Performancing Metrics

هیچکس حق ادعای مالکیت بر کعبه را ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 370046
تاریخ انتشار: 19 شهریور 1395 - 23:08
قاضی عسکر در نماز جمعه تهران:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) تصریح کرد: «خانه کعبه، خانه‌ای آزاد است، هیچ‌یک از مردم بر آن تسلط ندارند و هیچ‌کس نمی تواند مالک آن باشد».
قاضي عسكر

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «قاضی عسکر» که امروز جمعه (19 شهریور) سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته بود، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری گفت: در چند روز گذشته پیام بسیار مهمی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد و در دیدار با خانواده‌های شهدای مسجدالحرام و منا هم رهبری عزیز و بزرگوار سخنان بسیار جامع و مهمی را ایراد فرمودند.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری محورهای مهمی داشتند که طبیعتاً پرداختن به آنها زمان زیادی می‌طلبد. من امروز می‌خواهم به یک بخش مهم آن اشاره و مبانی دینی آن را بیان کنم.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که "باید جهان اسلام برای مدیریت حج فکری کند و در این زمینه چاره‌اندیشی شود" گفت: این بحث ممکن است در ذهن خیلی‌ها مطرح شود که چگونه ممکن است دو شهر در یک کشور باشد، اما دیگران بخواهند در مورد اداره آن اظهارنظر کنند؟

«قاضی عسکر» توضیح داد: پاسخ این است که مالکیت این دو شهر مربوط به همان کشوری است که مکه و مدینه در آن قرار دارد. بحث مالکیت این دو شهر نیست، بلکه مسئله مکه، مسجدالحرام و کعبه را باید به نوعی از هم تفکیک کرد؛ یک وقت مسائل شهری مطرح است، در یک زمان بحث حج. آیا کسی می‌تواند خانه کعبه را مالک شود؟ آیا مسجدالحرام می‌تواند ملک کسی باشد؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه اظهارات خود گفت: خداوند در آیه ۲۹ سوره حج دستور داده که در بیت عتیق طواف کنند و طواف خانه خدا را انجام دهند. معنای کلمه عتیق دقیقاً به معنای ملکی است که مالک مشخص ندارد. در واقع باید گفت بر مبنای این آیه، کعبه متعلق به عموم مسلمانان است و کسی حق ادعای مالکیت آن را ندارد.

قاضی عسکر با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) تصریح کرد، ایشان می‌فرمایند «خانه کعبه، خانه‌ای آزاد است، هیچ‌یک از مردم بر آن تسلط ندارند و هیچ‌کس نمی تواند مالک آن باشد».

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه سخنان خود گفت: خداوند در سوره بقره می‌فرماید «ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم تا خانه مرا برای طواف‌کنندگان و معتکفان آماده کنند.» اینجا همه خانه، خانه خدا لقب گرفته و معلوم می‌شود هیچ‌کس نمی‌تواند در آن تسلطی داشته باشد و ادعای مالکیت کند.

وی با اشاره به برخی آیات دیگر گفت: ما آیات متعددی داریم که اگر کسی مانع حج شود، "صد عن سبیل الله" کرده و گناه بزرگی مرتکب شده است. یعنی دقیقاً همان کاری که امسال مقامات عربستانی انجام دادند و رهبر عزیز به آن اشاره کردند.

قاضی عسکر گفت: آنها مانع رفتن حجاج ایرانی به حج شدند و اکنون با کمال وقاحت در رسانه‌های مزدورشان اعلام می‌کنند که این ایرانی‌ها بودند که نیامدند! در حالیکه ما تا آخرین لحظه تلاش‌مان را برای حضور در حج انجام دادیم و آنها مانع‌تراشی کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: خداوند در قرآن می فرماید «ظالمان نمی توانند سرپرستی خانه خدا را بر عهده بگیرند»، اما سعودی ها با وجود نیرنگ های بسیار، ادعای خادمی حرمین شریفین را دارند و تصور می کنند این کارشان با اعتقاد به روز معاد و جهاد در راه خدا برابری می کند.

وی افزود: آنچه در این سال‌ها شاهد بودیم این است که آنها نتوانسته‌اند حج را درست مدیریت کنند. نتوانسته‌اند امکانات رفاهی برای مردم فراهم کنند. هنوز حجاج با مشکلات متعدد از نظر بهداشتی و امنیت روبرو هستند.

قاضی عسکر با اشاره به حادثه مسجدالحرام گفت: کدام انسان عاقلی است که نفهمد وقتی یک جرثقیل کارش تمام شده و قرار است در همان محل میلیون‌ها انسان برای عبادت حضور داشته باشند، آن جرثقیل را برندارد؟ در دادگاه‌های عربستان اعتراف کردند جرثقیل نقش داشته است، اما چرا این همه سهل انگاری؟ این چطور مدیریتی است؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به حادثه منا گفت: چطور مدیریتی است که وقتی جماعت گسترده‌ای از مومنان در طول یک خیابان حرکت می‌کنند، برای آنها آب‌رسانی نکنند و درمانگاه موقت تعبیه نشود؟ ساعت‌ها جنازه شهدا روی زمین بماند، این چه خدمت‌رسانی است که این جنازه‌ها را وسط خیابان رها کرده‌اند؟

وی افزود: متاسفانه ۴۶۵ نفر از حجاج ما در این حادثه شهید شدند و بر اساس آمار کشور عربستان تعداد کل شهدا بیش از 7400 نفر بوده است. آیا این مدیریت است؟

قاضی عسکر با انتقاد به برخی اقدامات پس از پیام رهبری گفت: اینها به جای اینکه حرف حق را بشنوند و از ظرفیت کشورهای اسلامی برای مدیریت حج استفاده کنند، بعد از پیام رهبری انقلاب، وابستگان خود را بسیج کردند، اتحادیه کشورهای عربی را به میان آوردند، علمای مزدور را بسیج کردند و مفتی عربستان که چشم ظاهر و باطنش نابینا است اعلام کرد که مردم ایران غیر مسلمان هستند.

انتهای پیام/
 
کد: 94108
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید