Performancing Metrics

اختلاف ایران-چین بر سر یک میدان نفت | اتاق خبر
کد خبر: 370675
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1395 - 17:27
وزیر نفت هر چند خواستار امضای قرارداد توسعه فاز دوم آزادگان شمالی با CNPCI چین شده اما اختلافات دو طرف بر سر توسعه فاز دوم این میدان نفتی به نقطه اوج رسیده است.

اتاق خبر: با گذشت چهار ماه از صدور دستور بیژن زنگنه وزیر نفت برای امضای قرارداد توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان شمالی با شرکت CNPCI چین، اما اختلافات شرکت نفت و چینی‌ها روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر توسعه فاز اول میدان مشترک نفتی آزادگان شمالی تکمیل شده است و به طور متوسط روزانه حدود ۷۵ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک با عراق تولید و صادر می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، از ابتدای امسال تاکنون حدود هشت میلیون بشکه نفت خام از میدان آزادگان شمالی برداشت و صادر شده و به زودی روند بازپرداخت هزینه کرد چینی‌ها از محل تولید و صادرات نفت این میدان آغاز خواهد شد.

با وجود توسعه فاز اول آزادگان شمالی توسط  CNPCI چین و رضایت نصف و نیمه شرکت نفتی از عملکرد چینی‌ها اما این روزها اختلافات دو طرف بر سر توسعه فاز دوم این میدان نفتی به نقطه اوج رسیده است.

یکی از مهمترین دلایل افزایش اختلافات فنی بین ایران و چین برای توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان شمالی، ظرفیت تولید نفت است به طوری‌که با افزایش ذخایر نفت این میدان، مسئولان شرکت ملی نفت معتقدند که امکان تولید روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان شمالی در فاز دوم توسعه وجود دارد، موضوعی که چینی‌ها حاضر به پذیرش آن نیستند.

همزمان با ادامه مذاکرات و پابرجا ماندن اختلافات بین دو طرف، چند ماه قبل شرکت ملی نفت ایران ضرب الاجل جدیدی برای توسعه میدان مشترک آزادگان شمالی به شرکت CNPC چین ارائه کرد، اولتیماتومی که تاکنون منجر به شتاب و توافق در مذاکرات نشده است.

جزئیات تازه از اختلافات ایران-چین در آزادگان شمالی

کرامت بهبهانی امروز در تشریح دلایل اختلاف با چینی‌ها برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی، گفت: بر اساس قرارداد اولیه، شرکت چینی (CNPCI) باید طرح پیشنهادی خود را برای اجرای فاز دوم ارائه دهد و در صورت توافق شرکت نفت ایران با طرح پیشنهادی ارائه شده، فاز دوم این طرح توسعه‌ای اجرایی خواهد شد.  

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با اعلام اینکه هم اکنون شرکت نفت و شرکت چینی «CNPCI» در حال مذاکره برای توسعه فاز دوم این میدان هستند، تصریح کرد: مطابق قراردادی که میان ایران و شرکت چینی امضا شده، توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی را هم شرکت چینی اجرا خواهد کرد، مگر اینکه دو طرف به توافق نرسند.

این مقام مسئول در باره اختلاف نظر با چینی‌ها درباره اجرای فاز دوم طرح توسعه آزادگان شمالی هم توضیح داد: اختلاف نظری که با آنها داریم این است که باید با شرایط پسابرجام هماهنگی داشته باشد و منافع ملی را کاملا مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه توسعه میدان آزادگان شمالی در فاز دوم بر اساس آخرین ویرایش طرح جامع  توسعه به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود، تاکید کرد: در مرحله نخست فاز دوم، تولید ۲۵ هزار بشکه نفت خام در روز در دستور کار خواهد بود.

بهبهانی افزود: در مجموع طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در ۲ فاز هر یک با ظرفیت تولید ٧۵ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده که با بهره‌برداری از آنها، تولید نفت از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی با یادآوری اینکه مطالعات اولیه فاز ۲ نشان می‌دهد که حجم ذخایر نهایی حدود ۶.۳ میلیارد بشکه است، تاکید کرد: مطالعات انجام شده درباره توسعه فاز دوم آزادگان شمالی حاکی از این است که نفت درجای این میدان ٣٠ درصد بیش از برآوردهای اولیه انجام شده در مطالعات اولیه برنامه جامع توسعه میدان در سال ٨٧ است.

بهبهانی خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال وجود ذخایر بیشتر، نفت درجا تا حدود هفت میلیارد بشکه هم تخمین زده می‌شود، بر این اساس ممکن است هدف گذاری تولید در فاز دوم توسعه این میدان مشترک تغییر کند.

 آزادگان شمالی در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز و درحاشیه مرز ایران و عراق واقع شده است و براساس برنامه، با تحقق فاز اول توسعه این میدان مشترک، بالغ بر ٧٥ هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده می‌شود.

در صورت توسعه فاز دوم این میدان حدود ۷۵ هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید نفت خام این میدان اضافه می‌شود و در مجموع تولید نفت خام از میدان آزادگان شمالی به ۱۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

شرکت ملی نفت ایران قصد دارد ظرفیت تولید نفت خام ایران را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد که بخشی از این افزایش تولید از محل توسعه و بهره برداری از میادین نفتی غرب کارون همچون فاز اول توسعه آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، آذر، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی محقق خواهد شد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید