Performancing Metrics

رونق صنایع کوچک و متوسط موتور محرکه توسعه اقتصادی استان کرمانشاه | اتاق خبر
کد خبر: 369724
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1395 - 01:11
در حالی استان کرمانشاه امروز یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا محسوب می شود که رونق صنایع کوچک و متوسط می تواند گامی بلند برای رفع این مشکل و رونق اقتصادی استان باشد.

اتاق خبر:امروز اکثر کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه صنعتی، توسعه همه ­جانبه اقتصادی را به همراه دارد و از سوی دیگر دستیابی به توسعه صنعتی نیز نیازمند وجود یک راهبرد توسعه منسجم و عملیاتی و نیز عزم جدی ملی برای حرکت در این مسیر است.
کرمانشاه که از لحاظ وضعیت جغرافیایی موقعیتی راهبردی دارد یکی از استان هایی است که به دلیل دارا بودن مرز طولانی با کشور عراق در خصوص صادرات وضعیت مناسبی دارد به گونه ای که بیش از 50 درصد از کل صادرات کشورمان به عراق از مرزهای این استان صورت می گیرد.
داشتن دو مرز رسمی و فعال و چند بازارچه برای صادرات و واردات شرایطی را ایجاد کرده که واحدهای تولیدی و صنعتی استان با بهره مندی از این مزایا می توانند نهایت تولید و فروش را داشته باشند اما متاسفانه در شرایط کنونی وضعیت این گونه نیست.
رکود تعدادی از واحدهای صنعتی که عمده آن ها واحدهای کوچک و متوسط هستند باعث شده چرخ صنعت کرمانشاه خوب نچرخد البته طی یکسال اخیر تا حدی این مشکل در حال مرتفع شدن است و تعدادی از آن ها دوباره به چرخه تولید بازگشته اند.

**وجود 945 واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود 945 واحد صنعتی کوچک و متوسط در استان گفت: 905 فقره از این تعداد را واحدهای کوچک و 40 فقره را نیز واحدهای متوسط تشکیل می دهند.
محسن رستمی خاطرنشان کرد: واحدهایی که تا سقف 50 نفر اشتغالزایی داشته باشند را واحدهای کوچک و تا سقف یکصد نفر اشتغالزایی را واحدهای صنعتی متوسط می نامند.
وی در ادامه و با بیان اینکه از این تعداد تاکنون 934 واحد در سایت 'بهین یاب' ثبت نام کرده اند، گفت: 651 مورد از این واحدها در جلسات مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده اند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یادآورشد: 593 واحد صنعتی استان تاکنون برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند که 409 مورد در مرحله عقد قرارداد هستند.
وی گفت: هم اکنون نیز بانک ها با 176 واحد معرفی شده عقد قرارداد کرده اند و به 173 واحد نیز تسهیلات پرداخت نموده اند.
رستمی، مقدار تسهیلات پرداخت شده به واحدهای صنعتی را 807 میلیارد و 850 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: از این بابت دومین استان کشور هستیم که تاکنون موفق به دریافت این مقدار تسهیلات شده ایم.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای کل واحدهای صنعتی استان را چهار هزار و 220 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی همچنین با اشاره به اشتغالزایی خوبی که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می توانند به همراه داشته باشند، گفت: 173 واحد صنعتی که موفق به دریافت تسهیلات شده اند می توانند زمینه اشتغال حدود 800 نفر را فراهم کنند.

** 17 واحد صنعتی در یکسال اخیر فعال شده است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، از فعال سازی ۱۷ واحد راکد صنعتی در یکسال اخیر خبر داد و گفت: این واحدها با حمایت های ویژه دولت دوباره شروع به کار کرده اند.
نعمت الله حقیقی ادامه داد: استان کرمانشاه از لحاظ ظرفیت اشتغالزایی واحدهای صنعتی رتبه نخست غرب کشور و از لحاظ داشتن واحدهای صنعتی نیز رتبه چهارم را دارا می باشد.
وی همچنین از راه اندازی یک صد واحد تولیدی کوچک با چهار هزار نفر اشتغالزایی تا پایان سال را یکی از برنامه های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرد.
وی در ادامه به وضعیت معادن کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۶۰ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تا پایان سال ۱۵ واحد معدنی دیگر نیز به بهره برداری می رسد که افزون بر ۳۰۰ فرصت شغلی را ایجاد می کنند.

** اشتغال بیش از یکصد هزار نفر در بخش های صنعت، معدن و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در ادامه به میزان اشتغال ایجاد شده بخش صنعت، معدن و تجارت استان نیز اشاره و اظهار کرد: هم اکنون حدود 70 هزار نفر در بخش تجارت، 30 هزار نفر در بخش صنعت و 2 هزار و 500 نفر در بخش معدن در استان به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.
وی در پایان مهار گرانی، رفع بیکاری، تقویت تولید داخلی و حل مشکل رکود را از مهمترین برنامه های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری عنوان کرد و گفت: تحقق آن ها به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک بسیار زیادی می کند.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید