Performancing Metrics

استحصال معادن طلای تازه کشف شده به عهده بخش خصوصی است | اتاق خبر
کد خبر: 370671
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1395 - 15:04
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استحصال معادن طلای تازه کشف شده به عهده بخش خصوصی و غیردولتی است، گفت: وزارت صنایع برای متقاضیان برابر قانون مجوزهای لازم را صادر می کند.

اتاق خبر: محمدرضا نعمت زاده در حاشیه بازدید از مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که صبح سه شنبه انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز گزارش عملکرد سازمان زمین شناسی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد.

وی با اشاره به فعالیت های زمین شناسی، اکتشاف، معدن، فعالیت های آزمایشگاهی و کارهای جدیدی که طی دو سال گذشته در این مرکز آغاز شده، افزود: عناصر نادر خاکی بسیار با ارزش هستند و فعالیت های مربوط به این حوزه طی دو سال اخیر در کشور آغاز شده است.

نعمت زاده در ادامه گفت: مطالعات مربوط به آب های کاستی یا لایه های آهکی که متعلق لایه های سخت زمین هستند، در ۵ استان کشور آغاز شده که می تواند کمبود آب شرب شهرها را تامین کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت استان البرز خاطرنشان کرد: معاون اول رئیس جمهور موافقت خود را برای اختصاص نخستین جلسه شورای عالی آب اعلام کرده است.

آغاز مطالعات لایه‌های آهکی در ۵ استان کشور

وی اضافه کرد: سازمان زمین شناسی همه مطالعات مربوط به زمین که موضوعی بسیار با ارزش است را در سطح و عمق انجام داده و مطالعات و نقشه های عمومی را تولید و در اختیار دستگاه های ذیربط قرار می دهد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه فعالیت های مهندسی و مطالعات اقلیمی بر این مبنا انجام می شود، افزود: این مطالعات روند حرکت لایه های زمین و زمین شناختی را در اختیار دستگاه های مختلف قرار می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: خوشبختانه با توجه به سرعت کار در سه سال گذشته در برخی زمینه ها مانند ژئوفیزیک هوایی به اندازه مجموع تاریخ گذشته، پرواز انجام شده و نقشه های هوایی و زمین شناسی تولید شده است.

ضرورت کاهش هزینه اکتشاف در کشور

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه های این مرکز، آزمایشگاه پایه محسوب می شوند که شاید مشابه آن در منطقه وجود نداشته باشد، گفت: این آزمایشگاه ها علاقمند به همکاری و ارائه اطلاعات به سرمایه گذاران و دستگاه های دولتی هستند.

نعمت زاده با اشاره به اینکه این آزمایشگاه ها در آنالیز مواد معدنی توان بسیار بالایی دارند، تاکید کرد: دستگاه های پیشرفته ای تهیه شده که خدمات آزمایشگاهی را به نحو مطلوبی ارائه می دهد، همچنین مقرر شده با همکاری سازمان ملی استاندارد بتوانیم از ظرفیت این مرکز در سطح ملی و بین المللی بیشتر استفاده کنیم.

وی در مورد معادن طلا که به تازگی کشف شده نیز گفت: استحصال از این معادن بر عهده سرمایه گذاران بخش خصوصی و غیردولتی است، اگر بتوانیم اطلاعات جدید تولید کنیم، سرمایه گذاران با هزینه کمتر می توانند اکتشافات تفصیلی انجام دهند.

تکلیف پروانه‌های معادن بلاتکلیف مشخص می شود 

وزیر صنعت بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های مستقر در سراسر استان ها نیز آماده هستند تا برای متقاضیان این حوزه برابر قانون معادن، مجوزهای لازم اعم از اکتشاف و بهره برداری را صادر کنند.

وی افزود: در گذشته پروانه هایی داشتیم که متاسفانه بلااستفاده مانده بود که در حال پالایش هستند، در صورتی که این روند ادامه یابد، سلب اختیار شده و در اختیار سایر علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این موضوع به صورت جدی از دو سال گذشته در دستور کار وزارت صنایع قرار گرفته است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید