Performancing Metrics

پتک«برجام» چه بلایی سر دیوار تحریم آورده است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 370195
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395 - 04:44
حدود 14 ماه از زمانی که مسئولان تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 بیانیه برجام در هتل کوبورگ وین را مقابل صدها خبرنگار قرائت کردند، می گذرد اما هنوز در داخل کشور دیدگاه های متناقضی در باره رفع تحریم ها وجود دارد.

اتاق خبر:عده ای بر این باورند که برجام آنگونه که عنوان می شد، موفق به لغو تحریم ها نشده و بخش عمده محدودیت ها و مشکلات اقتصادی سابق همچنان در ایران وجود دارد.
در مقابل دولتمردان و حامیان توافق هسته ای با مقایسه وضعیت اقتصادی و ترسیم دورنمای وضعیت آینده ایران، ادعای منتقدان را رد می کنند.
خبرنگار ایرنا برای شفاف سازی در این زمینه ابتدا به سراغ خزانه دار استان کرمانشاه رفت که جزییات درآمدها و بودجه استان را در اختیار دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت تحریم های ضدایرانی غربی ها گفت: رفع کامل این تحریم ها زمان بر است.
طهمورث الیاسی بختیاری افزود: سال گذشته و در آستانه توافق برجام هم عنوان شد که حتی اگر همین امروز همه تحریم ها برداشته شود، حداقل حدود 1.5 سال طول می کشد تا سیستم و نهادهای داخلی کشور با نهادهای جهانی هماهنگ شوند.

** بیرون نمی توان کرد الا به روزگاران
در ادامه تبع شاعرانه الیاسی گل کرد و او در توصیف بیشتر این موضوع به دیوان سعدی شیرازی گریزی زد: سعدی به روزگاران مهری نشسته در دل، بیرون نمی توان کرد الا به روزگاران.
او در عین حال دستاوردهای برجام را هم متعدد و مهم توصیف و عنوان کرد: به دنبال مذاکرات هسته ای، فضای کسب و کار بهبود یافته و آرامش و ثبات لازم در اقتصاد ایجاد شده است.
به اعتقاد الیاسی 'دیدگاه فضای بین المللی به ایران هم مثبت و امکان برنامه ریزی برای آینده کشور فراهم شده و این بی انصافی است که گفته شود، اتفاق مثبتی نیفتاده است.'
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه به مقایسه وضعیت فعلی با گذشته هم پرداخت و اظهار کرد: مشکلات گذشته همچون تورم، رشد منفی اقتصاد و بی ثباتی، آسیب های اساسی به بنیان اقتصادی و اجتماعی کشور زده است که تا سال ها قابل جبران نیست.
اکنون اما به باور الیاسی، درونمای آینده کشور روشن شده و این امید و نشاط را باید در جامعه زنده نگه داشت.
او در باره شرایط اقتصادی استان کرمانشاه با توجه به ساختار تحریم ها هم گفت: در تامین بودجه استان مشکلی نداریم اما تامین اعتبار و تکمیل طرح های مهم کمی زمانبر است.
الیاسی افزود: تعهدات دولت زیاد است زیرا هم باید وضع موجود را حفظ کند و تعهدات گذشته را انجام دهد و هم برای آینده برنامه ریزی کند.

** طرف غربی بدقولی کرده است
عضو مجلس خبرگان رهبری در عین حال معتقد است که 'طرف غربی به تمام تعهدات خود در مذاکرات عمل نکرده است.'
آیت الله محمود محمدی عراقی به خبرنگار ایرنا گفت که 'آمریکا مدعی است که تحریم ها را برداشته اما مانع از مراودات اقتصادی با ایران می شود و مردم نیز تاثیر رفع تحریم را در زندگی خود نمی بینند.'
او در عین حال ایجاد آرامش اقتصادی را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و افزود: دولت و تیم مذاکره کننده، موفقیت های خوبی در مقابل قدرت های جهانی به دست آوردند.

** بررسی توافقنامه های پسابرجامی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم بر این باور است که 'ساز و کار اعتراض ایران به نحوه اجرای برجام' یک پاشنه آشیل است.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با ایرنا در عین حال عنوان کرد که پس از برجام 52 موافقت نامه امضا شده، 3.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده و 60 میلیارد دلار ال سی و خط اعتباری باز شده است.
او البته اثر این دستاوردها را برای مردم محسوس ندانست و گفت که نمایندگان استان کرمانشاه طی جلسه ای با مدیران صنعت، معدن و تجارت استان مقرر کردند که سهم کرمانشاه از این قراردادها، سرمایه گذاری و خط اعتباری باز شده بررسی و مشخص شود.
فلاحت پیشه پیش تر هم گفته است که جمعی از نمایندگان تحقیق و تفحص از موافقتنامه های پسابرجامی را در دستور کار خود قرار داده اند تا مشخص شود که چقدر با واقعیت اقتصادی کشور همخوانی دارد.

** برجام، مسیر جدیدی برای ملت
وزیر جهاد کشاورزی که چهارم شهریور میهمان کرمانشاه بود، روایت متفاوتی را از اجرای برجام دارد.
محمود حجتی در نشست شورای اداری استان کرمانشاه گفت: اگر توافق هسته ای نبود، وضعیت امروز کشور به مراتب بدتر از ابتدای دولت یازدهم بود اما اکنون ذخیره گندم بی سابقه است؛ طوری که 14 میلیون تن گندم برای بیشتر از 20 ماه در سیلوها موجود است.
او افزود: در آن زمان تورم بالای 40 درصد، بی ثباتی بازار اقتصاد، رشد منفی اقتصادی، کاهش صادرات نفت و محدودیت ذخایر کالاهای اساسی به ویژه گندم، ایران را بشدت تحت فشار گذاشته بود و حتی کشتی های حامل مواد غذایی و نهاده های دامی کشور به دلیل وجود تحریم ها بر روی دریاها سرگردان بودند.
حجتی اظهار کرد: برجام با همه نقدهایی که ممکن است به آن باشد، در کلیت مورد توافق مسئولان کشور قرار گرفته و یک بستر و مسیر جدید را جلوی راه ملت قرار داده است.
حجتی تصریح کرد که این توفیق ها با محوریت دولت یازدهم و البته حمایت های رهبر انقلاب و سایر قوا محقق شده است.

** نجات از گرفتاری شدید
دیدگاه استاندار کرمانشاه هم به موضوع تحریم ها مثبت و او بر این اعتقاد است که 'کشور در گذشته درگیر تحریم های بزرگ و در آستانه گرفتاری شدید بود که با مدیریت آقای روحانی تحریم ها برداشته شد.'
اسدالله رازانی تاکید کرد: با همت و تلاش دولتمردان امروز ارتباط ایران با دنیا برقرار شده است.
وی عنوان کرد که حتی در شرایط تحریم نیز دولت از طرح های مهم و ملی غافل نشده و اعتبارهای کلان را هم تامین کرده است.
رازانی طرح 'سامانه گرمسیری' کرمانشاه را مثال زد و گفت که در دولت تدبیر و امید هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی اختصاص پیدا کرده است.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید