Performancing Metrics

«خون آلود»؛ یک روز در صدر اخبار | اتاق خبر
کد خبر: 369592
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 12:42
یکی از فیلم های بخش خارج از مسابقه هفتاد و سومین دوره فستیوال بین المللی ونیز ایتالیا که از چهارشنبه شب ۱۰ شهریور به راه افتاد و شنبه شب ۲۰ شهریور پایان می گیرد، کاری است به نام «خون آلود»، ساخته فیلیپ فالاردو کارگردان کانادایی.

به گزارش اتاق خبر، این یک فیلم زندگی نامه ای درباره چاک وپنر بوکسور واقعی اهل نیوجرسی آمریکا و یک واقعه ویژه در سال ۱۹۷۵ است. وپنر که شغل اصلی اش رستوران داری بود، در دنیای بوکس حرفه ای و آن هم دسته بسیار مورد توجه سنگین وزن آن تا بدان حد پیش رفت که ۴۱ سال پیش در مسابقه ای فراموش نشدنی بر سر عنوان قهرمانی جهان روبروی محمدعلی کلی افسانه ای قرار گرفت و در میان حیرت ناظران ۱۵ راند مقابل او ایستادگی کرد و فقط به سبب امتیازات حاصله بیشتر کلی تسلیم او شد و مسابقه ای را آبرومندانه واگذار کرد که خیلی ها معتقد بودند او بازنده قاطع آن با ضربه فنی و در همان راندهای اول است. محمدعلی در آن زمان در اوج قدرت و شهرت خود قرار داشت و یک سال پیشتر جورج فورمن سرشناس را در کشور آفریقایی زییر ناک اوت کرده و عنوان جهانی را از وی ستانده بود.

فیلم جدید فالاردو شرح زندگی چاک وپنر و آن مسابقه معروف است که لااقل او را یک روز در صدر اخبار قرار داد و به مطرح ترین چهره جهان تبدیل کرد.
به سبک مسیو لازار
فالاردو که با ساخت «مسیو لازار» مشهور شد و در آن فیلم از ارتباط قوی یک استاد و شاگرد سخن گفت، یک بار دیگر به سبک و سیاق آن فیلم از یک مرد به دردسر افتاده و بحران های زندگی او می گوید. وی البته از تلاش این بوکسور برای رسیدن به اوج هم می گوید ولی حقیقت وجودی چاک وپنر این است که وی شهرت و اعتباری را که برای کسب آن کوشش فراوانی کرده بود، به آسانی از دست داد و با این که یک قهرمان برای توده ها بود ولی وقتی به قهرمانی در قلوب مردم رسید، با زمختی هر چه بیشتر و سیاست پیشه گی هر چه کمتر قدر آن را ندانست. در این میان بازی قوی لیو شرایبر در رل چاک وپنر و نائومی واتس استرالیایی در نقش زن اول قصه به غنی تر شدن فیلم کمک می کنند و در نهایت فیلمی را پیش رو داریم که فراتر از بوکس درس زندگی می دهد و البته از ارزش های کشف اعتبار و رسیدن به ارزش های درون و حفظ فروتنی می گوید.
آنها عقل معاش ندارند
نقاط تشابهی بـا فیلم هـای معـروف و ۸ گانـه راکـی نیز بـا ایـن فیلم تازه مشاهده می شود و یکی از آنها وجود یک مربی و چهره پدرگونه با بازی مورگان اسپکتور بر بالای سر وپنر است و بینندگان بی اختیار به یاد مربی کاراکتر سیلوستر استالونه در فیلم های راکی و حتی خود او در ایام پیری اش (که اینک برقرار است) می افتند. دیگر فیلمی که با دیدن «The Bleeder» به یاد می آید، «مرثیه ای برای یک سنگین وزن» ساخته سال ۱۹۶۲ رالف نلسون است که آنتونی کویین فقید رل اول آن را بازی می کرد و چه چیزی جالب تر از این که محمدعلی کلی بزرگ که امسال درگذشت، در فیلم رالف نلسون در عنفوان جوانی حضوری کوتاه و نمادین دارد و در یک صحنه مشت به این سو و آن سو می اندازد تا بارزترین نماد حضور بوکس در چنین فیلمی باشد. در مجموع این فیلم درباره مبارزاتی است که شانس و اقبال با آنها یاری نمی کند تا به سزاواری های خود نرسند و حتی عقل معاش لازم را ندارند تا از شرایط بسیار سخت رهایی یابند و در صحنه بمانند.
مشخصات فیلم
عنوان: «خون آلود»
محصول: کمپانی های میله نیوم و جف رایس فیلمز
تهیه کنندگان: مایک تولین، کارل هامپ و کریستا کمپبل
سناریست ها: جف فوئرزیگ و جری استال
کارگردان: فیلیپ فالاردو
مدیر فیلمبرداری: نیکولاس بولدوک
تدوینگر: ریچارد کومئو
موسیقی متن: کوری الن جکسون
طول مدت: ۱۰۱ دقیقه
بازیگران: لیو شرایبر، نائومی واتس، الیزابت ماس، ران پرلمن، جیم گافیگان، پوچ هال، مایکل راپاپورت و مورگان اسپکتور.

بانی فیلم به نقل از Film Comment

نظرات
ADS
ADS
پربازدید