Performancing Metrics

بازار مسکن همچنان در بلاتکلیفی | اتاق خبر
کد خبر: 370350
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1395 - 09:47
اتاق خبر از وضعیت بازار مسکن در 6 ماه نخست سال گزارش می دهد
بانک مرکزی با دستوری کردن کاهش سود بانکی فضا را برای ورود سرمایه به بازار مسکن فراهم کرده است.

اتاق خبر_فاطمه نبی پور: بازار مسکن از جمله مهم ترین شاخص ها برای بررسی اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. از آنجا که مسکن در تولید و بهره برداری نقش مهمی دارد می تواند در سال های طولانی نقش مهمی بر اقتصاد داشته باشد. لذا مشاغلی که در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با این حوزه هستند اغلب در اولویت اقتصاد قرار می گیرند. همچنین مسکن به دلیل اینکه می تواند حجم زیادی از سرمایه گذاری را به خود اختصاص دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

جدا از این مباحث از آنجایی که مسکن جزو نیاز های اولیه جوامع انسانی است این حوزه همواره مورد توجه دولتمردان بوده است و تلاش شده که عرصه را برای گسترش صنعت ساختمان سازی مهیا کنند. چنان که طی سال های اخیر رکود بازار مسکن بیش از سایر حوزه های  اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این راستا کارشناسان بخش مسکن با تاکید بر اهمیت این حوزه نقش بانک ها را در تحریک تقاضا اساسی دانسته اند. به این صورت که ارائه تسهیلات بانکی یکی از عوامل تحریک تقاضا است و می‌تواند در بالا بردن قدرت خرید مردم و رونق در بازار مسکن موثر باشد همچنین تغییر شکل فعالیت بانک ها به صورت بنگاهداری می تواند یکی از دلایل برهم خوردن نظم بازار این حوزه بوده باشد. بنابراین ضرورت دارد که بخش های دولتی با سیاستگذاری های کارآمد مسیر فعالیت بانک ها را تغییر دهند.

با توجه به اینکه بازار مسکن طی چند سال اخیر در وضعیت رکود قرار گرفته است در این زمینه که حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران و شهرستان وضعیت معاملات حوزه مسکن را با رشد 20 درصدی رو به بهبود و در حال خروج از رکود عنوان کرد. با این وجود شاهد هستیم که بسیاری از فعالان بازار مسکن تغییرات ملموسی را گزارش داده اند. لذا برخلاف آمار های منتشر شده از سوی مسئولان همچنان وضعیت این بخش در بلاتکلیفی به سر می برد.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: با توجه به اینکه در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری است دولت سیاست هایی را در پیش گرفته که وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشد.

مصطفی قلی خسروی همچنین افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با دستوری کردن کاهش سود بانکی فضا را برای ورود سرمایه به بازار مسکن فراهم کرده است، علاوه براین در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای خرید مسکن می تواند به رونق این بازار کمک کند.

وی اشاره کرد: آمار ها نشانگر این است که طی شش ماه اخیر معاملات و خرید و فروش در مناطق مختلف استان تهران و شهرستان ها افزایش داشته است.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: طی مذاکراتی که با مشاوران املاک انجام شده پیش بینی می شود که در سال آینده بازار مسکن تا حدی از رکود خارج شود.

وی با بیان اینکه خروج از رکود تنها به یک عامل  وابسته نیست تصریح کرد: ایجاد بستری برای افزایش پول در گردش می تواند موجب شکوفایی این حوزه شود.

قلی خسروی همچنین اذعان داشت: دولت باید پیگیری لازم برای اجرای برنامه های خود داشته باشد برای مثال می بینیم که مصوبه دولت برای اعطای وام توسط بانک ها به شکل کامل اجرایی نشد. بنابراین لازم است سیستم نظارتی کارآمدی برای بررسی عملکرد بانک ها ایجاد شود.

وی بر حمایت بیشتر دولت از بخش خصوصی و فعالان این حوزه تاکید کرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفتگو با اتاق خبر در خصوص وضعیت فعلی مسکن اظهار داشت: با توجه به اینکه از مدتی پیش از به روی کار آمدن دولت یازدهم وضعیت اقتصادی کشور دچار رکود شد بازار مسکن که همواره پیشران اقتصاد کشور است بیشترین آسیب را متحمل شد.

مجتبی بیگدلی با اعلام اینکه سیاست گذاری های دولت در خصوص خروج مسکن از رکود نتیجه بخش نبوده است گفت: اینکه دولت وام هایی را با بازپرداخت سنگین در نظر گرفته است باعث شده که این تسهیلات ناکارآمد باشند زیرا افرادی که نیازمند دریافت وام هستند توانایی پرداخت اقساط سنگین را نخواهند داشت.

وی در خصوص اینکه عده ای از کارشناسان وضعیت بازار را رو به رونق دانسته اند اظهار داشت: لازم است این قضاوت با بیان ادله و دور اندیشی باشد، این درست نیست که در فصل تابستان با توجه به اینکه فصل جابه جایی است و آمار اجاره مسکن افزایش پیدا می کند وضعیت را رو به رونق بدانیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از بخش مسکن باید اقدامات لازم را انجام دهد تصریح کرد: متاسفانه دولت نه تنها حمایتی  از این حوزه نداشته بلکه با ایجاد موانعی در مسیر ساخت و ساز، این صنعت را دچار مشکل کرده است.

95103ت

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید