Performancing Metrics

انفجار مین همچنان در مناطق غربی کشور حادثه آفرین است | اتاق خبر
کد خبر: 369900
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1395 - 19:22
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین، از انفجار 2 قبضه مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: در اثر این انفجارها ، 2 تن از رانندگان 2 دستگاه بولدوزر دچار موج گرفتگی شدند.

اتاق خبر:نعمت الله نازپرورده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در 16 شهریور حوالی پاسگاه مرزی پرویزخان یک دستگاه بولدوز متعلق به شرکت جهاد نصر در حین انجام عملیات پاکسازی با یک قبضه مین به جانده از دوران جنگ تحمیلی برخورد می کند که در اثر انفجار، راننده آن دچار موج گرفتگی می شود و به خودروی سنگین نیز خسارت وارد می شود.
وی بیان کرد: در 17 شهریور نیز یک دستگاه بولدوز متعلق به شرکت سفیران عمران پایدار در منطقه رضاآباد از توابع قصرشیرین در حین انجام عملیات پاکسازی با یک قبضه مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی برخورد می کند که در اثر انفجار راننده آن دچار موج گرفتگی می شود و به خودروی سنگین نیز خسارت وارد می شود.
وی اضافه کرد که رانندگان این وسائط نقلیه سنگین برای بهبود شرایط جسمانی و ادامه وضعیت درمان به بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس قصرشیرین اعزام شدند.
از ابتدای امسال تاکنون 11 مورد انفجار مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان به وقوع پیوست که در سه مورد آن 11 راس گوسفند تلف شدند و در هشت انفجار دیگر نیز به پنج دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین زدایی و یک دستگاه گریدر و 2 دستگاه کمباین خسارت مادی وارد شد و هفت تن نیز دچار موج گرفتگی شدند.
با گذشت 28 سال از پایان جنگ تحمیلی، مرزنشینان مناطق غربی استان کرمانشاه، همچون ساکنان سایر مناطق مرزی همچنان قربانی مین های خاموش و انفجار مهمات عمل نکرده می شوند.
پارسال در مجموع بر اثر 35 مورد انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین 6 تن کشته و 31 نفر نیز مجروح شدند.
نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده به مین حادثه دیدگان را شامل می شوند.
جشن پاکسازی 700 هزار هکتار از زمین های آلوده به مین استان کرمانشاه بهمن ماه سال 91 با حضور مسوولان برگزار شد اما با این وجود از آن زمان تاکنون چند مورد برخورد خودرو یا انسان با مین های باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی در نواحی مرزی این استان مشاهده شده است.
اکنون 2 شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 12 گروه با یکصد عضو، در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری و پاکسازی اراضی آلوده به مین هستند.
با وجود تلاش بی وقفه نیروهای پاکسازی میدان های مین تاکنون تعدادی از مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه بویژه مرزداران، عشایر و نیروهای پاکسازی اراضی آلوده به مین در شهرستان قصرشیرین در اثر برخورد و یا انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی شهید، جانباز، مجروح و معلول شده اند.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که در زمان جنگ تحمیلی 2 سال کامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و جنگ هشت ساله تحمیلی از این منطقه غربی کشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز در این منطقه بود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید