق این اشتباه جبران شود.

مسجدجامعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از وجود المان‌های آهنی میدان امام حسین (ع) انتقاد کرد و افزود: به کارگیری این حجم از آهن در میدان امام حسین (ع) با منطق معماری هماهنگی ندارد.

حل معضلات محور 17 شهریور نیازمند به کارگیری مشاوران مورد اعتماد است

در ادامه دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اقبال شاکری درخصوص بازگشایی محور 17 شهریور گفت: در نخستین گام باید مشاور اجرای پروژه خیابان 17 شهریور از همه پروژه‌های خدمات شهری حذف شود چراکه براساس گزارشات اشتباه این مشاور بوده است که چنین پروژه‌ای به اشتباه اجرا شده است.

شاکری تاکید کرد: معتقدم همه باید کمک کنیم تا این محور از خیابان صفا تا شهدا به صورت دو طرفه بازگشایی شود و در اجرای این پروژه‌ها و حل مشکلات محور 17 شهریور نیز باید از مشاورانی که مورد اعتماد هستند بهره بگیریم.

در ادامه محسن سرخو، در حمایت از بازگشایی محور 17 شهریور گفت: قطعا نظرات کسبه به دلیل اینکه از صبح تا شب با عوارض خیابان سروکار دارند، باید بر نظرات ساکنان ارجحیت داشته باشد.

وی با اشاره به انجام نظرسنجی توسط کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: اینکه از کسبه و ساکنان سوال شود که آیا قیمت املاک شما افزایش داشته است یا خیر، سوالی غیر کارشناسی بوده و باید در اکثر نظرسنجی‌ها نیز حداکثر دقت در نظر گرفته شود.

سرخو تاکید کرد: تقاضا می‌کنم براساس مباحث مطرح شده محور 17 شهریور دقیقا به شکل قبلی بازگردد و در این راستا نیز نیاز به فازبندی وجود ندارد. البته بهره‌گیری از اتوبوس‌های پاک در این مسیر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

جدیدی: با نصب ضریح قدیمی امام حسین (ع) همه مشکلات حل می‌شد

عباس جدیدی نیز درخصوص بازگشایی محور 17 شهریور گفت: در کشور ما ضریح ارزشمندی برای حرم امام حسین (ع) ساخته شد و مردم کشور با بدرقه این ضریح ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دادند. توافقی وجود داشت که پس از نصب ضریح جدید، ضریح قدیمی در میدان امام حسین (ع) گذاشته شود که دولت عراق از دادن ضریح قدیمی خودداری کرد.

وی ادامه داد: این مشکل باید از طریق وزارت امور خارجه دنبال شود چراکه با نصب ضریح قدیمی امام حسین (ع) در این میدان مشکلات حل می‌شد.

در پی این اظهار نظر عباس جدیدی، ریاست شورای اسلامی شهر تهران گفت: توافقی برای دادن ضریح قدیمی امام حسین (ع) به کشورمان وجود نداشت و تنها انتظار می‌رفت با نصب ضریح جدید، ضریح قدیمی امام حسین (ع) به کشور ایران داده شود.

چمران افزود: البته ما با نهضت پیاده‌راه‌سازی مخالفتی نداریم بلکه با پیاده‌راه‌سازی‌های نامناسب مخالف هستیم به طوری که در حال حاضر نیز ایجاد پیاده‌راه در محور ولیعصر در دست مطالعه است.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص بازگشایی محور 17 شهریور گفت: باید مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل که در این محور تلاش بسیاری کردند، توضیحات خود را ارائه دهند.

وی خطاب به عباس جدیدی گفت: قرار نیست ما ضریح قدیمی امام حسین (ع) را در این میدان قرار دهیم تا مردم بخواهند آن را زیارت کنند. چنین قراری وجود نداشته و نباید طوری حرف زد که متهم به بت‌پرستی شویم. همچنین نباید موضوعی مانند ایجاد پیاده در محور ولیعصر را مطرح کنیم چراکه طرح چنین موضوع‌هایی می‌تواند در قیمت‌ها به صورت آنی تاثیرگذار باشد. در محور ولیعصر اعتقاد داریم که باید پارکینگ‌ها و دسترسی‌های مناسب ایجاد شود و برای سواره‌روها محدودیتی ایجاد کنیم که بی‌تردید این موارد به نفع شهر خواهد بود اگر با مطالعه انجام شود.

در ادامه محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تقدیر از نظرسنجی که توسط کمیسیون نظارت حقوقی شورای اسلامی شهر تهران انجام شده است، گفت: شورای اسلامی شهر تهران باید مبتنی بر مطالعات امکان‌سنجی حرکت و تصمیم‌گیری کند. بی‌تردید تصمیم‌گیری براساس مطالعات کارشناسی نتایجی خواهد داشت که به نفع شهر تهران خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر برخی از اعضای شورا نظرات کارشناسی دارند اما با توجه به حضور اصحاب رسانه تلاش می‌کنند با افکار عمومی همراهی کنند. این مساله متاسفانه باعث خواهد شد تصمیم‌گیری‌ها براساس مطالعات کارشناسی نباشد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در نظرسنجی انجام شده 50 درصد با شرایط فعلی موافق هستند و 50 درصد مابقی نیز 26 درصد در صورت نوبدن معتادان از پروژه 17 شهریور راضی خواهند بود. در حقیقت به طور مجموع 75 درصد ساکنان محور 17 شهریور از ظرفیت فعلی راضی هستند.

سالاری ادامه داد: باید در مطالعاتمان به همه جوانب به طور کامل توجه داشته باشیم چراکه ممکن است در جایی که پیاده‌راه وجود ندارد نیز کسبه از شرایط اقتصادی ناراضی باشند. باید این موارد در مطالعات به طور کامل در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه پیاده‌راه‌سازی نهضت است و باید در شهر تهران به سمت پیاده‌راه‌سازی حرکت کنیم افزود: البته باید در راستای اجرای پروژه پیاده‌راه سازی ظرفیت‌ها و زمینه‌های آن از جمله توسعه مترو، خطوط بی‌آرتی و ال‌آرتی ایجاد شود. متاسفانه امروز 80 درصد سطح خیابان‌ها را ماشین‌ها اشغال کرده‌اند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که پروژه پیاده‌راه 17 شهریور به اصل نهضت پیاده‌راه‌سازی لطمه وارد نکند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید