Performancing Metrics

زیان یک میلیارد دلاری بلاک باسترهای هالیوودی در تابستان | اتاق خبر
کد خبر: 370307
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395 - 19:11
مجموع ضررهای ۱۰ فیلم ضعیف استودیوهای بزرگ نشان می دهد که تابستان ۲۰۱۶ حتی از آن چیزی که انتظارش می رفت هم بدتر بود.

به گزارش اتاق خبر، استودیوهای هالیوودی روی تابستان ۲۰۱۶ شرط بزرگی بسته بودند، اما در کنار چند فیلم شکست خورده بزرگ، تنها چند برنده خود را متمایز کردند.
به خاطر فاجعه ساخت فیلم‌های با بودجه بالا که ساخت هر یک ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر خرج برداشت، با وجود اینکه تعداد بلیت‌های فروخته شده امسال تقریبا با بازه سال گذشته برابر بود، فصل اوج صنعت فیلم یک ناامیدی بزرگ را تجربه کرد. آمار محققان سایت «نامبرز» نشانگر دردی است که استودیوهایی که فیلم های‌شان نتوانستند امیدهای آن‌ها را برآورده کنند از آن رنج می‌برند؛ فیلم‌هایی مثل «بن هور» ساخته ام جی‌ام و پارامونت پیکچرز متعلق به ویاکام و «بی اف جی» ساخته استیون اسپیلبرگ و والت دیزنی.
سینمای تابستانی از نخستین هفته ماه مه تا روز کار، بازه‌ای حیاتی برای هالیوود است و استودیوها بزرگترین فیلم های خود را در آن اکران و حدود ۴۰ درصد از فروش سالانه خود را کسب می‌کنند. نتایج امسال نقص هایی در صنعت فیلم را آشکار کرد که از جمله مهم ترین آن ها می‌توان به تمرکزی پرخرج بر بازسازی‌ها و دنباله ها اشاره کرد که روی استراتژی سال های آینده هم سایه ای از شک می اندازد.
داگ کرویتز، تحلیلگر کمپانی کاون اند کو می‌گوید: «روی هم رفته وضع خیلی بد بود. ما مدت هاست که درباره اکوسیستم بد و بدتری که از نظر سینمایی شاهد آن هستیم صحبت می کنیم و فکر می کنم مطمئنا در این تابستان شاهد آن بودیم.»
از ۳۲ فیلم تابستانی که تا روز نوزدهم آگوست توسط شش استودیوی اصلی هالیوودی اکران شدند، ۱۷ فیلم روی هم رفته ۹۱۵٫۶ میلیون دلار ضرر کردند. برای به دست آوردن این آمار، The Numbers به هزینه ساخت فیلم ها و سود پروژه‌های سینمایی نگاه انداخت. سال گذشته استودیوها روی هم رفته ۱۵ فیلم شکست خورده اکران کردند و ۵۴۶٫۳ میلیون دلار ضرر کردند. البته بعضی استودیوها با بررسی‌های «نامبرز» مخالفت می‌کنند و می گویند در این آمارها بعضی از منابع فروش که می توانند با گذر زمان به فروش فیلم کمک کنند، نادیده گرفته می‌شوند. مثلا یکی از افراد وابسته به کمپانی برادران وارنر می گوید رقم ۶۷٫۷ میلیون دلار ضرری که برای فیلم «سگ‌های جنگ» تخمین زده شده اشتباه است. با این حال این تخمین ها یکی از بهترین راه ها برای مقایسه کردن فیلم‌های منفرد هستند چون بخش مالی استودیوها در هاله ای از ابهام قرار دارد و کمپانی‌ها به ندرت ارقام این چنینی خود را منتشر می‌کنند.
دیزنی ثابت کرد که استراتژی اش مبنی بر خریداری کمپانی های مارول، پیکسار و لوکاس فیلم استراتژی برنده‌ای بوده است، حتی با وجود اینکه سه فیلم این کمپانی در لیست ۱۰ فیلم بازنده بزرگ تابستان قرار داشت. این استودیو بالاترین سود را تولید کرد و توانست ۵۲۱ میلیون دلار کسب کند. این سودها بیشتر به خاطر «در جستجوی دوری» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» بود؛ دنباله هایی که به دو فیلم از سودمندترین فیلم های تابستان تبدیل شدند.
با استناد به گفته‌های پل درگارابدیان، تحلیلگر کمپانی کام اسکور، در کل صنعت فیلم، تنها ۳ فیلم از ۱۴ دنباله ای که ساخته شد موفق شدند عملکرد بهتری از فیلم قبلی داشته باشند. با استناد به استودیوی برادران وارنر که بخشی از تایم وارنر است، این استودیو نسبت به تابستان قبلی، فصل بهتری را پشت سر گذاشت. برادران وارنر با ۳۵۰ میلیون دلار سود بعد از دیزنی در رتبه دوم قرار گرفت. حتی با وجود نقدهای منفی بسیاری که فیلم «جوخه خودکشی» دریافت کرد، این فیلم توانست سودمند باشد و در لیست فیلم های پرفروش تابستان در رتبه چهارم ایستاد.
ورونیکا کوان وندنبرگ، مدیر توزیع جهانی برادران وارنر در مصاحبه ای گفت: «بازار کلی اگر نسبت به سال گذشته پیشرفت نکرده باشد، ثابت باقی مانده است. ما از تابستانی که داشتیم بسیار راضی هستیم و یکی از سودمندترین تابستان های مان خواهد بود.» البته دو فیلم بودجه پایین که از سودی نیو لاین دیویژن تولید شده بودند، به فروش برادران وارنر کمک کردند. «چراغ‌ها خاموش» که با بودجه ای ۴٫۹ میلیون دلاری ساخته شد، نسبت به بودجه ساختش موفق‌ترین فیلم تابستان بود. آمارها نشان می دهد که این فیلم تقریبا ۵۳ میلیون دلار سود کرد. «احضار روح ۲» هم که با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شد، ۱۰۲٫۶ میلیون دلار در باکس آفیس فروخت.
استودیوی یونیورسال پیکچرز متعلق به کام کست در لیست استودیوهای سودآور تابستان در رتبه سوم جای گرفت و بیشتر به خاطر قدرت یک فیلم یعنی «زندگی مخفی حیوانات خانگی» که یک فیلم انیمیشن اوریجینال ساخته ایلومینیشن انترتینمنت بود، توانست ۳۰۹٫۶ میلیون دلار سود کند.
یکی از راه هایی که استودیوهای می‌توانند با استفاده از آن ریسک خود را پایین تر بیاورند این است که برای فیلم‌های شان سرمایه گذار بیاورند یا در پروژه های متعلق به فیلمسازان مستقل شرکت کنند. تخمین‌های آماری «نامبرز» چنین مسایلی را در نظر نمی‌گیرند. مثلا کمپانی دیزنی ضررش سر فیلم «بی اف جی» را با شرکایش سهیم خواهد شد. از سوی دیگر فردی مطلع که خواست هویتش فاش نشود می‌گوید ضرری که این استودیو سر فیلم «اژدهای پیت» کرد کمتر از ۶۴٫۱ میلیون دلار تخمین زده شده خواهد بود. یونیورسال پیکچرز هم فقط توزیع کننده فیلم «کوبو و دو تار» بود که یعنی نقشی در تامین هزینه ۶۰ میلیون دلاری تولید آن نخواهد داشت.
با استناد به فردی آگاه از موضوع، ضرر فیلم «بن هور» هم ۷۵ میلیون دلار بود، نه ۱۲۱٫۷ میلیون دلاری که «نامبرز» تخمین زده است. پارامونت گفته سهمش از ضرر این فیلم حدود ۱۳ میلیون دلار خواهد بود.
سونی پیکچرز هم قبول ندارد که سر بازسازی فیلم «شکارچیان روح» ۵۸٫۶ میلیون دلار ضرر کرده است. با استناد به باکس آفیس موجو، این فیلم با بودجه ای ۱۴۴ میلیون دلاری ساخته شد، رقمی که شامل هزینه بازاریابی نمی شود و این استودیو باید فروش جهانی بلیتش که ۲۱۷٫۸ میلیون دلار بود را با سینماها سهیم شود. روی هم رفته، «نامبرز» می‌گوید پنج فیلم بزرگ تابستانی استودیوی سونی توانستند ۴۵٫۹ میلیون دلار سود کنند، البته پیش از در نظر گرفتن موفقیت تعجب آور فیلم ژانر وحشت «نفس نکش» که روز بیست و ششم اکران شد و ۲۶٫۴ میلیون دلار فروخت. این استودیو در ای میلی گفت: «این تخمین ها به شدت مشکل دار هستند. ضرری که برای «شکارچیان روح» تخمین زده شد خیلی با رقم واقعی فاصله دارد و چند منبع سود از جمله سودهای زمان داری که طی طول عمر فیلم کسب می شوند را نادیده گرفته است.»
کرویتز به سرمایه داران پیشنهاد می کند که از صنعت فیلم دوری کنند. او انتظار دارد عملکرد فیلم ها دچار نوسانات بیشتری بشود و مدیران اجرایی استودیوهای بیشتری جایگزین شوند. او می‌گوید: «مردم مثل گذشته به سینما نمی‌روند. تنها راهی که هالیوود می‌تواند از این مشکل رهایی پیدا کند این است که تعداد استودیوهایش را کمتر کند که این اتفاق هم عملی نخواهد شد.»

بانی فیلم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید