Performancing Metrics

تشریح تغییرات فراخوان فجر ۳۵/ سیمرغ استعداد درخشان می‌دهیم | اتاق خبر
کد خبر: 370412
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1395 - 04:19
محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر جزئیات تغییرات اعمال شده در فراخوان این دوره از جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش اتاق خبر، محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر  درباره تغییرات اعمال شده روی فراخوان در این دوره گفت: همانطور که در فراخوان آمده یک بخش کلی در نظر گرفته ایم که شامل ۴۴ اثر از بخش های مختلف همچون هنر و تجربه، فیلم های اول، انیمیشن و آثار حرفه ای می شود که البته این بخش غیررقابتی است. از آنجا که ما معتقدیم همه بخش های سینمای ایران آثار قابل توجهی دارند لذا بخشی در نظر گرفتیم تا آثار از هر بخشی بتوانند در کنار همدیگر در فجر سینمای ایران به نمایش درآیند.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که ۲۲ تا ۳۳ اثر از بین آثار بخش چشم‌انداز سینمای ایران (سال ۹۶) برای بخش «سودای سیمرغ» انتخاب می شوند و برای این انتخاب دیگر اینکه یک فیلم اولی باشد یا هنر و تجربه یا انیمیشن محدودیتی برای انتخاب ایجاد نمی کند و فقط کیفیت آثار مهم است.

حیدری با اشاره به اینکه بخش «نگاه نو» زمانی در جشنواره فیلم فجر ایجاد شد که تعداد آثار فیلم اولی و کیفیت آنها به اندازه سال های اخیر نبود، عنوان کرد: در یک دوره ای به دلیل اینکه تعداد آثار کارگردان اول و دوم محدود بود یک بخشی به آن اختصاص داده شد و بعدها این بخش منحصر به فیلم اولی ها شد، اما با توجه به اینکه در سال های اخیر تعداد و کیفیت فیلم اولی ها افزایش و ارتقا یافته است بهتر بود که در کنار دیگر آثار و در همه بخش های فنی و محتوایی مورد قضاوت قرار گیرند.

دبیر دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: اگر همچون سال های قبل یک بخش جداگانه برای فیلم اولی ها در نظر می گرفتیم تعداد زیادی از آثار کارگردانان اول حذف می شدند. برای مثال سال گذشته بسیاری از فیلم های خوب به دلیل اینکه در انتخاب تعداد آثار کارگردانان اول محدودیت داشتیم از رقابت کنار گذاشته شدند در حالی که آنها آثار باکیفیت و خوبی بودند. ما امسال این محدودیت را برداشتیم تا آثار باکیفیت بیشتری را پذیرا باشیم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که در دوره های پیشین بخش کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم های اول می توانستند جوایزی را کسب کنند اما حالا بخش بازیگری و عوامل دیگر هم می توانند به رقابت بپردازند. همچنین به فیلم های «هنر و تجربه» هم توجه ویژه ای می شود به طوری که آنها هم در کنار آثار حرفه ای می توانند به رقابت بپردازند و در گردونه اصلی مسابقه باشند.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش درباره جوایز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: تغییری که در این دوره از جشنواره درباره جوایز اتفاق افتاده این است که یک تندیس ویژه به عنوان استعداد درخشان به جوایز جشنواره فیلم فجر اضافه شد که این تندیس به کارگردان فیلم اول تعلق می گیرد.

حیدری ادامه داد: نکته دیگری که در این فراخوان باید بدان توجه شود این است سیمرغ مردمی به محبوب ترین فیلم بخش چشم انداز سینمای ایران در سال ۹۶ اهدا می شود یعنی همان ۴۴ اثر اولیه می توانند در این رقابت باشند و انتخاب مردم از بین این آثار است. این یعنی اینکه اگر فیلمی در بخش سودای سیمرغ هم نباشد امکان گرفتن سیمرغ مردمی را دارد. همچنین  دو فیلم برگزیده دوم و سوم نیز در این بخش معرفی و تقدیر می شود که این قدرت انتخاب مردمی را در جشنواره بالا می برد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: فکر می کنم با این روش شاهد جشنواره بهتر چه از نظر کیفیت آثار و چه از نظر جوایز و رقابت عادلانه باشیم.

مهر

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید