Performancing Metrics

جزئیات حادثه مترو از زبان معاون شهردار | اتاق خبر
کد خبر: 369907
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1395 - 20:15
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: حادثه شب گذشته مترو از اتفاقات نادر بوده و تیم کارشناسی در حال بررسی علت این حادثه است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، مازیار حسینی در نشستی خبری به ابعاد مختلف حادثه روز گذشته ایستگاه کیانشهر پرداخت و گفت: در حال حاضر ما ۲۰ هزار نفر مجاهد فی سبیل الله در زیر خاک شهر تهران داریم که در حال ساخت صد کیلومتر مترو و ۱۷ ایستگاه هستند که قرار است تا سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما انقلاب ساخت مترو در پایتخت را داریم و حدود ۵۶ درصد از آنچه که در طول تاریخ مترو ساخته شده، طی امسال و سال آینده ساخته و به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: این انقلاب زیرزمینی و حجم گسترده کار را می توانیم یک مجاهدت خاموش بدانیم.

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه در ادبیات فنی، ساخت تونل از پرریسک ترین کارهای فنی است، گفت: بزرگترین حوادث در کارهای زیرزمینی رخ داده است. حال این کارها به شکل کار معدن باشد یا کار مترو و تونل.

حسینی با بیان اینکه حادثه در هر پروژه ای محتمل است، گفت: هر چند یک حادثه هم برای ما قابل پذیرش نیست و ایمنی جزء خط قرمزهای مدیریت شهری محسوب می شود. در بحث ایمنی در درجه اول افرادی که در پروژه مشغول کار هستند و مردمی که در مجاورت آن زندگی می کنند مورد تاکید هستند.

وی با بیان اینکه در پروژه های عمرانی اصل بر سرعت، صحت و دقت است، گفت: هرگز ایمنی را فدای سرعت نخواهیم کرد. هرچند به دلیل تیم حرفه ای و پر سابقه توانسته ایم با سرعت رکوردها را جابجا کنیم، اما این رکورد زنی ها باعث نادیده گرفتن ایمنی نشده است. در این حادثه نیز مسئول HSE در محل حادثه حضور داشته که در عکس ها نیز مشخص است و خوشبختانه سالم از این حادثه سالم بیرون آمده است و اینطور نبوده که برخی عنوان کردند که مسئول کنترل کیفیت در صحنه حاضر نبوده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به نصب تابلوهایی در پروژه های عمرانی که آخرین زمان حادثه را مشخص می کند، گفت: در تمامی پروژه های عمرانی شهر تهران چنین تابلوهایی نصب شده همانطور که در تمام دنیا وجود دارد. زیرا با درس آموزی از این حوادث می توان از تکرار آن جلوگیری کرد.

حسینی با بیان اینکه اتهام اینکه به دلیل سرعت، ایمنی نادیده گرفته شده، اتهام درستی نیست، گفت: کیفیت کارهایی که در سطح شهر تهران مانند بزرگراه صدر، شهدای خلیج فارس و پل طبیعت انجام شده، شاهد و گواه این امر است.

وی حادثه ایستگاه کیانشهر را از ۳ منظر تحلیل کرد و گفت: می توان از نگاه فنی، مدیریت بحران و فضای سیاسی حاکم به این موضوع پرداخت. خبرهای کذبی که پس از این حادثه در فضاهای خبری غیر رسمی منتشر شد. اخباری که آمار و ارقام اشتباه اعلام می کرد و کاملاً متناقض بود. کدهایی که این حادثه را با حوادث دیگر همانندسازی می کرد. کلیدواژه ریزش یا بزرگ کردن واقعه، شرطی کردن جامعه بر روی برخی از واژه ها و اعلام خبرهایی که به نقل از کسانی بود که مسئولیتی در این زمینه نداشتند و این حادثه نیز از تکنیک دروغ هر چه بزرگتر، باورپذیرتر استفاده شد تا آنجا که اعلام شد تا ۷۰ نفر فوتی و مفقودی داشتیم.

حسینی در خصوص عدم پاسخ سریع به خبرنگاران گفت: روز گذشته هزار تماس از سراسر کشور به من شد. در همین حین مسئولیت نجات جان همکارانم را نیز داشتم. به نظر می رسد کسانی پاسخگویی کردند که مرجع درستی برای اعلام این اخبار نبودند.

معاون شهردار تهران با تشریح حادثه از نگاه فنی گفت: سه سال پیش این تونل توسط دستگاه TDN احداث شده است. روش کار به این صورت است که این دستگاه تونل را حفر می کند. سیگمنت گذاری کرده و یک لاین آماده در اختیار ما می گذارد. یکی از روش های ما این است که از بالا زمین را حفر کرده و ایستگاه ها را نصب می کنیم. در طول ایستگاه توسط بیل مکانیکی سیگمنت ها برداشته می شود که به صورت رینگ، رینگ است. در این حادثه سیگمنت های رینگ اول برداشته شده، اما در یک حادثه نادر به صورت دومینه ای تمام سیگمنت های این ایستگاه ریزش پیدا کرده است که این حادثه بسیار نادر است. حتی برخی از کارشناسان این پیش بینی را کرده اند که احتمال خراب کاری وجود دارد که ما هیچ ادله ای برای صحت این موضوع در دست نداریم و نمی توانیم آن را تائید کنیم و تنها می توانیم بگوییم به شدت نادر بوده است.

حسینی با بیان اینکه این حادثه یک حادثه کارگاهی بوده نه آنچه که عنوان می شود نشست زمین، گفت: احتمال خطای انسانی نیز وجود دارد اما در حال حاضر برای قطعی شدن تمامی احتمالات کمیته ای کارشناسی برای بررسی حادثه تشکیل شده است که امیدواریم تا هفته آینده گزارش نهایی در این زمینه تهیه و نتایج آن اعلام شود.

معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به حضور غیر ضروری برخی نیروهای امدادی، گفت: به طور معمول در حوادث اولین تیمی که به محل حادثه اعزام می شود، تیم ارزیاب است، سپس این تیم اعلام می کند که چه میزان تجهیزات و چه تعداد نیروی انسانی به محل اعزام شود، اما ما در این حادثه شاهد بودیم که همه نیروهای امدادی با همه توان و امکانات بدون ارزیابی پای کار بودند. در حالی که بسیاری از این نیروها کار را دچار اختلال کرده بودند. ما یک تیم جمع و جور ۵-۶ نفره از سگ های زنده یاب هلال احمر می خواستیم، باقی این افراد مازاد و تماشاچی بودند. همچنین ما نیاز به تیم جستجو و نجات آتش نشانی داشتیم، بنابراین تجهیزات اطفای حریق بلااستفاده بود. اما به دلیل فشارهای روانی که وجود دارد، تمامی نیروهای امدادی با تمام توان تلاش می کنند در صحنه حاضر باشند. در حالی که یک تیم جمع و جور امدادی و کارآمد بسیار مفیدتر از نیروهایی است که در این زمان نیازی به آنها نیست.

حسینی با بیان اینکه باید از اینگونه حوادث درس آموزی کرد تا تکرار نشود، گفت: متاسفانه بعضی شرایط را به گونه ای می کنند که بار روانی کار بالا روند، کسانی که این بار روانی را ایجاد می کنند، افراد معتدل دوجناح نیستند، بلکه تندروهایی هستند که می خواهند خدمت به مردم متوقف شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص احتمال خطای انسانی گفت: این موضوع بعید نیست اما باید توسط گروه کارشناسی بررسی شود و مشخص شود آیا علت واقعی حوادث سهل انگاری و خطای انسانی است یا نه؟ اما تاکید می کنم که اولویت اصلی پروژه های شهری ایمنی است و ما به خاطر سرعت ایمنی را فدا نکرده ایم، حداقل در این حادثه که ۳ سال از ایجاد تونل گذشته است، سرعت ملاک نبوده است.

وی با رد برخی اخبار در خصوص حادثه امروز صبح کوهسار گفت: امروز یکی از کارکنان این خط دچار مشکل شد اما اینگونه اخبار منتشر شد.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید