Performancing Metrics

80 درصد از صادرات کشاورزی محصولات باغبانی است | اتاق خبر
کد خبر: 370960
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1395 - 12:09
رئیس انجمن علوم باغبانی ایران گفت: 80 درصد از صادرات بخش کشاورزی در ایران محصولات باغبانی است و کشمش، کیوی و پسته در صادرات جایگاه مهمی دارند.

اتاق خبر:رضا فتوحی روز چهارشنبه در اولین سمپوزیوم ملی میوه های ریز در دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: 20 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور به محصولات کشاورزی اختصاص دارد .
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه باید به دنبال حل چالش های باغبانی در کشور باشیم و برای افزایش بهره وری، عزم ملی، حمایت های مالی نظام، حضور متخصصان باغبانی و توسعه دانش در بخش های تولید و توسعه فناوری مهم و ضروری است.
فتوحی تصریح کرد: 30 تا 50 درصد محصولات باغبانی پس از برداشت از بین می روند لذا باید فناوری های پس از برداشت توسعه یابند و الگوی کشت اصلاح شود.
رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با بیان اینکه از 107 میلیون تن محصولات کشاورزی، 37.5 میلیون تن محصولات باغی است اظهار کرد: میانگین تولید نسبت به 40 سال پیش افزایش یافته است اما چندان رضایت بخش نیست و باید بیشتر تلاش کرد.
فتوحی بیان کرد: با توجه به اینکه افزایش محصول با افزایش سطح زیرکشت پذیرفته نیست لذا مهمترین نکته افزایش بهره وری در واحد سطح است.
رئیس انجمن علوم باغبانی ایران خاطرنشان کرد: اگرچه میزان تولید باغ های صنعتی کشور در محصول انگور به 100 تن هم می رسد اما عمده روستاییان و کشاورزان کمتر از 10 تن تولید دارند.
فتوحی با بیان اینکه نهادسازی یکی از راه های اصلی ایجاد سیستمی برای انتقال فناوری ها است گفت: اگر شرکت های دانش بنیان و تعاونی تشکیل شود به طور قطع دچار تحول عظیمی خواهیم شد.
وی یکی از راهبردهای انجمن علوم باغبانی را ایجاد پیوند با بخش خصوصی دانست و بیان کرد: اگر بخش خصوصی و مردم را هدایت کنیم به طور قطع نتایج بهتری بدست می آید.
وی در ادامه سرانه آب تجدید پذیر در کشور را یک هزار و 700 تا پنج هزار مترمکعب در سال دانست و افزود: روند کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی بسیار خطرناک است و با وجود 800 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور، روند خشکسالی چیز بدیهی است.
وی یادآور شد: اگر چه میوه و سبزی آب کمی را در مقایسه با دیگر محصولات مصرف می کند اما کشور با بحران آب مواجه است .
فتوحی ادامه داد: با توجه به آمار انجمن بیماری های گوارشی و سرطان، 80 درصد مردم ما روزانه کمتر از 100 گرم میوه و سبزی مصرف می کنند لذا برای افزایش بهره وری در بخش باغبانی باید تلاش کرد.
اولین سمپوزیوم ملی میوه های ریز در دانشگاه بوعلی سینا همدان با حضور کارشناسان و استادان کشاورزی برگزار شد.
میوه های ریز به میوه هایی با ارزش خوراکی که روی گیاهان چندساله بوته ای یا کوچک تولید می شوند، اطلاق می شود.
انگور، توت فرنگی، کیوی، تمشک، بلوبری نمونه هایی از این میوه ها هستند که ارزش بالای غذایی دارند و در مقایسه با بسیاری از محصولات دیگر، سبب توجه روز افزون مصرف کنندگان به این میوه ها شده است.
یکی دیگر از ویژگی های مطلوب میوه های ریز در مقایسه با بسیاری از درختان میوه، امکان کشت آنها در سطح کم و مکان های کوچک است و به طور معمول میوه های ریز نیاز به فضاهای کوچکتری دارند.
استان همدان با سطح زیر کشت بیش از 21 هزار هکتار و تولید حدود 400 هزار تن انگور، یکی از مهمترین مناطق تولید این محصول در کشور است و شهرستانهای ملایر، همدان و رزن بیشترین مقدار تولید را دارا هستند.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید