Performancing Metrics

تعیین تکلیف نیروگاه اسقاطی در دولت یازدهم | اتاق خبر
کد خبر: 369692
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1395 - 00:10
طرح از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده این بار با مجوز شورای اقتصاد با عنوان بازسازی در ردیف اجرا قرار گرفت تا شاید دولت یازدهم در زمان باقی‌مانده خود بتواند وضعیت نیروگاه‌ها را ساماندهی کند.

اتاق خبر: در حال حاضر ۳۰۰۰ نیروگاه فرسوده با راندمان کمتر از ۳۰ درصد در کشور فعالیت می کنند که مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و از محل منابع مالی صرفه جویی در انرژی، زمینه بازسازی و نوسازی ۱۳ نیروگاه بخاری و یک نیروگاه گازی با استفاده از مصوبه شورای اقتصاد فراهم شده است.

همچنین شرکت‌های تولید نیروی برق با توجه به دارایی‌های موجود موظف‌اند، برنامه‌های عملیاتی جهت بهسازی، نوسازی و یا بازنشستگی نیروگاه‌های تحت نظارت و محل تأمین منابع مالی مربوطه را اعلام و اقدام کنندعلاوه بر این باتوجه به برنامه‌ریزی‌های موجود جهت احداث نیروگاه‌های جدید در کشور، شرکت‌های تولید نیروی برق، می‌توانند بر طبق قانون بخشی از منابع مالی برای احداث نیروگاه را به نوسازی و بهسازی نیروگاه‌های قدیمی اختصاص دهند.

در این راستا هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در خصوص اقدامات وزارت نیرو برای از رده خارج کردن نیروگاه های فرسوده به ایسنا گفت:با توجه به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا دیگر استفاده از نیروگاه های اسقاطی اقتصادی نیست و با وجود نیروگاه های سیکل ترکیبی دیگر جایی برای فعالیت نیروگاه های فرسوده وجود ندارد.

به گفته وی استراتژی صنعت برق این است که راندمان نیروگاه ها افزایش یابد لذا وزارت نیرو در صدد است که به تدریج نیروگاه های قدیمی را بازنشسته کند که برای این مساله نیز تمهیداتی را لحاظ کرده است در این راستا بخشی از پروژه‌های افزایش راندمان آغاز شده  و امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم با قرار گرفتن نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در قالب یک حرکت اقتصادی نیروگاه‌های اسقاطی را از رده خارج کنیم.

خروج نیروگاه‌های قدیمی از رده تولید و توجه به نیروگاه‌های جدید بی شک نیازمند اهتمام مالی است که البته اخیرا با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران می‌توان به ارتقا ظرفیت برقی کشور و به‌روزرسانی نیروگاه‌ها امید داشت.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید