Performancing Metrics

مبارزه با آفت شب پره شمشاد در غرب مازندران نیاز به اعتبار دارد | اتاق خبر
کد خبر: 370180
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395 - 01:10
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران کمبود اعتبار را یکی از مشکلات اساسی در بعد پیشگیری ، مبارزه و مهار آفت شب پره شمشاد در این مناطق اعلام کرد.

اتاق خبر:درختان شمشاد یکی از گونه های ارزشمند و منحصربه فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور است که از ماه های گذشته به علت شیوع آفت شب پره ، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است و این آفت بنا به گفته مسئولان و کارشناسان مرتبط برای نخستین بار در خرداد ماه سال جاری در بوستان بنفشه منطقه نمک آبرود چالوس غرب مازندران شیوع پیدا کرده است.
سید وجیه الله موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این آفت از زمان شیوع تاکنون حدود هشت هزار هکتار از رویشگاه ها شمشاد در غرب مازندران را تحت تاثیر قرار داده است.
وی گفت : از گستره رویشگاه های شمشاد در این مناطق حدود هزار و 500 هکتار آن آلوده به این آفت بوده که تاکنون شناسایی شده است.
موسوی اظهار داشت : با توجه به شرائط رشد ، گسترش این آفت و همه گیر شدن آن در شمشادستان های جنگلی و حتی گونه های زینتی دراین منطقه برای مبارزه با این آفت با کمبود اعتبار مواجه هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران گفت : اگرچه برای پیشگیری ، مبارزه و مهار این آفت نشست های متعددی با مسئولان محلی ، استانی و حتی کشوری مرتبط برگزار و از آن زمان تاکنون هرچند اقدامات خوبی هم صورت گرفت ولی درصورت تامین نشدن اعتبارات لازم به آسانی نمی توان این آفت را از بین برد و ریشه کن کرد.
موسوی بدون اعلام میزان اعتبار مورد نیاز برای مبارزه و مهار این آفت گفت: برای پاشیدن محلول بی تی ضد این آفت و راه اندازی تله های فرمونی با هدف جمع آوری شفیره ها به ازای هرهکتار حدود 10 میلیون ریال اعتبار نیاز است که تاکنون رقمی دراین زمینه پرداخت نکرده اند .
وی اظهارداشت : در حال حاضر کارشناسان روزانه مناطق آلوده به این آفت را رصد می کنند ضمن آنکه این آفت هنوزسبب خشکیدگی گونه های شمشاد دراین مناطق نشده است و امیدوارم با تخصص اعتبارات لازم هرچه زودتر این گونه های آسیب دیده به خودپالایی طبیعی برسد.
وی تصریح کرد : بیشترین رویشگاه های آلوده به این آفت در مناطق غرب مازندران در شهرستان های نوشهر و چالوس گزارش شده است و عملیات کنترلی با استفاده از فرآورده های میکروبیولوژیکی نوعی باکتری ضد این آفت دراین مناطق صورت گرفته است.
شیوع آفت پروانه شب پره به کمتر از یک دهه پیش باز می گردد و در ابتدا در کشورهای اروپایی و در اوایل خرداد ماه سال جاری نیز توده هایی از رویشگاه شمشاد پارک بنفشه منطقه نمک آبرود چالوس نمایان شده است.
کارشناسان ، خوردگی برگ های شمشاد (پارانشیم و پهنک برگ) و باقی ماندن رگبرگها، تنیدن تارهای فراوان ، چسباندن برگ ها و سرشاخه ها ، بی برگی درختان به صورت توده ای ، وجود فضولات لاروی فراوان روی زمین و لابه لای شاخه ها ، خشکیدگی و سوختگی ظاهری درختان را به عنوان نشانه هایی از میزان خسارت این آفت به این گونه ارزشمند در این مناطق اعلام کرده اند .
حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید