Performancing Metrics

نابرابری نژادی و جنسیتی در هالیوود نهادینه شده است | اتاق خبر
کد خبر: 370315
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395 - 20:12
پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که نابرابری جنسی و قومی در صنعت فیلمسازی هالیوود نهادینه شده و زنان و اقلیت‌های قومی به طور برابر امکان کار در هالیوود را ندارند.

به گزارش اتاق خبر، در پژوهش دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمده است که زنان در نقش‎های دارای دیالوگ در فیلم‌های سال ۲۰۱۵ فقط ۳۱ و ۴ دهم درصد از کل نقش‌ها را بازی کرده‌اند در صورتیکه در سال ۲۰۰۸ این رقم ۳۲ و ۸ دهم درصد بوده است.

در این پژوهش از هالیوود به عنوان «کانون نابرابری فرهنگی» نام برده شده است و آمده که تلاش بسیاری اندکی برای افزایش تنوع قومی و جنسی انجام شده است.

بر اساس این پژوهش بین سال‌های ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۵ تغییری محسوسی برای افزایش شخصیت‎های سیاه‌پوست (۱۲ و ۲ دهم درصد)، لاتین‌تبار (۵ و ۳ دهم درصد) و آسیایی‌تبار (۳ و ۹ دهم درصد) در فیلم‌ها دیده نمی‌شود.

همچنین در پژوهش دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمده است که با وجود افزایش ۱۱ درصدی حضور زنان در نقش‌های اصلی و نیمه اصلی از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۵، فقط سه نقش اصلی یا نیمه اصلی را یک زن متعلق به اقلیت قومی یا نژادی بازی کرده و هیچ نقش اصلی یا نیمه اصلی به بازیگران زن و یا مرد آسیایی تبار داده نشده است.

سال گذشته انتخاب نامزدهای اسکار برای بهترین بازیگران با واکنش شدید فعالان حقوق اقلیت‌ها و سینماگران غیرسفیدپوست روبه‌رو شد.

برای دومین سال پیاپی هیچ بازیگر غیرسفیدپوستی در میان ۲۰ نامزد اسکار بهترین بازیگری (زن و مرد - نقش اصلی و مکمل) حضور نداشت.

تعدادی از ستاره‌های سینما از جمله جرج کلونی، داستین هافمن و اسپایک لی از نبود تنوع در فهرست نامزدها انتقاد کردند و برخی از آنها از جمله ویل اسمیت و همسرش گفتند که در مراسم اسکار شرکت نمی‌کنند.

آکادمی اسکار در واکنش به بالاگرفتن اعتراض‌ها نسبت به وجود تبعیض‌های نژادی و جنسیتی در انتخاب برندگان جایزه سینمایی اسکار اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ تعداد اعضای زن و اقلیت خود را دو برابر می‌کند.

بخشی دیگری از این اعتراض‌ها به دستمزد پایین‌تر سینماگران زن نسبت به همکاران مردشان بود.

در سال ۲۰۱۴ مجموع دستمزد ۱۰ بازیگر زن پولساز هالیوود ۲۲۶ میلیون دلار بوده است. در حالی که ۱۰ بازیگر مرد پولساز هالیوود نزدیک به دو برابر این رقم، یعنی ۴۱۹ میلیون دلار دریافت کردند.

بخشی دیگر از اعتراضات متوجه این نکته است که حتی بسیاری از نقش‌های معلولان جسمی را بازیگران معلول بازی نمی‌کنند.

 

 

برخی از نکات این پژوهش

 

در ازای هر ۲ و ۲ دهم مردی که در نقش اصلی در ۱۰۰ فیلم برتر هالیوود در سال ۲۰۱۵ بازی کرده‌اند، فقط یک زن در نقش اصلی بازی کرده است.

از میان ۱۰۷ کارگردانی که پارسال فیلم‌ ساختند، ۴ نفر سیاه‌پوست، ۶ نفر آسیایی‌تبار و ۸ نفر زن بوده‌اند که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ بوده است.

در بین ۸۰۰ کارگردان فعال از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (بجز سال ۲۰۱۱) فقط ۲۹ کارگردان زن فیلم ساخته‌اند.

شخصیت‌های با معلولیت جسمی فقط ۲ و ۴ دهم درصد از نقش‌های دارای دیالوگ را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که سرشماری رسمی در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که ۱۸ و ۷ دهم درصد از جمعیت آمریکا معلول جسمی هستند.

 

مهر

  •  

نظرات
ADS
ADS
پربازدید