Performancing Metrics

350 هزار هکتار از باغ های کشور زیرکشت میوه های ریز قرار دارد | اتاق خبر
کد خبر: 370958
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1395 - 11:45
مدیرکل دفتر میوه های سردسیر و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: 350 هزار هکتار از باغ های کشور زیرکشت میوه های ریز قرار دارد که بیشتر آن انگور است.

اتاق خبر:رمضان روئین تن روز چهارشنبه در اولین سمپوزیوم ملی میوه های ریز در دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: جای بسیاری از میوه های ریز در کشور خالی است و این در حالی است که 280 هزار هکتار از باغ های کشور باغ انگور است.
وی اضافه کرد: میزان تولید انگور در این سطح از باغ ها سه میلیون و 500 هزار تن است اما جای بسیاری از میوه های ریز به ویژه بلوبِری و تمشک در کشور خالی است.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیر و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون مطالعاتی برای تولید توت فرنگی و توت ابریشم کار می شود و یکی از اهداف معاونت باغبانی تولید میوه هایی با ارزش اقتصادی بالا است.
روئین تن با بیان اینکه کشور با بحران آب مواجه است گفت: اصلاح و احیای باغ های موجود می تواند تولید را دو تا سه برابر افزایش دهد.
وی تصریح کرد: بخش باغبانی کشور دارای پتانسیل بسیار زیادی است و تنوع اقلیمی، سابقه تولید، ارزش غذایی، اشتغال، درآمد و ارزآوری و صادرات باعث شده ایران جزو کشورهای برتر دنیا در زمینه تولید محصولات باغی باشد.
وی با اشاره به اینکه سطح باغ های کشور 2.6 میلیون هکتار است تصریح کرد: بخش باغبانی کشور با این سطح از باغ ها سالانه 318 تن انواع میوه تولید کرده و 1.8 میلیارد دلار صادرات میوه دارد.
وی خاطرنشان کرد: سرانه تولید میوه در کشور 220 کیلوگرم و 1.5 میلیون بهره بردار در بخش باغبانی از مزایا و پتانسیل های این بخش بهره مند هستند.
روئین تن با اشاره به چالش های موجود در این بخش ادامه داد: پایین بودن بهره وری، نبود تکنولوژی، نابسامانی بازار، زیرساخت های ناکافی حمل و نقل و نگهداری محصول از جمله موانع و چالش هایی است که در مقابل رشد و بالندگی باغبانی کشور را گرفته است.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیر و خشک وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: متوسط قیمت هر کیلوگرم محصول باغی 34 هزار ریال تا 37 هزار ریال است اما میانگین بهایی که مصرف‎کننده پرداخت می کند 95 هزار ریال است.
روئین تن خاطرنشان کرد: در کشور باغدارانی هستند که با یک لیتر آب 20 کیلوگرم میوه تولید می کنند اما میانگین مصرف آب در این بخش بالاتر است.
وی افزود: جای بسیاری از مسائل علمی در باغ های کشور خالی است به طوریکه اگر تنها به هرس کردن توجه شود تولید محصولات باغی 2 برابر افزایش می‎یابد.
میوه های ریز با ارزش خوراکی که روی گیاهان چندساله بوته ای یا کوچک تولید می شوند اطلاق می شود.
انگور، توت فرنگی، کیوی، تمشک، بلوبری نمونه هایی از این میوه ها هستند که ارزش غذایی بسیار بالای دارند این میوه ها در مقایسه با بسیاری از محصولات دیگر، سبب توجه روز افزون مصرف کنندگان به این میوه ها شده است.
استان همدان با سطح زیر کشت بیش از 21 هزار هکتار و تولید حدود 400 هزار تن انگور، یکی از مهمترین مناطق تولید این محصول در کشور است و در این بین شهرستانهای ملایر، همدان و رزن بیشترین مقدار تولید را دارند.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید