Performancing Metrics

700 هکتار از مراتع کردستان امسال در آتش سوخت | اتاق خبر
کد خبر: 369894
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1395 - 18:38
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 135 مورد آتش سوزی در مراتع این استان رخ داده که بر اثر آنها 700 هکتار از مراتع کردستان در آتش سوخت .

اتاق خبر:پیمان باباپیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان آتش سوزی در مراتع این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 49 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: این آتش سوزی ها بیشتر در مناطق جنگلی شهرستان های بانه و مریوان اتفاق افتاده و با توجه به واکنش سریع ماموران یگان حفاظت و جوامع محلی در فاصله زمانی بسیار کوتاهی خاموش شدند.
باباپیری گفت: اقدام به موقع و سریع در خاموش کردن این آتش سوزی ها بویژه در مناطق جنگلی ضمن ممانعت از گسترش آتش سوزی باعث می شود که به درختان آسیب های جدی وارد نشود.
وی اظهار کرد: جنگل های این استان که جز جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و برای رشد و احیای هر اصله درخت بلوطی که دچار آتش سوزی می شود، در حدود 50 سال زمان لازم است.
باباپیری با اشاره به عوامل آتش سوزی در مراتع و جنگل های این استان افزود: آتش سوزی ها در مراتع و جنگلها اغلب بر اثر عوامل مختلف طبیعی و غیرطبیعی ایجاد می شوند که می تواند زیست بوم (اکوسیستم) خاک را تغییر دهد.
وی از شهروندان، دامداران، گردشگران و کشاورزان خواست برای پیشگیری از حوادث و نابودی منابع طبیعی، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از آتش سوزی رعایت کنند.
باباپیری گفت: کشاورزان پس از برداشت محصولات از آتش زدن مزارع خودداری کنند، چون این کار علاوه بر این که مواد آلی و موجودات مفید خاک را از بین می برد، موجب سرایت آتش به مراتع همجوار و از بین رفتن علوفه احشام و تخریب ساختمان خاک نیز می شود.
وی به شهروندان و گردشگران نیز توصیه کرد در صورت نیاز به افروختن آتش، موارد ایمنی را به دقت رعایت و قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان همچنین از شهروندان خواست هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین و یا روشن کردن آتش به منظور تفریح خودداری کنند چرا که این عمل آنها موجب از بین رفتن بوته ها، حساسیت زمین به فرسایش، وقوع سیل و آلودگی محیط زیست می شود.
وی با اشاره به وجود شماره تلفن گویای 1504 منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخریب مراتع می توانند با تماس با شماره تلفن رایگان 1504 به ماموران این اداره اطلاع رسانی کنند.
از مساحت 2 میلیون و937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان374 هزار هکتار است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید