Performancing Metrics

امین حیایی:احترام به مخاطب مهمترین بخش چرخه اقتصادی سینماست | اتاق خبر
کد خبر: 369598
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 13:27
همواره در رابطه با نقش‌آفرینی حیایی در آثار کمدی، سوالی مانند این‌که آیا کمدی‌سازان سمت او می‌آیند یا او تمایل زیادی به نقش‌آفرینی در آثار کمدی دارد مطرح بوده است.

به گزارش اتاق خبر، همواره در رابطه با نقش‌آفرینی حیایی در آثار کمدی، سوالی مانند این‌که آیا کمدی‌سازان سمت او می‌آیند یا او تمایل زیادی به نقش‌آفرینی در آثار کمدی دارد مطرح بوده است. «خرج عروسی بیشتر است یا عزا، بهتر است عزا رو توو عروسی و عروسی رو توو عزا گرفت که خرجش کمتر بشه.» این کوتاه گفتنی از قصه فیلم سینمایی «ناردون» است، فیلمی که با کارگردانی فریدون حسن‌پور چند روزی می‌شود که به پرده اکران سینماهای کشور رسیده است. یکی از محوری‌ترین بازیگران این اثر امین حیایی است. بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون که پس از نقش‌آفرینی در سه‌گانه «اخراجی‌ها» بیشتر در آثار کمدی ظاهر شده است و این بار نیز خودش را با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «ناردون» در ژانر کمدی تکرار کرد.

احترام به مخاطب مهم ترین بخش چرخه اقتصادی سینماست

 

حیایی با نقش‌آفرینی در آثاری همچون «مزاحم» نشان داد که مستعد است و می‌تواند در نقش منجی گیشه سینما، در اواخر دهه 70 به بعد ظاهر شود.خیلی از منتقدان براین باور هستند که امین حیایی آن‌طور که باید و شاید قدرخودش را ندانسته است وگرنه موقعیت وی در سینمای ایران حال حاضر باید به مراتب از وضعیت فعلی رفیع‌تر باشد.

همواره در رابطه با نقش‌آفرینی حیایی در آثار کمدی، سوالی مانند این‌که آیا کمدی‌سازان سمت او می‌آیند یا او تمایل زیادی به نقش‌آفرینی در آثار کمدی دارد مطرح بوده است.

بدون شک حیایی 46 ساله یکی از ستارگان محبوب بازیگری سینمای ایران است که همواره حواشی دامنگیر فعالیت وی شده است. شاید بزرگ‌ترین آن نقش‌آفرینی در آثار مسعود ده نمکی و فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» ابوالقاسم طالبی بوده است. حال با وی -که تازه از سفر آمده بود- به‌مناسبت ایفای نقش در فیلم سینمایی «ناردون» -که این روزها بر پرده سینماهای کشور است- به گفت و گو نشسته‌ایم.

 

 

به‌عنوان سوال نخست، سناریوی «ناردون» چه شاخصه‌‌‌هایی برای نقش‌آفرینی داشت که امین حیایی راغب به نقش‌آفرینی در آن شد؟

 

«ناردون» جزو كارهاى سخت سينمايى و پر لوكيشن به حساب مى‌آيد كه این‌روزها، در كنار فيلم سینمایی «فروشنده» اصغر فرهادی، مخاطب خود را دارد. تا جايى كه در فضاى مجازى با دوستداران سينما و مردم در ارتباط هستم، بخش عمده مخاطبان «ناردون» این اثر را دوست داشتند و تماشای آن را به یکدیگر توصیه می‌کردند. اميدوارم در سينما اتفاق خوبى براى تمام آثار رخ دهد تا بتوانيم مخاطبان و هواداران بيشترى براى سينما جذب كنيم.

آثاری که در مدیوم سینما ساخته ‌می‌شود، باید آن‌قدر دارای صلابت و شیوایی باشد تا مخاطب برای تماشای آن تمایل پیدا کند و دفعات حضورش در سینما تکرار پیدا کند زیرا چرخه گردش مالی و اقتصادی سینما از سوی مخاطب به حرکت درمی‌آید. پس باید به مخاطب احترام گذاشت، مخاطبی که برای تماشای آثار سینمایی به سینما می‌آید، باید محترم شمرده شود.

 

آیا نقش‌آفرینی در «ناردون» را در کارنامه بازیگری خود گامی رو به جلو، به حساب می‌آورید؟

 

بله؛ کاملا.

احترام به مخاطب مهم ترین بخش چرخه اقتصادی سینماست

 

ناردون هم مثل آثاری که در این چند ساله بازی کرده‌اید در ژانر کمدی است و به شکلی نیز در فضای چهره‌پردازی و نوع ایفای نقش خیلی دور از کاراکترهای این چند ساله شما نیست، چه مواردی در این فیلمنامه و نقش می‌بینید که آن را گامی رو به جلو در پرونده هنری خود می‌دانید؟

 

براى حضور در هر پروژه سینمایی و تلویزیونی اولین ملاک شخصی‌ام -که بسیارنیز برایم مهم و حائز اهمیت است- فضای فیلمنامه و عواملی محسوب می‌شود که در آن اثر قرار است با آن‌ها همراه باشم. وقتی انتخاب خود را کرده‌ام و به نتیجه مثبت برای بودن در یک پروژه سینمایی رسیده‌ام دیگر با انرژى كامل حضور پیدا می‌کنم. در فیلم سینمایی «ناردون» همه عوامل حرفه‌اى بودند از سوی دیگر، وجود تهيه‌كننده خوب و کارآمد در آثار سينمايى نعمت است كه منصور سهراب‌پور، از جمله تهيه‌كنندگان خوب و دلسوز است که در كنار عوامل این فیلم بود كه اين خود در روند كار خيلى تاثیرگذار بود.

نکته‌ای که تمایل دارم دراین بخش گفت‌وگو به آن اشاره‌ای داشته باشم این است که این اثر در بخش خصوصی ساخته شده است و باید از محصولاتی که در این بخش ساخته و عرضه می‌شود، حمایت به عمل آورد. کما این‌که در تمام کشورها نگاه حمایتی به بخش خصوصی است و باید این نگاه در سینمای ایران هم حاکم شود، بایدی که سال‌هاست از آن گفته می‌شود ولی توجه مناسب صورت نمی‌گیرد. باید از تهیه‌کنندگان آثاری مانند «ناردون» حمایت به عمل آورد زیرا آن‌ها باعث تنفس بخش خصوصی هستند و اگر دلسرد شوند سینما دوباره به روزهایی بازمی‌گردد که سالن‌ها لبریز از خالی بود!

 

خیلی از منتقدان بر این باورند که موضوعات آثاری همچون «ناردون» نمی‌تواند از تمام پتانسیل امین حیایی استفاده کند، خودتان قائل به این مسئله هستید؟

خیر، اتفاقا من سعى كردم در هر ژانرى كه بازى می‌كنم تمام توان خودم را بگذارم تا نقش به‌درستى ايفا شود و فيلمنامه طنز و غير طنز برام فرقى نمى‌كند، قصه درست و عوامل مهم‌ترين اصل براى انتخاب من بوده است.

 

 

از فعالیت‌های آینده خودتان بگویید؟ همچنین انگار قصد ارائه فیلم نمایش «قحطی نور» در شبکه نمایش خانگی را دارید؟

درباره دو پروژه سينمايى صحبت كرده‌ايم و قراردادی هم برای فیلم سينمايى «شعله‌ور» به کارگردانی حميد نعمت‌اله و تهيه‌كنندگى محمدرضا شفيعى به امضا رساندم که از اول مهرماه فیلمبرداری آن در سیستان و بلوچستان آغاز خواهد شد.

در ضمن مشغول انجام دادن كارهاى مربوط به سى‌دى تئاتر« قحطى نور» هستم كه چند سال پيش در تالار وحدت نمایشنامه آن را روی صحنه بردیم، تا هرچه سریع‌تر بتوانیم فیلم آن را در اختيار عزيزان و عموم قرار بدهیم.

 

 

مسعود احمدی

صبا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید